Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost čeká oživení
Odbyt na evropském trhu zařízení pro chytrou domácnost ve druhém letošním čtvrtletí meziročně poklesl o 7,2 %. Celkem spotřebitelé odebrali téměř 20,3 milionu přístrojů. S poklesem poptávky se potýkaly všechny sledované produktové kategorie, nejpatrnější byl u chytrých televizorů.
Na evropský trh zařízení pro chytrou domácnost ve druhém letošním čtvrtletí plně dopadly důsledky pandemie onemocnění COVID-19 a s ním spojených restrikcí. Negativně se projevilo například i odložení hlavních sportovních událostí na rok 2021, které se promítlo do snížené poptávky po chytrých televizorech. Mnoho spotřebitelů nemělo důvod k jejich pořízení nebo obměně.
„Ve střední a východní Evropě prodej zařízení pro chytré domácnosti ve druhém kvartálu meziročně klesl o 19,5 %,” řekl Jan Přenosil, senior research analyst společnosti IDC, a dodal: „Za poklesem odbytu v segmentu stojí především výsledky prodejů chytrých televizorů. Z části je lze přičíst i výpadkům v dodavatelském řetězci.“
Analytici společnosti IDC předpokládají, že na trhu dojde v nejbližších čtvrtletích k oživení a k jeho návratu k růstu. Pozitivní očekávání souvisejí mimo jiné s blížícím se obdobím vánočních nákupů nebo s očekávaným uvolňováním omezení druhé vlny pandemie koronaviru. K obratu vývoje v segmentu přispívají i sami výrobci. Průběžně na trh uvádějí nová a inovovaná zařízení. Mnohá z nich nabízejí oproti minulosti širší výbavu a ve výsledku i vyšší přidanou hodnotu.
| Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost (v tisících) | |||||
| Dodavatel | Prodej 2Q2é | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q19 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
| Amazon | 3 937 | 19,4 | 3 363 | 15,3 | 17 |
| 3 486 | 17,2 | 3 480 | 15,8 | 0,2 | |
| Samsung | 2 084 | 10,3 | 2 872 | 13 | -27,4 |
| LG | 1 736 | 8,6 | 2 127 | 9,7 | -18,4 |
| Sony | 867 | 4,3 | 1 191 | 5,4 | -27,2 |
| Ostatní | 8 177 | 40,2 | 8 976 | 40,8 | -8,9 |
| Celkem | 22 287 | 100 | 22 009 | 100 | -7,2 |
Dění v hlavních produktových kategoriích
Odbyt chytrých videozařízení ve druhém letošním kvartálu v Evropě meziročně poklesl o 12,1 % a nepřekonal hranici 11 milionů přístrojů. Segment mediálních adaptérů, narozdíl od chytrých televizorů, zaznamenal ve sledovaném období růst.
Prodej chytrých reproduktorů meziročně vzrostl o 8,9 % na 4,5 milionu kusů. Lídry kategorie i na evropském trhu dlouhodobě zůstávají americké společnosti Amazon a Google. Společně obsluhují více než 90 % trhu na starém kontinentu.
Pokles odbytu zaznamenaly také produkty pro monitoring a zabezpečení domácností, chytré osvětlení nebo termostaty. Za druhý kvartál jich evropský trh odebral 3,9 milionu kusů. V meziročním srovnání došlo k 13,7% poklesu.
Výhled trhu zařízení pro chytrou domácnost
V roce 2024 podle analytiků společnosti IDC odeberou evropští spotřebitelé přes 200 milionů zařízení pro chytrou domácnost. Mezi lety 2019 až 2024 odbyt poroste v průměru o 16,2 % ročně.
| Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost 2020 - 2024 (v tisících) | |||||
| Kategorie | Dodávky 2020 | Tržní podíl (%) | Dodávky 2024 | Tržní podíl (%) | Tempo růstu (%) |
| Videozábava | 58 652 | 52,7 | 80 561 | 39,8 | 8,26 |
| Chytré reproduktory | 26 284 | 23,6 | 47 180 | 23,3 | 15,75 |
| Osvětlení | 7 205 | 6,5 | 33 546 | 16,6 | 46,89 |
| Monitoring, bezpečnost | 11 414 | 10,3 | 24 225 | 11,9 | 20,70 |
| Termostaty | 2 885 | 2,6 | 6 643 | 3,3 | 23,19 |
| Ostatní | 4 758 | 4,3 | 10 474 | 5,1 | 21,80 |
| Celkem | 111 198 | 100 | 202 629 | 100 | 16,19 |
„V delším horizontu očekáváme další růst v kategorii chytrých televizorů,“ predikoval Jan Přenosil a doplnil: „Lepší kvalita obrazu, rozšiřující se nabídka služeb HbbTV, integrace se streamovacími platformami nebo s chytrými asistenty budou mít v kombinaci s relativně nízkou saturací chytrých televizorů v domácnostech pozitivní efekty na poptávku v regionu střední a východní Evropy.“