Analýzy

Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost čeká oživení

Odbyt na evropském trhu zařízení pro chytrou domácnost ve druhém letošním čtvrtletí meziročně poklesl o 7,2 %. Celkem spotřebitelé odebrali téměř 20,3 milionu přístrojů. S poklesem poptávky se potýkaly všechny sledované produktové kategorie, nejpatrnější byl u chytrých televizorů.

Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost čeká oživení

Na evropský trh zařízení pro chytrou domácnost ve druhém letošním čtvrtletí plně dopadly důsledky pandemie onemocnění COVID-19 a s ním spojených restrikcí. Negativně se projevilo například i odložení hlavních sportovních událostí na rok 2021, které se promítlo do snížené poptávky po chytrých televizorech. Mnoho spotřebitelů nemělo důvod k jejich pořízení nebo obměně.

„Ve střední a východní Evropě prodej zařízení pro chytré domácnosti ve druhém kvartálu meziročně klesl o 19,5 %,” řekl Jan Přenosil, senior research analyst společnosti IDC, a dodal: „Za poklesem odbytu v segmentu stojí především výsledky prodejů chytrých televizorů. Z části je lze přičíst i výpadkům v dodavatelském řetězci.“

Analytici společnosti IDC předpokládají, že na trhu dojde v nejbližších čtvrtletích k oživení a k jeho návratu k růstu. Pozitivní očekávání souvisejí mimo jiné s blížícím se obdobím vánočních nákupů nebo s očekávaným uvolňováním omezení druhé vlny pandemie koronaviru. K obratu vývoje v segmentu přispívají i sami výrobci. Průběžně na trh uvádějí nová a inovovaná zařízení. Mnohá z nich nabízejí oproti minulosti širší výbavu a ve výsledku i vyšší přidanou hodnotu.

Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost (v tisících)
DodavatelProdej 2Q2éTržní podíl (%)Prodej 2Q19Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Amazon3 93719,43 36315,317
Google3 48617,23 48015,80,2
Samsung2 08410,32 87213-27,4
LG1 7368,62 1279,7-18,4
Sony8674,31 1915,4-27,2
Ostatní8 17740,28 97640,8-8,9
Celkem22 28710022 009100-7,2

Dění v hlavních produktových kategoriích

Odbyt chytrých videozařízení ve druhém letošním kvartálu v Evropě meziročně poklesl o 12,1 % a nepřekonal hranici 11 milionů přístrojů. Segment mediálních adaptérů, narozdíl od chytrých televizorů, zaznamenal ve sledovaném období růst.

Prodej chytrých reproduktorů meziročně vzrostl o 8,9 % na 4,5 milionu kusů. Lídry kategorie i na evropském trhu dlouhodobě zůstávají americké společnosti Amazon a Google. Společně obsluhují více než 90 % trhu na starém kontinentu.

Pokles odbytu zaznamenaly také produkty pro monitoring a zabezpečení domácností, chytré osvětlení nebo termostaty. Za druhý kvartál jich evropský trh odebral 3,9 milionu kusů. V meziročním srovnání došlo k 13,7% poklesu.

Výhled trhu zařízení pro chytrou domácnost

V roce 2024 podle analytiků společnosti IDC odeberou evropští spotřebitelé přes 200 milionů zařízení pro chytrou domácnost. Mezi lety 2019 až 2024 odbyt poroste v průměru o 16,2 % ročně.

Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost 2020 - 2024 (v tisících)
KategorieDodávky 2020Tržní podíl (%)Dodávky 2024Tržní podíl (%)Tempo růstu (%)
Videozábava58 65252,780 56139,88,26
Chytré reproduktory26 28423,647 18023,315,75
Osvětlení7 2056,533 54616,646,89
Monitoring, bezpečnost11 41410,324 22511,920,70
Termostaty2 8852,66 6433,323,19
Ostatní4 7584,310 4745,121,80
Celkem111 198100202 62910016,19

„V delším horizontu očekáváme další růst v kategorii chytrých televizorů,“ predikoval Jan Přenosil a doplnil: „Lepší kvalita obrazu, rozšiřující se nabídka služeb HbbTV, integrace se streamovacími platformami nebo s chytrými asistenty budou mít v kombinaci s relativně nízkou saturací chytrých televizorů v domácnostech pozitivní efekty na poptávku v regionu střední a východní Evropy.“