Gartner: Prodej smartphonů v 1. čtvrtletí 2016 mírně rostl
Celosvětový prodej chytrých telefonů podle společnosti IDC v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostl o necelá 4 % na 349 milionů kusů. Dařilo se zejména čínským výrobcům, výrazný propad naopak zaznamenal Apple.
Prodej chytrých telefonů byl ve sledovaném období ponejvíce ovlivňován zájmem o levné přístroje na rozvojových trzích a o cenově dostupné přístroje s podporou připojení 4G na většině dalších trhů.
„Kromě klesajícího prodeje souvisejícího s nasycením trhu se zažití výrobci musejí potýkat také se silnou konkurencí mladších, dravých značek, které boří zažité prodejní modely a získávají stále větší tržní podíly,“ uvedl Anshul Gupta, ředitel výzkumu ve společnosti Gartner. „Zatímco ještě před rokem patřily do první pětky světových výrobců dvě čínské firmy se souhrnným tržním podílem 11 procent, nyní to již byly firmy tři a držely tržní podíl 17 %.“
Během prvního čtvrtletí letošního roku dokázal Samsung zvětšit svůj celosvětový tržní podíl až na 23 %. „Samsungu se díky řadě S7 a dalším novinkám v portfoliu podařilo zaujmout zákazníky i na trzích se silnou konkurencí, a to dokonce i v rozvojových zemích, kde jinak firma čelí silné konkurenci levných značek,“ uvedl Anshul Gupta.
| Celosvětový prodej smartphonů v 1. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů) | ||||
| Výrobce | Prodej 1Q16 | Tržní podíl | Prodej 1Q15 | Tržní podíl |
| Samsung | 81,2 | 23,2 % | 81,1 | 24,1 % |
| Apple | 51,6 | 14,8 % | 60,2 | 17,9 % |
| Huawei | 28,9 | 8,3 % | 18,1 | 5,4 % |
| Oppo | 16,1 | 4,6 % | 6,6 | 2 % |
| Xiaomi | 15 | 4,3 % | 14,7 | 4,4 % |
| Ostatní | 156,4 | 44,8 % | 155,6 | 46,3 % |
| Celkem | 349,251 | 100 % | 336,298 | 100 % |
Nejlepšími výsledky se mohla za první čtvrtletí letošního roku pochlubit společnost Oppo, která i díky nárůstu prodeje o 145 % vyskočila na celosvětové čtvrté místo. Podobně jako firmě Oppo se dařilo i společnostem Huawei a Xiaomi v domovské Číně. Společnosti Huawei se pak dařilo i v Evropě, Americe a Africe, zatímco Xiaomi a Oppo bodovalo zejména v Asie a Pacifiku.
Ve zcela opačné situaci byl naopak americký Apple. Tato firma vůbec poprvé ve své historii zaznamenala meziročně dvouciferný propad prodeje, a to o celých 14 %. Ze skupiny nejúspěšnějších výrobců vypadlo Lenovo, které ve sledovaném období zaznamenalo 33% propad prodeje.
| Celosvětový prodej smartphonů v 1. čtvrtletí 2016 dle OS (v milionech kusů) | ||||
| Platforma | Prodej 1Q16 | Tržní podíl | Prodej 1Q15 | Tržní podíl |
| Android | 293,771 | 84,1 % | 264,9 | 78,8 % |
| iOS | 51,63 | 14,8 % | 60,177 | 17,9 % |
| Windows | 2,4 | 0,7 % | 8,271 | 2,5 % |
| BlackBerry | 0,7 | 0,2 % | 1,325 | 0,4 % |
| Ostatní | 0,79 | 0,2 % | 1,583 | 0,5 % |
| Celkem | 349,25 | 100 % | 336,3 | 100 % |
Z hlediska postavení mobilních operačních systémů se nic nezměnilo. Android získal další podíl na úkor konkurenčních platforem iOS a Windows, a dosáhl na tržní podíl 84 %. Navzdory velkému tržnímu podílu je však pro řadu výrobců nesmírně těžké dosáhnout (rozumného) zisku.