Analýzy

GfK: Poptávka po chytrých telefonech v 1. čtvrtletí 2018 klesala

Celosvětová poptávka v prvním čtvrtletí 2018 klesla meziročně o dvě procenta na 347 milionů kusů. Průměrná prodejní cena však meziročně stoupla o 21 % a napomohla silnému růstu v hodnotě.

František Doupal
Zdroj: GfK
  • 15. 5. 2018
  • 5 min
GfK: Poptávka po chytrých telefonech v 1. čtvrtletí 2018 klesala

Poptávka zeslábla především v Číně (meziroční pokles o šest procent) a v severní Americe (pokles o pět procent). Avšak v prvním kvartálu dále stoupala a dosáhla meziročního nárůstu 21 procent. Díky 21% růstu celosvětové průměrné ceny (ASP) trh s chytrými telefony vzrostl v hodnotě meziročně o 18 procent na 129,8 miliardy USD bez ohledu na pokles počtu prodaných kusů.

Arndt Polifke, expert na telekomunikace ve společnosti GfK, uvedl: „Tento rok začínáme v situaci, která se velmi liší od posledního kvartálu roku 2017, kdy byly překonány rekordy v poptávce po chytrých telefonech. Ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2018 došlo k meziročnímu poklesu globální poptávky po smartfonech. Patrně není žádným překvapením, že se objevují další trhy, na nichž dochází k úplnému nasycení. Na druhou stranu mají spotřebitelé tendenci vybírat si dražší modely, které obsahují nejnovější inovace nabízené různými značkami chytrých telefonů. Díky tomu vzrostla meziročně průměrná prodejní cena o neuvěřitelných 21 % na 374 USD. To vedlo k osmnáctiprocentnímu globálnímu růstu hodnoty, což je pro takto vyspělé odvětví výjimečné.“

Západní Evropa: výnosy se meziročně zvýšily o 23 %

V prvním čtvrtletí 2018 vzrostl obrat meziročně o 23 % na 14,5 miliardy USD díky šestadvacetiprocentnímu nárůstu průměrné prodejní ceny, jenž byl způsoben rostoucí poptávkou v segmentu velmi drahých zařízení. Stalo se tak i přesto, že poptávka po chytrých telefonech v západní Evropě klesla meziročně o dvě procenta na 28,3 milionu kusů. Největší pokles poptávky zažily trhy Velké Británie (meziročně o 11 %), Španělska (meziročně o sedm procent) a Francie (meziročně o čtyři procenta). Přestože průměrná prodejní cena pravděpodobně nadále poroste, GfK předpovídá, že počet prodaných kusů v regionu zůstane v roce 2018 na stejné úrovni.

Střední a východní Evropa: vynikajícím výsledkům napomohla Ukrajina

Ve střední a východní Evropě vzrostl obrat meziročně o 35 % na 5,9 miliardy USD. To bylo způsobeno jak nárůstem průměrné prodejní ceny o 29 procent, tak i růstem v kusovém vyjádření o pět procent na 19,7 milionu kusů. Klíčovou roli v růstu poptávky sehrála Ukrajina, kde počet prodaných zařízení vzrostl v prvním kvartálu o 23 %. Rusko a Polsko, představující dva největší trhy v regionu, zaznamenaly dvouprocentní meziroční nárůst poptávky. Pro celý rok GfK předpovídá, že pokračující růst v Rusku a na Ukrajině zajistí zvýšení poptávky po chytrých telefonech v regionu o sedm procent.

Severní Amerika: poptávka klesala

V severní Americe poptávka po chytrých telefonech klesla zhruba o pět procent na 35,8 milionu prodaných kusů. GfK předpovídá pro rok 2018 pokles poptávky po chytrých telefonech o dvě procenta.

Latinská Amerika: poptávka rostla díky Kolumbii a Argentině

V Latinské Americe pokračoval růst poptávky po chytrých telefonech - 32,8 milionu prodaných kusů představuje meziroční zvýšení o tři procenta. V hodnotovém vyjádření vzrostl trh meziročně o pět procent na 10,3 miliardy USD. Přestože došlo v prvním čtvrtletí k poklesu poptávky v Brazílii (meziročně o čtyři procenta) a v Chile (meziročně o 18 %), bylo to vykompenzováno silným růstem v Kolumbii (meziročně nárůst o 41 %) a Argentině (meziročně nárůst o šest procent). GfK předpovídá, že růst poptávky po chytrých telefonech v regionu v roce 2018 oslabí o tři procenta v důsledku poklesu v Brazílii.

Střední východ a Afrika: o růst se zasloužily Egypt a Jižní Afrika

V regionu Středního východu a Afriky vzrostla poptávka po chytrých telefonech meziročně o sedm procent a dosáhla 11,4 miliardy USD. Dvouprocentní růst na 44,1 milionu kusů byl zaznamenán zejména díky Egyptu (růst meziročně o 42 %) a Jižní Africe (růst meziročně o 13 %), neboť spotřebitelé i nadále přecházeli od běžných mobilů k chytrým telefonům. GfK předpokládá, že poptávka (v kusech) stoupne v regionu v roce 2018 o čtyři procenta.

Čína: průměrná prodejní cena vyrovnala klesající poptávku

Na rozdíl od předchozího roku nezajistily výrazné promoce během lunárního nového roku v Číně meziroční zvýšení poptávky po chytrých telefonech a počet prodaných zařízení v prvním kvartálu klesl o šest procent na 109,6 milionu kusů. Přesto však obratově skupina chytrých telefonů zaznamenala růst o 14 % na 41,1 miliardy USD díky domácím i zahraničním značkám, jež přesvědčují Číňany, aby přešli na více prémiové modely. Z hlediska distribučních kanálů zažívají chytré telefony velký růst na internetu, a to na úkor operátorů. GfK v Číně předpovídá pro rok 2018 čtyřprocentní snížení poptávky po chytrých telefonech, neboť trh začíná být saturován.

Vyspělé asijské země: Jižní Korea vede region k záporným výsledkům

Ve vyspělých asijských zemích se hodnota prodeje chytrých telefonů meziročně zvýšila o 13 % na 12,4 miliardy USD. Tento výsledek byl tažen primárně průměrnou prodejní cenou, jež stoupla o 16 % na 707 USD za kus. Poptávka meziročně poklesla o tři procenta na 17,6 milionu kusů. Přestože Austrálie zaznamenala silný meziroční nárůst o 22 %, celkový výsledek byl ovlivněn snížením poptávky o 16 % v Jižní Koreji. GfK předpovídá pro rok 2018 snížení poptávky v regionu o čtyři procenta v důsledku poklesu v Jižní Koreji.

Rozvíjející se asijské země: dopad snižující se poptávka v Indii

V rozvíjejících se asijských zemích se meziročně poptávka nezměnila a zůstala na úrovni 58,7 milionu kusů. Avšak díky poptávce po dražších modelech dokázal i tento region růst v hodnotě o 14 % na 11 miliard USD. V Indii se poptávka po chytrých telefonech snížila o čtyři procenta, neboť tam trh zaplavily levné mobily s funkcí 4G, což zbrzdilo poptávku po smartphonech. Naproti tomu v Indonésii a na Filipínách došlo k meziročnímu nárůstu poptávky o 18 %, respektive 16 %. Podle předpovědi GfK vzroste letos poptávka v regionu o sedm procent.