Analýzy

GfK: Prodej elektra v západní Evropě ve 2. čtvrtletí 2015

Ve druhém čtvrtletí 2015 vygeneroval západoevropský trh technického spotřebního zboží tržby v hodnotě zhruba 46,2 miliardy eur. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 došlo k nárůstu o 2,3 %. Hnací silou příznivého vývoje byl sektor telekomunikací.

František Doupal
Zdroj: GfK
  • 17. 9. 2015
  • 4 min
GfK: Prodej elektra v západní Evropě ve 2. čtvrtletí 2015

Pokud jde o jednotlivé země, vývoj prodejů byl převážně pozitivní až na trhy větších zemí, jako jsou Francie, Německo a Velká Británie, kde došlo k jejich mírnému snížení.

Od dubna do konce června 2015 dosáhl západoevropský trh telekomunikačních zařízení celkových tržeb ve výši zhruba 11,5 miliardy eur, což představuje ve srovnání s druhým čtvrtletím 2014 nárůst o 15,2 %. Zvýšila se především poptávka po chytrých telefonech, zejména po nejtenčích modelech (méně než 8 mm) o velikosti 4,5 až 5,5 palců a modelech s fotoaparátem s rozlišením více než 12 megapixelů. Stále více chytrých telefonů je již vybaveno senzory pro monitorování fyzické aktivity a zdravotního stavu.

Malé domácí spotřebiče

Ve druhém čtvrtletí 2015 pokračoval na západoevropském trhu malých domácích spotřebičů pozitivní vývoj. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 sektor vzrostl o 8,9 procenta na hodnotu 3,4 miliardy eur. K dosažení dobrého výsledku přispěly všechny země kromě Portugalska a Finska. Zvýšenou poptávku zajistily především výrobky vyšších cenových kategorií. Většinou šlo o prodej dražších spotřebičů nejvyšší energetické třídy označené symbolem ´A´.

Velké domácí spotřebiče

Ve druhém čtvrtletí 2015 se zvýšil prodej velkých domácích spotřebičů o šest procent. Tržby za období duben až červen 2015 dosáhly 7,6 miliardy eur. Na kladném výsledku se podílely všechny produktové skupiny. Obzvláště vysoká byla poptávka po sušičkách prádla, jejichž prodej zaznamenal opět dvojciferný růst. Ceny volně stojících spotřebičů zůstaly meziročně na stejné výši, zatímco u vestaveb došlo ve srovnání se druhým čtvrtletím minulého roku cenovému poklesu o procento.

Kancelářská technika a spotřební materiál

Přestože druhé čtvrtletí loňského roku bylo úspěšné zejména během mistrovství světa ve fotbale díky segmentu projektorů, západoevropský trh kancelářské techniky a spotřebního materiálu ve druhém čtvrtletí 2015 vzrostl o 0,8 procenta na hodnotu 4,3 miliardy eur. Většina zemí západní Evropy zaznamenala solidní nárůst tržeb, pouze na holandském a řeckém trhu došlo k jejich značnému poklesu. Za pozornost stojí pokračující růst prodejů malých fototiskáren. Před několika lety se přitom zdálo, že je tento produkt odsouzen k zániku.

Informační technologie

Ve druhém čtvrtletí 2015 se západoevropský trh informačních technologií potýkal s poklesem o 2,2 procenta a dosáhl hodnoty 12 miliard eur. Tento sektor rostl pouze v Rakousku, Francii, Řecku a Španělsku. Ve druhé polovině roku 2015 se však očekává rostoucí poptávka po výpočetních zařízeních zejména díky Windows 10. Spotřebitelé budou vyhledávat především inovativní produkty, jako jsou konvertibilní zařízení a PC tablety.

Fototechnika

Prodeje fotopřístrojů dosáhly ve druhém čtvrtletí 2015 hodnoty přibližně 1,4 miliardy eur, což ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku odpovídá poklesu o 7,1 procenta. Nadále však rostla poptávka po některých typech fotoaparátů s pokročilými funkcemi, které při srovnání s chytrými telefony přinášely uživatelům přidanou hodnotu. Úspěšné byly především kompakty s výměnným objektivem (bezzrcadlovky) a high-end segment kompaktů s pevným objektivem.

(Do fototechniky jsou zahrnuty digitální fotoaparáty a příslušenství. U digitálních fotoaparátů došlo ke změně reportování -  sady pro focení původně členěné na fotoaparáty a objektivy, jsou nyní sloučeny dohromady. V souvislosti s touto změnou byla data za sektor fototechniky přepracována.)

Spotřební elektronika

Ve druhém čtvrtletí 2015 dosáhla hodnota prodeje na trhu spotřební elektroniky v západní Evropě zhruba 5,9 miliardy eur. Ve srovnání se silným druhým čtvrtletím roku 2014 to znamená pokles o 12,5 procenta. Ve světle loňského fotbalového mistrovství světa se pokles tržeb očekával, ovšem ne tak velký. Pozitivní vývoj byl zaznamenán v segmentu televizorů s vysokým rozlišením 4k/UHD, jakož i v segmentu audiosystémů s připojením a bezdrátových reproduktorů a dále akčních kamer.

Vývoj trhu byl pozitivní

Přestože ekonomické podmínky nejsou stabilní, trh technického spotřebního zboží v západní Evropě zaznamenal ve druhém čtvrtletí 2015 pozitivní vývoj. Oživení v eurozóně se neočekávaně zpomalilo a výhled zůstává i nadále nepříliš optimistický. Vzestupný trend exportu je ohrožen především v důsledku oslabující světové ekonomiky. Vývoj příjmových očekávání i ochoty nakupovat, jež GfK pravidelně zjišťuje v průzkumu spotřebitelského klimatu v Evropě, se v jednotlivých zemích liší. Ve druhém čtvrtletí sehrály důležitější roli spíše konkrétní vlivy specifické pro jednotlivé státy, nežli možné dopady odchodu Řecka z evropské měnové unie.