Gartner: Světový trh s BI a analytickým softwarem v roce 2013 vzrostl o 8 %
Tržby z prodeje analytického a byznys inteligence (BI) softwaru v roce 2013 vzrostly o 8 % na 14,4 miliardy dolarů. Do analytického a BI softwaru se řadí BI platformy, nástroje pro řízení podnikové výkonnosti (CPM) a nástroje pro (pokročilou) analýzu dat.
- 5. 5. 2014
- 1 min
„Celkově lze říci, že trh stejně jako v minulém roce nabírá na obrátkách. V současné době jsme na vrcholu série kritických bodů, které usnadní zájem o analytiku a její přijetí,“ uvedl Dan Sommer, ředitel výzkumu ve společnosti Gartner.
Trh v roce 2013 omezovalo v rychlejším růstu několik faktorů. Prvním z nich byly náročné makroekonomické podmínky, dalšími faktory pak byly stále ještě nevyjasněný přístup k BI a práci s ním, nepříliš se zvyšující investice do IT nebo zaměření některých výrobců na ty složky trhu, které vykazovaly růst.
Mezi výrobci BI a analytických nástrojů v roce 2013 dominoval SAP s tržbami přes tři miliardy dolarů s tržním podílem 21,3 %. Největší nárůst tržeb (15,9 %) zaznamenal Microsoft s tržbami 1,379 miliardy USD.
| Celosvětové tržby výrobců z prodeje BI a analytického softwaru v roce 2013 (v mld. USD) | ||||
| Výrobce | Tržby 2013 | Tržní podíl 2013 | Tržby 2012 | Meziroční změna |
| SAP | 3,057 | 21,3 % | 2,902 | 5,3 % |
| Oracle | 1,994 | 13,9 % | 1,952 | 2,1 % |
| IBM | 1,82 | 12,7 % | 1,735 | 4,9 % |
| SAS | 1,696 | 11,8 % | 1,6 | 6 % |
| Microsoft | 1,379 | 9,6 % | 1,19 | 15,9 % |
| Ostatní | 4,422 | 30,8 % | 3,932 | 12,5 % |
| Celkem | 14,368 | 100 % | 13,311 | 7,9 % |
V případě dělení podle kategorií zaznamenaly v roce 2013 největší tržby BI platformy. Největší nárůst tržeb zaznamenaly nástroje pro pokročilou analytiku dat, které svědčí o zájmu firem o prediktivní a preskripční analýzu.
| Celosvětové tržby z prodeje BI a analytického softwaru dle kategorií v roce 2013 (v mld. USD) | ||||
| Kategorie | Tržby 2013 | Tržní podíl 2013 | Tržby 2012 | Meziroční změna |
| Analytické aplikace a výkonnostní management | 2,001 | 13,9 % | 1,89 | 5,8 % |
| BI platformy | 8,55 | 59,5 % | 7,857 | 8,8 % |
| CPM | 2,735 | 19 % | 2,602 | 5,1 % |
| Pokročilá analytika | 1,082 | 7,5 % | 962 | 12,5 % |
| Celkem | 14,368 | 100 % | 13,311 | 7,9 % |
V České republice byl v roce 2013 nejúspěšnější SAP s 27,8% tržním podílem a tržbami 9,6 milionu USD (přibližně 190 milionů korun).
| Tržby výrobců z prodeje BI a analytického softwaru v ČR v roce 2013 (v mil. USD) | ||
| Výrobce | Tržby | Tržní podíl |
| SAP | 9,6 | 27,8 % |
| Microsoft | 5,8 | 16,9 % |
| SAS | 4,3 | 12,4 % |
| Oracle | 4 | 11,5 % |
| IBM | 2,7 | 7,7 % |
| Ostatní | 8,2 | 23,8 % |
| Celkem | 34,4 | 100 % |