Analýzy

GfK: Trh tabletů, smartphonů a fotoaparátů v ČR

Tržby s nejprodávanějšími komoditami ze sektoru IT, telekomunikací, fototechniky a spotřební elektroniky zaznamenaly v souhrnu v první třetině letošního roku meziroční přírůstek. Zvýšení obratu s tablety, smartphony a digitálními fotoaparáty kompenzovalo ve sledovaných distribučních kanálech pokles obratu počítačů, televizorů a klasických mobilních telefonů.

František Doupal
Zdroj: GfK Czech
  • 2. 7. 2013
  • 3 min
GfK: Trh tabletů, smartphonů a fotoaparátů v ČR

Klíčové komodity uvedených sektorů, tj. přenosné a stolní počítače, tablety, digitální fotoaparáty, televizory, smartphony a klasické mobilní telefony skončily za loňský rok v souhrnném hodnotovém srovnání u 8% poklesu. Výsledky obchodního panelu GfK za první třetinu letošního roku již ukazují na příznivější výsledek: hodnotový nárůst sedmi vybraných skupin v součtu takřka o 6 % (hodnota prodeje smartphonů vycházela z nedotovaných cen).

Nejvyšších přírůstků v objemu i hodnotě dosáhly za první třetinu letošního roku tablety, a to kombinací rozšíření sortimentu do levnějších segmentů a také díky ještě nižším prodejům na začátku loňského roku. Meziroční pokles průměrné ceny v první třetině letošního roku však přesáhl 50 %.

Naopak prodej smartphonů vytvářel stabilní růst jak v kusech, tak i v korunách, přičemž průměrná cena komodity založená na nedotovaných cenách meziročně neklesla. Prodej smartphonů co do počtu víceméně vyrovnal propad zájmu o klasické mobilní telefony, v součtu objemové prodeje obou komodit klesly v meziročně pouze o 1 %. Vzhledem k výši průměrné investice do smartphonů, která v dubnu letošního roku představovala částku 6300 korun (nedotovaná cena), však souhrnné srovnání skupin v obratu jednoznačně posunulo vývoj trhu mobilních telefonů do kladných čísel.

Digitální fotoaparáty ještě v minulém roce skončily meziročně ve ztrátě, pokles objemu přesáhl desetinu, avšak tržby se snížily pouze o 3 %. Nárůst průměrné ceny zaznamenaly vloni kompakty, ať již s pevným či výměnným objektivem. Průměrná cena digitálních zrcadlovek zůstala v roce 2012 na stejné výši jako v předchozím roce, přitom se jich prodalo o 7 % více. V první třetině letošního roku již u digitálních fotoaparátů zůstalo kladné meziroční srovnání objemu i hodnoty prodeje - ta vzrostla dokonce o desetinu.

Obrat s tablety, smartphony a digitálními fotoaparáty v období od ledna do dubna letošního roku dosáhl ve sledovaných distribučních kanálech o třetinu nižší hodnoty než komodity vykazující v obratu pokles, tj. přenosné a stolní počítače, televizory a klasické mobilní telefony. U televizorů a také přenosných počítačů se však v první třetině letošního roku příznivě vyvíjela průměrná cena, zejména posunem spotřebitelských preferencí. U televizorů se jednalo o rostoucí zájem o přístroje větších úhlopříček s pokročilými funkcemi ve výbavě, z přenosných počítačů oslovily ultratenké notebooky a výrobky typu „desktop replacement“ (náhrada stolního počítače).

U sedmi uvedených skupin poskytuje GfK nejen pohled na vývoj, velikost a strukturu trhu ve sledovaných distribučních kanálech za již uplynulé období, ale také odhad vývoje hlavních ukazatelů trhu včetně základní struktury trhu pomocí nástroje „Trends&Forecasting: Demand Projector“. Základ pro analýzu budoucího vývoje představují detailní panelová data jednotlivých skupin za uplynulé období, doplněná o podrobnou analýzu trhu, ekonomické situace včetně informací poskytnutých dovozci či výrobci. GfK současně provádí interní kontrolu odhadů porovnáním s výsledky obchodního panelu. Příkladem je odhad velikosti trhu mobilních telefonů vytvořený v prosinci 2010 pro rok 2011 v evropských i mimoevropských zemích a porovnání přesnosti odhadu.

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com).

Zdroj: Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech