Analýzy

GfK: Globální trh se spotřební elektronikou dále roste

Globální trh spotřební elektroniky zakončil rok 2018 se 6% růstem prodeje, přičemž celkové tržby činily 138 miliard eur. Ve všech regionech bylo dosaženo významného zisku. Pro rok 2019 GfK předpovídá růst ve výši zhruba čtyř procent, a to zejména díky potenciálu k v segmentu chytrých zařízení s dokonalejšími prémiovými funkcemi a integrovaným hlasovým asistentem.

František Doupal
Zdroj: GfK
  • 24. 1. 2019
  • 4 min
GfK: Globální trh se spotřební elektronikou dále roste

Poptávku po spotřební elektronice na trzích po celém světě ovlivňují globální „megatrendy“, jako je např. rostoucí zájem o nákup prémiových zařízení. Podle nynějších výzkumů GfK téměř polovina spotřebitelů chce mít raději méně technologických zařízení, jež však představují vyšší kvalitu.

Markus Kick, expert GfK na spotřební elektroniku, uvedl: „Výrobci musí držet krok s vývojem směrem ke kvalitním zařízením a nabízet produkty s dokonalejšími a prémiovými funkcemi. Vzhledem ke stále větší nasycenosti trhu lze prodejní potenciál ještě zvýšit právě v tomto ohledu. Určujícím faktorem úspěšnosti je intuitivní ovládání jednotlivých zařízení. Stále větší počet spotřebitelů ztrácí zájem o taková elektronická zařízení, která nelze snadno ovládat. Rozhodujícím kritériem při nákupu produktu je tedy snadné využití jeho různých technologických komponent.“

Globální trh televizorů vydělává na high-end zařízeních

S objemem prodejů ve výši přes 100 miliard eur tvořil v roce 2018 trh televizních přijímačů zhruba tři čtvrtiny celkových globálních tržeb za spotřební elektroniku a stoupl tak o více než pět procent. K růstu došlo hlavně díky high-end zařízením s obrazovkou nejméně 50 palců. Tento segment zajistil v roce 2018 přes polovinu globálních tržeb za prodej televizorů. V tomto ohledu jsou stále oblíbenější obrazovky s organickými elektroluminiscenčními diodami (OLED). OLED je hlavní zobrazovací technologie v segmentu prémiových zařízení, která zaznamenala více než stoprocentní růst. Podíl OLED zařízení na celkovém obratu z televizorů činí v současné době pět až deset procent, přičemž na trh vstupuje stále větší počet výrobců, a to vede ke snižování cen. V západní Evropě, která je globálním lídrem v segmentu OLED, poklesla v loňském roce průměrná cena zhruba o 300 eur na méně než 2 100 eur. Nejčastěji požadované modely jsou nyní k dostání již za 1 500 eur. Pokud jde o rozlišení, na vzestupu je stále typ 4K a na trhu se již začínají objevovat první 8K modely.

Sluchátka a přenosné Bluetooth reproduktory jako hnací síla růstu audio trhu

Celkové tržby za sluchátka včetně headsetů (tj. sluchátek s mikrofonem) stouply v roce 2018 téměř o 40 % na zhruba 14 miliard eur. Více než polovinu hodnoty prodeje vygenerovala zařízení s technologií Bluetooth. Jelikož výrobci z chytrých telefonů ve stále větší míře odstraňují sluchátkové konektory, sluchátka a headsety s Bluetooth i nadále porostou. V tomto ohledu je nyní největším hitem dané technologie skutečně bezdrátové provedení se dvěma oddělenými sluchátky. V roce 2018 vygenerovaly vyšší tržby nežli dobře zavedený segment sluchátek s aktivním potlačením hluku. S nástupem vysoce výkonných sluchátek a sluchátkových sad za cenu 150 eur a více došlo i ke zvýšení průměrné prodejní ceny o více než 20 %.

Prodej přenosných reproduktorů, jež lze přes Bluetooth propojit s chytrým telefonem, stoupl o 15 % skoro na pět miliard eur. Produktová kategorie již jasně směřuje do prémiového sektoru: cenové třídy nad 150 eur tvořily necelou třetinu celkových tržeb. Pokud jde o technologie, jež reproduktory chrání před vodou a zvyšují odolnost, na trhu se uchytila jen vodotěsná zařízení. Většina zatím prodaných zařízení tuto ochranu nemá. Daná funkce se tedy nejeví při nákupu jako rozhodující.

Multiroom audio systémy se stanou standardem

Objevily se první známky poklesu trhu multiroom zařízení, která umožňují hrát v různých místnostech stejnou hudbu: tržby z prodeje reproduktorů a audio příslušenství nabízejících pouze tuto funkci v roce 2018 poklesly. Jelikož poskytovatelé platformy neustále rozšiřují hardwarový sortiment, podmínkou pro růst tržeb se stále více stávají „chytré“ funkce. Vedle běžných reproduktorů jsou na vzestupu i další zařízení jako soundbary nebo chytré obrazovky, jež propojují hlasového asistenta založeného na umělé inteligenci s vizuální zpětnou vazbou. Tato zařízení mají potenciál stát se centrální řídicí jednotkou chytré domácnosti a dokazují, že hlasové ovládání samo o sobě ještě nemusí nabídnout pohodlnou intuitivní provozuschopnost, kterou dnes spotřebitelé od technologických produktů očekávají.