Gartner: Prodej smartphonů v 1. čtvrtletí 2017 vzrostl o 9 %
Celosvětový prodej chytrých telefonů podle Gartneru v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostl o 9 % na 380 milionů kusů. Nejvýraznějším znakem sledovaného období byla rostoucí průměrná prodejní cena zařízení, za kterou stál zájem zákazníků a kvalitnější a lépe vybavené modely.
Tento trend pozitivně ovlivnil zejména čínské výrobce, jako jsou Huawei, Oppo či Vivo, kteří dokáží na trh přinést kvalitní a vybavené přístroje za dostupné ceny. Dohromady těmto třem firmám patřil v prvním čtvrtletí roku 2017 téměř čtvrtinový celosvětový tržní podíl.
„Prodej smartphonů ve sledovaném období byl tažen zejména díky výsledkům tří největších čínských producentů, a to díky jejich schopnosti přinést kvalitní telefony s inovativními funkcemi za velmi konkurenceschopné ceny,“ uvedl Anshul Gupta, ředitel výzkumu v Gartneru.
Prodej smartphonů Samsung meziročně klesl o 3,1 %. „Ačkoli se Samsung pochlubil velkým množstvím předobjednávek na modely Galaxy S8 a S8 Plus, nedokázal vynahradit výpadek modelu Note 7 ani se příliš nevyrovnal se silnou konkurencí v nižších cenových kategoriích, což vedlo k poklesu tržního podílu této společnosti,“ uvedl Anshul Gupta. „Prodej iPhonů stagnoval, což vedlo k meziročnímu poklesu tržního podílu i v případě Applu. I americký výrobce se musel podobně jako Samsung utkat se sílící konkurencí převážně čínských značek.“
| Celosvětový prodej smartphonů v 1. čtvrtletí 2017 (v milionech kusů) | ||||
| Výrobce | Prodej 1Q17 | Tržní podíl 1Q17 | Prodej 1Q16 | Tržní podíl 1Q16 |
| Samsung | 78,671 | 20,7 % | 81,187 | 23,3 % |
| Apple | 52 | 13,7 % | 51,6 | 14,8 % |
| Huawei | 34,181 | 9 % | 28,861 | 8,3 % |
| Oppo | 30,9 | 8,1 % | 15,9 | 4,6 % |
| Vivo | 25,8 | 6,8 % | 14 | 4 % |
| Ostatní | 158,4 | 41,7 % | 156,7 | 45 % |
| Celkem | 379,98 | 100 % | 348,22 | 100 % |
Huawei v prvním čtvrtletí letošního roku prodalo 34 milion smartphonů a opět se tak o něco přiblížilo Applu. Ačkoli jsou modely P9 a Plus P9 dostupné již déle než rok, prodávaly se stále velmi dobře, což posílilo pozici firmy mezi běžnými zákazníky. Huawei má tedy dobře našlápnuto, zejména jeho domácí čínská konkurence rozhodně nespí. Na dostřel společnosti Huawei se přiblížilo Oppo, které meziročně v prodejích vzrostl téměř o sto procent, a prodalo přes 31 milionů zařízení. I díky tomu se Oppo stalo jedničkou na domácím trhu v Číně. S relativně malým odstupem se umístila další čínská firma, Vivo, která prodala téměř 26 milionů smartphonů.
| Celosvětový prodej smartphonů v 1. čtvrtletí 2017 dle OS (v milionech kusů) | ||||
| Platforma | Prodej 1Q17 | Tržní podíl 1Q17 | Prodej 1Q16 | Tržní podíl 1Q16 |
| Android | 327,164 | 86,1 % | 292,7 | 84,1 % |
| iOS | 52 | 13,7 % | 51,6 | 14,8 % |
| Ostatní | 0,82 | 0,2 % | 3,85 | 1,1 % |
| celkem | 379,98 | 100 % | 348,22 | 100 % |
Z hlediska mobilních operačních systémů se počítá již jen se dvěma hráči v podobě Androidu a iOS. Systém od Googlu dokázal svůj globální tržní podíl zvýšit o další dvě procenta, opět zejména díky čínským smartphonům s lákavým poměrem cena/výkon. A částečně také díky vyklízení pozic dalšími platformami.