Zákazníci preferují známý e-shop a nízkou cenu zboží

3. 12. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: APEK)
E-shopy vedou nad kamennými prodejnami díky nižší ceně a možnosti objednat zboží kdykoliv. Recenze a hodnocení ostatních uživatelů nehrají až tak velkou roli v preferenci internetových obchodů oproti kamenným, u samotných internetových nákupů ale významnou roli hrají.
Foto: SXC.hu

Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) při rozhodování mezi nákupem v internetovém nebo kamenném obchodu hrají hlavní roli (32 %) výhodnější ceny. S 19 % následuje možnost objednání zboží kdykoliv. Výhodou (pro 18 % dotazovaných) je i snadné srovnání nabídky jednotlivých obchodů.

„V začátcích nakupující na internet přilákaly nejnižší ceny a tento důvod stále vede. Postupem času se důležitějšími stávají i další výhody ať už úspora času v kombinaci s možností dodání kdykoliv nebo třeba možnost jednoduchého srovnání několika nabídek různých obchodů,” řekl Jan Vetyška výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Nejčastěji (stejně jako v loňském roce) zákazníci při nakupování na internetu nejprve navštíví známý e-shop, se kterým mají dobrou zkušenosti. Druhou nejčastější strategií je vyhledávání zboží v rámci vyhledávačů a porovnávání nabídky na webech různých obchodů.

Nakupující na internetových obchodech oceňují i úsporu času (17 %), pohodlné dodání domů či do kanceláře (8 %). Pouze jedno procento nevnímá žádné výhody nákupu na e-shopu oproti kamennému obchodu.

Zajímavé je, že pouze 3 % vidí jako výhodu možnost podívat se na hodnocení kvality nabízených produktů ostatními uživateli a ještě méně, 1 %, hodnocení spolehlivosti obchodů ostatními uživateli.

Recenze ostatních uživatelů ale při nákupu na Internetu často zohledňuje 33 % uživatelů, 47 % je zohledňuje občas, 15 % výjimečně a pouze 5 % nikdy. Aspoň občas se jimi tedy řídí 80 % zákazníků e-shopů.

Obrazová galerie:
Štítky: 

Podobné články

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Úvod roku přinesl meziroční zvýšení průměrné útraty spotřebitelů na e-shopech

14. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Průměrná útrata spotřebitelů v e-shopech byla v lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v loňském roce. Zároveň si zboží v tomto období on-line objednalo více než 80 % českých internetových zákazníků. Čtěte více

APEK vyzývá k jednání – nekalá konkurence v e-commerce sílí

12. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Temu nebo Aliexpress, už podle APEK vloni tvořili přes desetinu českého trhu. Čtěte více