GfK: Trh s elektrem v západní Evropě ve 4. čtvrtletí 2012
Objem prodeje ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 dosáhl na trhu s technickým spotřebním zbožím v západní Evropě 56,3 miliardy eur. V porovnání s předchozím rokem se jedná o nárůst ve výši 1 %. Celkové tržby za rok 2012 činily 190,7 miliardy eur, což představuje roční nárůst o 0,2 %.
Nejsilnějším sektorem zůstaly i ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 telekomunikace. Tento trh pohání především chytré telefony, které stojí za dvouciferným nárůstem během čtvrtého čtvrtletí roku 2012 i celého roku. Naopak trh se spotřební elektronikou, kancelářským vybavením a spotřebním zbožím v současné době postrádá produkty stimulující růst. Ze srovnání výsledků jednotlivých zemí vyplývá, že stále přetrvávají rozdíly mezi jihem Evropy, který byl obzvlášť zasažený hospodářskou krizí, a severními státy, které jsou na tom poměrně dobře.
Malé domácí spotřebiče
Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 utratili spotřebitelé ze západní Evropy za malé domácí spotřebiče (MDS) celkem 4,9 miliardy eur. V meziročním srovnání se čtvrtým čtvrtletím roku 2011 to znamená nárůst o 6,2 %. Tržby za rok 2012 dosáhly 15,1 miliardy eur, což je nárůst o 3,9 %.
Evropský trh s MDS pohání především tradiční kuchyňské spotřebiče. Navzdory klesajícím cenám za plně automatická espresa či kávovary objem prodeje vzrostl, neboť poptávka neúměrně rostla, především v Německu. Díky mnoha propagačním akcím vzrostl i prodej porcovaných filtrových kávovarů, a to především ve Francii a Spojeném království. Prodej podpořily rovněž inovace: v Nizozemsku je populární zejména nový typ kávovarů s přepínatelnými nádobami na kávová zrna. V Německu se těšily oblibě zdokonalené ústní sprchy, ve Spojeném království zase epilátory využívající technologie intenzivního pulzního světla (IPL). V roce 2013 očekává GfK další růst trhu s MDS, který bude založen na kombinaci tradičních motorů růstu a inovativních řešení.
Velké domácí spotřebiče
Západoevropský segment velkých domácích spotřebičů (VDS) zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 tržby ve výši 8,3 miliardy eur, což odpovídá nárůstu o 1,4 %. Je tomu tak díky pozitivnímu vývoji v Rakousku, Německu, ve Spojeném království a Švédsku. Údaje za celý rok ukazují mírný nárůst ve výši 0,8 % v celkovém objemu 31,5 miliardy eur.
Spotřební elektronika
V roce 2012 dosáhly tržby za spotřební elektroniku v západní Evropě 37,9 miliardy eur. V porovnání s předchozím rokem se jedná o 10,4% pokles. Ve čtvrtém čtvrtletí 2012 se tento trend nezastavil, objem tržeb činil 11,3 miliardy eur, což je v porovnání s posledním čtvrtletím roku 2011 o 12,1 % méně.
Televizory ztratily své výsadní postavení mezi nejvíce poptávanými digitálními produkty. Většina domácností již televizor s plochou obrazovkou vlastní, často dokonce i druhý či třetí. Televizory je možné nahradit velkými obrazovkami nebo chytrými televizory. Celkový objem trhu tak zůstane na stabilní vysoké úrovni, hodnota trhu je ale zasažena permanentní cenovou erozí.
Vzhledem k rostoucímu zájmu spotřebitelů o skutečný požitek z poslechu hudby jsou výsledky audio segmentu pozitivní. Spotřebitelé mají navíc mnoho hudebních titulů uložených ve svých chytrých telefonech či přenosných hudebních přehrávačích a chtějí si je ve vysoké kvalitě poslechnout i doma. To vede k rostoucí poptávce po doplňcích, jako jsou například dokovací stanice. Aktuální trend se v rámci spotřební elektroniky tedy přiklání spíše k audiu než k televizorům a videu.
| Celkové tržby za prodej elektra v západní Evropě v roce 2012 (v miliardách eur) | ||||||
| Kategorie | Tržby 1Q 2012 | Tržby 2Q 2012 | Tržby 3Q 2012 | Tržby 4Q 2012 | Rozdíl 4Q 12 - 4Q 11 | Rozdíl 2012 - 2011 |
| Spotřební elektronika | 9,69 | 8,68 | 8,2 | 11,34 | -12,1% | -10,4% |
| Fototechnika | 1,71 | 2 | 2,12 | 2,46 | 1,2% | -2,3% |
| Velké domácí spotřebiče | 7,7 | 7,4 | 8,15 | 8,3 | 1,4% | 0,8% |
| Malé domácí spotřebiče | 3,6 | 3,22 | 3,34 | 4,9 | 6,2% | 3,9% |
| Informační technologie | 14,18 | 13 | 14 | 18,16 | 6,5% | 3,9% |
| Telekomunikace | 5,2 | 58,1 | 5,55 | 7 | 10,3% | 11,4% |
| Kancelářská technika | 4 | 3,76 | 3,58 | 4,17 | -2,3% | -3% |
| Celkem | 46,12 | 43,23 | 45 | 56,32 | 1% | 0,2% |
Fototechnika
V porovnání s předchozím rokem utratili spotřebitelé ze západní Evropy ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 za fotografické vybavení více. Celkové tržby ve čtvrtém čtvrtletí 2012 dosáhly 2,5 miliardy eur (1,2% nárůst). Za rok 2012 klesly tržby o 2,3 % v celkovém objemu 8,4 miliardy eur.
Konec roku 2012 byl ve znamení dvou pozitivních posilujících trendů: rostoucího obratu u fotoaparátů s vyměnitelným objektivem a s tím související zvyšující se poptávkou po vyměnitelných objektivech. Vedle těchto segmentů stála za růstem i relativně nová oblast kompaktních fotoaparátů a zrcadlovek SLR. Hodnotu trhu navíc zvyšují i vysoce funkční a atraktivní fotoaparáty s pevným objektivem.
Informační technologie
Sektor IT vyprodukoval ve čtvrtém čtvrtletí 2012 6,5% nárůst, což odpovídá objemu tržeb ve výši 18,2 miliardy eur. Celkové tempo růstu v roce 2012 činilo 3,9 % a dosáhlo 59,4 miliardy eur. Vzhledem k problémům, které představují nasycené trhy a vysoká vybavenost domácností, se jedná o dobrý výsledek.
Hlavní příčinou pozitivního výsledku trhu se zbožím IT byla výrazně vyšší poptávka po ultratenkých přenosných počítačích a tabletech. Zejména tablety zaznamenaly v roce 2012 průlom. Poptávka po nich během roku postupně rostla a ve čtvrtém čtvrtletí jejich prodej kulminoval. Tyto inovativní výrobky jsou populární a moderní, dodatečnou poptávku mají fna svědomí i atraktivní ceny. Pro rok 2013 GfK předpokládá celkový pozitivní vývoj trhu se zbožím IT. Trh budou stimulovat především inovace hardwaru a rostoucí poptávka po softwaru a službách.
Telekomunikace
Díky 10,3% nárůstu vzrostl západoevropský sektor telekomunikačního zboží ve čtvrtém čtvrtletí 2012 nejvíce ze všech sektorů. Objem tržeb založený na nedotovaných cenách v tomto sektoru činil v období od října do prosince téměř 7,1 miliardy EUR. Ještě pozitivnější pak je celoroční bilance: celkový objem tržeb činil 22,9 miliardy eur, což představuje nárůst ve výši 11,4 %.
Klíčem úspěchu jsou pokračující vysoké prodeje chytrých telefonů. Nejrychleji roste poptávka po chytrých telefonech v cenovém rozpětí od 150 do 400 eur. Tyto ceny jsou jednak atraktivní pro stávající majitele obyčejných mobilních telefonů, a zároveň podněcují k obměně ty spotřebitele, kteří již první generaci chytrých telefonů vlastní.
Kancelářská technika
Celkové tržby na západoevropském trhu s kancelářským vybavením a spotřebním zbožím činily ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 4,1 miliardy eur. To představuje čtvrtletní pokles o 2,3 %. Údaje za celý rok svědčí o 3% poklesu v objemu 15,5 miliardy euro.
Inkoustové tiskárny – zařízení sloužící především k osobní spotřebě – zaznamenaly pokles, v některých případech dokonce dvouciferný. Tento trend v některých zemích dále posiluje zdráhavé kupní chování spotřebitelů. Laserové tiskárny si vedou o něco lépe, ale i je trápí klesající poptávka a snižující se tempo růstu. Multifunkční zařízení byla schopna částečně udržet úroveň tržeb, ale i tyto přístroje jsou pod stále větším tlakem. Tento vývoj má negativní dopad na související odvětví - klesá poptávka po inkoustových a laserových tonerech. Ohlášené inovace v tiskařském odvětví však probouzejí naději na lepší vývoj v roce 2013.
Stabilní vývoj v nelehkém roce
Zpětně můžeme rok 2012 vyhodnotit jako nelehký rok pro Evropu, v němž řada zemí stále čelila recesi a nejistotě. Vzhledem k této skutečnosti je minimální nárůst tržeb o 0,2 % na 190,7 miliardy euro za období od ledna do prosince celkově vzato pro evropský trh s technickým spotřebním zbožím docela solidní výsledek. Mezi jednotlivými regiony však existují obrovské rozdíly. Zatímco jižní a východní části Evropy částečně čelí extrémně vysoké míře nezaměstnanosti, spotřebitelé v severních oblastech si vedou navzdory krizi poměrně dobře. Tržby ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 stouply o 1 %. Celkový objem prodaného technického zboží v tomto období činil 56,3 miliardy eur.
Odborníci se však domnívají, že krize na podzim loňského roku dosáhla svého minima. Proto i nadále přetrvává nejistota a riziko, ale i opatrná naděje na zlepšení situace v Evropě. Ve většině zemí zůstala hospodářská očekávání v roce 2012 do značné míry stabilní, nebo se mírně zlepšila, byť jsou celkově na nízké úrovni. Za předpokladu, že nedojde k další eskalaci krize, je pro trh s technickým spotřebním zbožím v roce 2013 na místě opatrný optimismus.