Zaměstnanci mají zájem rozvíjet své AI dovednosti, chtějí smysluplnější práci i vyšší odměnu

1. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Smysluplnější práce, vyšší odměny, ale i vyšší hodnota na trhu práce. To jsou nejsilnější motivátory zaměstnanců v Česku v souvislosti s dovednostmi na využívání technologií umělé inteligence (AI). Vyplývá to z nového mezinárodní průzkumu Microsoftu „AI a dovednosti“.

Jak vyplývá z dat průzkumu, zaměstnanci sami chtějí pracovat s AI technologiemi – pro téměř polovinu pracovníků českých firem (48 %), které jsou ve využívání AI technologií nejdále (AI lídři), je práce s umělou inteligencí nejen smysluplnější, ale i zábavnější.

S tím, jak se AI technologie ve firmách stále častěji nasazují, jsou téměř všichni zaměstnanci motivovaní prohloubit si svoje dovednosti v oblasti umělé inteligence. K největším motivačním faktorům pak patří především svoboda volby dovedností či možnost vyšší odměny. Zaměstnanci chápou, že spolu s novými dovednostmi získávají na důležitosti a hodnotě, a zapojení se do rekvalifikačních aktivit spojených s AI jim tak dává smysl. Celých 37 % pracovníků všech dotazovaných společností současně uvádí, že pokud firma nebude investovat do jejich znalostí a dovedností spojených s AI, budou uvažovat o změně zaměstnavatele.

Důkazem, že zaměstnanci chtějí rozvíjet své technologické dovednosti, je i zkušenost kosmetické společnosti Oriflame. Ta vzdělává svých 150 zaměstnanců v české pobočce několika různými způsoby. „Zaměstnancům umožňujeme zúčastnit se školení zaměřených na měkké i tvrdé dovednosti. V interní akademii, která je určena jak IT odborníkům, tak manažerům, zaměstnanci zase získají představu, jak fungují používané technologie i byznys,“ vysvětlil René Andrš, který vede IT oddělení české pobočky. Oriflame používá například strojové učení k predikci prodeje zboží, zadávání jeho výroby a naskladňování podle dat. „Aby mohli kolegové pracovat s algoritmy strojového učení, sami si nastudovali materiály na webu Microsoft Azure. Pracovat s technologiemi na bázi umělé inteligence ale není zas tak složité, jak se může zdát,” doplnil Andrš.

Téměř dvě třetiny (62 %) lidí, kteří pracují pro AI lídry, tvrdí, že je jejich organizace aktivně připravuje na AI svět. Toto číslo klesá pod 40 procent u zaměstnanců ve společnostech, kde bylo doposud nasazeno méně AI technologií. Tento trend potvrzuje velkou příležitost právě pro firmy, které jsou teprve na počátku své „AI cesty“ – příležitost pro zaměstnavatele, aby se soustředili na dovednosti spojené s umělou inteligencí, potažmo pro zaměstnance, aby využili bezplatné možnosti online kurzů zaměřených na nové technologie.

„Pro všechny firmy jde nyní o naprosto bezprecedentní situaci, a to bez ohledu na jejich velikost, odvětví či geografickou polohu. Nadcházející měsíce a roky budou pro většinu z nich skutečně stěžejní, všichni se totiž budeme muset přizpůsobit zcela novým okolnostem. A právě využívání AI, jež pohání digitální transformaci, se nyní zrychlilo skutečně mimořádným tempem. Věřím, že AI bude v této době hrát rozhodující roli a firmám umožní zvýšit flexibilitu a konkurenceschopnost. Cesta k odemknutí plného potenciálu umělé inteligence spočívá ve využití této technologie coby doplňku lidské vynalézavosti a tvořivosti. A právě proto bude zaměření na neustálý rozvoj dovedností a zavádění inteligentních technologií velmi důležité,“ uvedl Rudolf Urbánek, generální ředitel Microsoft Česká republika a Slovensko.

Průzkum dále ukazuje, že 88 % českých AI lídrů aktivně nabírá nebo plánuje zaměstnat lidi, kteří již měkké nebo technické dovednosti mají. A více než dvě třetiny (69 %) uvádí, že rozvíjejí kromě AI dovedností i technické a měkké dovednosti svých pracovníků. Kombinace rozvoje měkkých a technických dovedností a nasazení AI technologií zvyšuje obchodní hodnotu a úspěch společnosti i samotných zaměstnanců. Tyto podniky rozvíjejí dovednosti zaměstnanců v každé oblasti – od pokročilé analýzy dat a kritického myšlení až po komunikaci a kreativitu.

Jaké měkké a technické dovednosti zaměstnanců by měly firmy rozvíjet:

  • Kognitivní dovednosti jako psaní, kreativita, kritické myšlení, rozhodování, projektový management, zpracování a interpretace informací, zpracování dat
  • Technologické dovednosti jako analýzu dat, matematika, programování, odborné výzkumy, vývoj, technický design
  • Fyzické dovednosti jako jemná a hrubá motorika, opravářské a technické dovednosti, monitorování a kontrola
  • Sociální a emoční dovednosti jako komunikace, vyjednávání, empatie, adaptabilita, učenlivost, iniciativnost, podnikavost a pedagogika

Rozdělení firem dle míry využití AI technologií:

AI začátečníci = Fáze 0 – vyčkávají, zatím oblast AI vůbec neřeší
AI pokročilí = firmy, které jsou v nižších stádiích nasazení AI (Fáze 1 – zkoumají AI technologie + Fáze 2 – experimentují s využitím AI technologií ve firmě)
AI lídři = firmy, které jsou z hlediska adopce AI technologií nevyspělejší (Fáze 3 – formalizují využití AI ve své firmě + Fáze 4 – soustředí se na integraci AI v rámci svého byznysu)

Metodologie
Společnost KRC Research provedla online průzkum na náhodném vzorku 12 000 lidí pracujících v organizacích s více než 250 zaměstnanci. Průzkum se uskutečnil v období od 12. do 30. března a vzorek každého z trhů se skládal z nejméně 500 pracovníků a 100 lídrů (na úrovni ředitele/vedení společnosti). Zahrnuté trhy: Německo, Velká Británie, Rusko, Polsko, Maďarsko, Austrálie, Brazílie, Izrael, Turecko, Jižní Afrika, Spojené arabské emiráty, Spojené státy americké, Indie, Kanada, Itálie, Holandsko, Španělsko, Švédsko, Česká republika a Slovensko.

Podobné články

Prodej tiskáren a multifunkcí v roce 2020

2. 3. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej tiskáren, multifunkcí a kopírek v posledním čtvrtletí loňského roku podle IDC meziročně vzrostl o 5,6 % na 27 milionů zařízení. Zároveň meziročně klesly tržby z jejich prodeje o 5,1 % na 11,1 miliardy USD. Za celý rok 2020 pak nepatrně vzrostlo množství prodaných zařízení (o 0,4 %), klesla však jejich souhrnná hodnota (o 12,3 %). Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů vloni klesal

25. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální prodej chytrých telefonů vloni podle Gartneru klesal jak v posledním kvartálu (o 5,4 % na 385 milionů), tak i za celý rok (o 12,5 % na 1,35 miliardy). Za poslední čtvrtletí se mohl nejlepšími výsledky pochlubit Apple, celoročně pak Samsung. Čtěte více

Distanční vzdělávání vystřelilo zájem o Chromebooky do rekordních výšin

17. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Výrobci počítačů se systémem Chrome OS od Googlu mohou slavit, během loňského roku zájem zákazníků o tuto kategorii zařízení raketově rostl. Za poslední loňský kvartál se celosvětově podle firmy Canalys prodalo 11,2 milionu zařízení (meziroční nárůst o 287 %). Celoroční prodej vyšplhal na 30,7 milionu (nárůst o 109 %). Čtěte více

Cloud považuje za rozhodující prvek úspěchu v období pandemie 93 % společností

15. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: NTT)
Společnost NTT zveřejnila svoji nejnovější zprávu – Hybrid Cloud Report pro rok 2021. Mnoho organizací započalo proces digitální transformace ještě před pandemií, nicméně nebyly tak pružné, jak by bylo potřeba. Pandemie odhalila zásadní nedostatky ve firemních cloudových infrastrukturách, bezpečnosti i síťové architektuře, které byly důsledkem zkostnatělosti firemního IT. Čtěte více