Zvyklosti Evropanů při online nakupování se značně liší

15. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup)
Průzkum společnosti DPDgroup provedený mezi mladými lidmi ve věku 18–25 let v pěti evropských státech ukázal odlišné zvyklosti při online nakupování. Například Britové často využívají mobilní zařízení a mobilní aplikace, v Polsku si oblíbili balíkomaty a v Německu hraje nejdůležitější roli cena.
Foto: Freeimages.com

Výzkum ukázal, že německý zákazník při nakupování ze všeho nejvíc hledí na cenovku. Díky spořivosti se zde rozvinula diskontní kultura, která proniká nejen do kamenných obchodů, ale nově i do sféry online nakupování. Vedle nízké ceny si Němci dále potrpí na včasné doručení objednaného zboží a nechtějí ztrácet čas vyhledáváním nedoručeného balíčku.

V Polsku mají pozitivní zkušenosti s balíkomaty. Jsou oceňovány z toho důvodu, že nabízejí zákazníkům flexibilitu při vyzvednutí zásilky. Poláci také upřednostňují platbu až při převzetí balíčku. Toto řešení snižuje obavy polských zákazníků o peníze. ProPolsko je podle výzkumu typická zdrženlivost k navrácení již zakoupeného zboží. Důvodem je zejména nepohodlí spojené s vrácením zásilky a dále nákladnost tohoto kroku.

Nákupní zvyklosti mladých Španělů jsou do značné míry ovlivněny celkovou ekonomickou situací země. V jejím důsledku dochází ke snižování nákupní síly nejmladší generace. Ta se projevuje také tím, že mladé generaci trvá déle, než se osamostatní. Mladí lidé proto často bydlí s rodiči v jedné domácnosti. Výhodou tohoto soužití je zejména fakt, že při doručování objednaného balíčku lze častěji natrefit na některého z členů rodiny, který jej může převzít.

Britský trh stojí již tradičně na špičce v oblasti rozvoje internetového podnikání a udává trendy zbytku Evropy, což se potvrdilo i v průzkumu DPD. Britové při svých online nákupech často využívají mobilní zařízení a mobilní aplikace. Od ostatních zkoumaných národů se však odlišují především otevřeností k možnosti vrácení zakoupeného zboží zpět do e-shopu.

Zatímco Britové nakupující v internetových obchodech nemají problém s navrácením balíčku zpět do skladu, Francouzi jsou pohodlnější a neradi tuto možnost využívají. Neochotně vynakládají jakékoli dodatečné úsilí. Na druhé straně pro Francouze není při rozhodování o nákupu důležitá doba nutná na doručení balíčku.

„Výzkum DPD v pěti evropských zemích ukázal odlišné zvyklosti a očekávání jednotlivých národů. Potvrdil nám, že neustálé zlepšování nabízených služeb je správnou cestou a že bezproblémové doručení zásilky je jedním z faktorů, který u zákazníků přispívá k pocitu spokojenosti,” uvedl Daniel Mareš, jednatel DPD CZ. „Prostřednictvím průzkumu těžíme i u nás z výhod plynoucích z mezinárodního partnerství v DPDgroup. Můžeme sledovat a vyhodnocovat zahraniční trendy a podle nich v budoucnu přizpůsobovat naše služby,” doplnil.

Zatímco by se mohlo zdát, že evropské země jsou s ohledem na nákupní zvyklosti mladých velmi odlišné, realita může být jiná. Ve všech zkoumaných zemích disponují mladí lidé nástroji, které jim pomáhají hledat nejnižší ceny. Mezi nimi zabírají prominentní místo zejména cenové srovnávače a online recenze. Z výzkumu však také vyplynulo, že cena není pro respondenty jediným faktorem při rozhodování. Jsou si dobře vědomi toho, že nízká cena může sice znamenat úsporu, ale na druhé straně také komplikace například v oblasti nekvalitního zákaznického servisu. Aby zákazníci z této věkové skupiny nakoupili, je potřeba získat jejich důvěru. Tomuto účelu slouží zejména rady a recenze od uživatelů, kteří již konkrétní produkt zakoupili. Možnost levného navrácení zboží napomáhá internetovým obchodníkům v získání důvěry zákazníků ve všech srovnávaných státech.

Průzkum provedla agentura InProcess specializující se na etnografický výzkum kvalitativní metodou založenou na rozhovorech s respondenty v prostředí, v němž se každodenně pohybují. Její použití dovoluje zachycení širokého spektra zákaznických zkušeností v různých fázích nákupu. Bylo do něj zapojeno 40 osob z pěti evropských zemí. Průzkum proběhl v průběhu letošního podzimu ve Francii, Německu, Velké Británii, Španělsku a Polsku.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více