GfK: Trh s elektrem v západní Evropě ve 3. čtvrtletí 2013
Celkové tržby na západoevropském trhu s technickým spotřebním zbožím ve 3. čtvrtletí roku 2013 dosáhly 45,5 miliard eur. V meziročním srovnání to znamená pokles o 5,9 %. Pozitivní vývoj zaznamenal pouze telekomunikační trh, všechny ostatní segmenty klesaly.
V některých segmentech byl sice zaznamenán docela dobrý vývoj prodejů, který však nestačil na to, aby se celkové prodeje dostaly na hodnoty znamenající pozitivní růst. Jedinou výjimkou byl telekomunikační trh - pokračující velká poptávka po chytrých telefonech byla opět natolik silná, že dokázala kompenzovat slabší prodeje u jiných kategorií a vytvořit celkově pozitivní tržby za celý sektor. Během třetího kvartálu, který byl obecně průměrný, však přicházely pozitivní signály i z jiných trhů, což dává naději na obrat.
Telekomunikace: úspěch chytrých telefonů pokračuje
Ze všech sektorů, jimž se průzkum GfK Temax Western Europe věnoval, to byl právě sektor telekomunikací, který zaznamenal z hlediska hodnoty kladný růst. Ve třetím čtvrtletí 2013 vzrostly tržby o 6,1 %, zatímco kumulativní růst za první tři kvartály činil v meziročním srovnání 10,3 %. Za prvních devět měsíců roku 2013 dosáhly prodeje 29,1 miliardy eur, v období od června do září bylo vygenerováno 10 miliard eur. Na všech trzích se odehrával zdravý roční růst kromě Nizozemí, kde bylo zaznamenáno mírné snížení a Řecka, kde došlo k většímu, dvoucifernému poklesu.
Pokračuje růst prodejů chytrých telefonů. Z hlediska hodnoty přispěly tyto přístroje k pozitivnímu růstu více než běžné mobilní telefony, u nichž nastává útlum. Díky dokonalejším fotografickým funkcím, k nimž patří např. optický zoom, kvalita snímání při horších světelných podmínkách nebo funkce pro pořízení více fotografií najednou, představují chytré telefony konkurenci pro standartní kompaktní fotoaparáty. Nabízené vyměnitelné objektivy umožňují uživatelům vylepšit základní technické specifikace. Navíc se již v mnoha evropských zemích uplatňuje pro chytré telefony jako standard LTE připojení k internetu.
Malé domácí spotřebiče: významný růst trhu s tyčovými vysavači
Během prvních devíti měsíců roku 2013 dosáhly prodeje malých domácích spotřebičů celkem 8,9 miliard eur, což znamená meziroční navýšení o 1,1 %. Ve třetím čtvrtletí prodeje poklesly o -1,3 %, což znamená celkový objem tržeb ve výši 2,9 miliard eur. Pokud jde o jednotlivé země, nejlepších výsledků dosáhlo Německo, Francie a Spojené království.
Prodeje bezšňůrových tyčových vysavačů se ve třetím čtvrtletí významně zvýšily, přestože celkově tento trh zaznamenal pokles. Obzvláště dobře se prodávaly modely vyšších cenových kategorií a modely s vysokonapěťovou lithiovou baterií. V západní Evropě pokračuje rovněž pozitivní růst prodejů tradičních kuchyňských přístrojů. K tomuto pozitivnímu výsledku přispěly i mixéry, u kterých lze též pozorovat tendenci nakupovat přístroje vyšších cenových kategorií. Dynamický růst vykazují nadále také elektrické zubní kartáčky. Sáčkové vysavače ustupují tlaku konkurenčních bezsáčkových přístrojů.
| Tržby z prodeje elektra v západní Evropě (v mld. eur) | |||||
| Kategorie | 4Q12 | 1Q13 | 2Q13 | 3Q13 | Meziroční změna |
| Spotřební elektronika | 11,16 | 7,887 | 6,52 | 6,71 | -17 % |
| Fototechnika | 2,5 | 1,66 | 1,84 | 1,72 | -20,6 % |
| Velké domácí spotřebiče | 8,14 | 7,42 | 7,2 | 7,74 | -3,1 % |
| Malé domácí spotřebiče | 4,13 | 3,15 | 2,89 | 2,91 | -1,3 % |
| Informační technologie | 18,47 | 14,59 | 12,57 | 12,93 | -8,2 % |
| Telekomunikace | 11,77 | 9,54 | 9,6 | 12,93 | 6,1 % |
| Kancelářská technika | 4,2 | 3,97 | 3,7 | 3,5 | -4,9 % |
| Celkem | 60,04 | 48,22 | 44,33 | 45,51 | -3,5 % |
Velké domácí spotřebiče: v létě došlo ke snížení poptávky
Tržby v segmentu velkých domácích spotřebičů dosáhly ve třetím čtvrtletí 7,7 miliard eur, což odpovídá poklesu trhu o 3,1 %. Pozitivní vývoj byl zaznamenán v Rakousku, Itálii a Velké Británii. Trhy ostatních zemí kromě Španělska vykázaly jen jednociferný pokles. Během velmi horkého léta se ve většině zemí lépe prodávaly ledničky. Na prodej sušiček na prádlo a jiných kuchyňských spotřebičů však mělo horké léto negativní dopad. Tyto trendy vysvětlují mírně negativní růst v Německu, kde byl až doposud vývoj pozitivní. Itálie se i nadále zotavovala díky rostoucím prodejům hlavních kategorií praček a ledniček. Pokračující heterogenní vývoj cen s přetrvávající poptávkou po luxusnějším zboží bylo možno vysledovat v Německu, Dánsku, Švédsku a Velké Británii. Avšak trhy ve Španělsku, Francii a Řecku musely čelit silnému cenovému tlaku.
Kancelářské vybavení a spotřební materiál: čekání na ekonomické oživení
Na trhu kancelářského zboží se nakupovaly produkty vyšších cenových kategorií. Ve třetím čtvrtletí 2013 se západoevropský trh s kancelářským zbožím a spotřebním materiálem oproti loňskému roku propadl o 4,9 % a dosáhl hodnoty 3,5 miliard eur. Řecko a Španělsko byly v průzkumu GfK Temax Western Europe jedinými zeměmi, jež tomuto trendu vzdorovaly a vygenerovaly mírný pozitivní růst. Nové modely inkoustových tiskáren nyní nabízejí např. WLAN připojení, dotykové displeje a další funkce. V segmentu laserových tiskáren se lépe prodávaly multifunkční černobílé přístroje, nežli tiskárny s jednou funkcí. Prodeje tiskáren začaly klesat již před několika lety a v současné době pozorujeme pomalé, ale nepřetržité snižování tržeb v segmentu spotřebního materiálu. Jelikož spotřební materiál představuje dvě třetiny celkových prodejů, tento trend znamená z hlediska možného návratu k pozitivnímu vývoji nepříznivou zprávu.
Informační technologie: ultratenké notebooky a tablety představují potenciál pro růst
Tržby na západoevropském trhu IT poklesly v porovnání s předešlým rokem o 2,8 %. To představuje objem tržeb ve výši 12,9 miliard eur. Trhy velkých zemí jako je Německo, Francie, Itálie, Španělsko a Spojené království nedokázaly dosáhnout hodnot z roku 2012. Jediné země, kde bylo dosaženo mírného růstu, byla Belgie, Portugalsko a Řecko, jejichž trhy zaznamenaly určité oživení.
Trh informačních technologií v Evropě je ovlivňován vývojem na trhu výpočetní techniky. Spotřebitelská poptávka se stále ještě soustřeďuje na inovativní a módní produkty jako jsou tablety, dále zejména na malé přístroje do úhlopříčky osm palců, tabletové počítače a ultratenké notebooky. Prodeje ultratenkých notebooků a PC tabletů jsou o 20 % nižší, nežli prodeje tabletů. Nicméně se ukazuje, že v roce 2014 představují značný růstový potenciál. Tyto prodeje však nedokáží vykompenzovat snižující se poptávku v segmentech klasických přenosných a stolních počítačů. Avšak dostupnost zařízení s dotykovou obrazovkou vyvolá ve čtvrtém čtvrtletí roku 2013 a v roce 2014 novou vlnu poptávky po přenosných i stolních počítačích.
Během posledního čtvrtletí 2013 západoevropský trh IT i nadále stabilně poroste jak z hlediska poptávky, tak i z hlediska hodnoty prodejů. Očekává se, že v roce 2014 bude v segmentech IT docházet k pomalému jednocifernému růstu poptávky po těchto produktech.

Spotřebitelská elektronika: negativní trend se poněkud zmírňuje
Tržby na západoevropských trzích spotřební elektroniky dosáhly ve 3. čtvrtletí 2013 celkového objemu ve výši 6,7 miliard eur. To představuje ve srovnání s předchozím rokem snížení o 17 %. Vývoj od ledna do konce září činil 18,9 %, což odpovídá objemu prodejů ve výši 21,1 miliardy eur. Všechny trhy zaznamenaly dvouciferný pokles. To znamená, že v západní Evropě bude rok 2013 z hlediska spotřební elektroniky celkově negativní, což je způsobeno hlavně špatným vývojem na trhu televizorů. V roce 2013 nedostal trh televizorů žádný impuls, jako byl např. předtím přechod na digitální vysílání či významné sportovní akce.
Pozitivní vývoj lze pozorovat v menších sektorech: velké obrazovky, chytré televizory, možnost připojení audio zařízení, příslušenství pro dokování a Bluetooth sluchátka i mikrofony. V roce 2014 se koná mistrovství světa ve fotbale, a to je příležitost k tomu, aby se negativní vývojový trend zvrátil.
Fotopřístroje: trvá poptávka po digitálních fotoaparátech vyšší třídy
Západoevropští spotřebitelé utratili ve třetím čtvrtletí 2013 za fotoprodukty celkem 1,7 miliard eur. Jde o mezičtvrtletní pokles o 20,6 %. Trh fotopřístrojů v západní Evropě je velmi roztříštěný: zatímco segmenty, které ustupují tlaku ze strany chytrých telefonů, zaznamenaly silný pokles tržeb, digitální fotoaparáty vyšší kvality si vedou velmi dobře. Prodeje digitálních fotoaparátů nejvyšší kvality částečně velmi významně vzrostly v závislosti na cílové skupině a zamýšlené oblasti použití. Panovala vysoká poptávka po fotoaparátech s pevným objektivem. Jde o fotoaparáty s větším rozlišením. Obecně vzato přibývá fotoaparátů s možností internetového připojení. Do června 2013 již každý sedmý prodaný fotoaparát dokázal sdílet snímky pomocí integrované WLAN.
Chytré telefony patrně způsobují pokles trhu levných kompaktů, ale vedle toho přivádějí k fotografování mnohem větší počet lidí než kdykoli dříve. Díky tomu vzniká jedinečná příležitost pro to, aby se u mnoha spotřebitelů vyvolal zájem o fotografování, který je nakonec může motivovat k nákupu fotoaparátů vyšší kvality.
GfK Temax Western Europe: pozitivní ukazatele přinášejí naději na růst
Západoevropský trh technického spotřebního zboží ve třetím čtvrtletí 2013 nedosáhl úrovně prodejů za stejné období v předchozím roce. Celkový objem tržeb za červen až září dosáhl 45,5 miliard eur, což znamená pokles o 5,9 %. Je to také důsledek pokračující obtížné ekonomické situace. Evropská ekonomika se nakonec dostala do stagnace. Evropská komise však předpovídá, že od roku 2014 dojde k růstu na úrovni 1,1 %. V průzkumu spotřebitelského klimatu v Evropě prováděného agenturou GfK se objevují další pozitivní známky signalizující brzké oživení. V celé Evropě významně vzrostla ekonomická i příjmová očekávání a v důsledku toho dochází k pozitivnějšímu vývoji, pokud jde o ochotu nakupovat. Spotřebitelé v některých zemích jsou nyní častěji ochotni utrácet více, i když politika změkčují přísná pravidla úsporných programů, která byla jednou z příčin zpomalení ekonomických aktivit. To jsou povzbudivé signály, k nimž lze přidat i vánoční období znamenající pro byznys velký přínos.