Zákazníci na prodejnách srovnávají nabídku s konkurencí na internetu

11. 3. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Je dobře známo, že zákazníci nakupující online mají přímo při nakupování možnost okamžitého srovnání cen. Nyní se však toto chování rozšiřuje i mezi zákazníky, kteří nakupují v klasických kamenných obchodech.

Společnost GfK se uživatelů mobilních telefonů z 23 zemí zeptala, jaké činnosti pravidelně provádějí na svém mobilním telefonu, když jsou v obchodě. Spotřebitelé nejčastěji porovnávají ceny a radí se přes telefon s přáteli či rodinou (shodně 40 %). Často si také fotí produkty, o jejichž koupi uvažují (36 %).

V celosvětovém měřítku porovnávají ceny v obchodě pomocí mobilního telefonu častěji muži (42 %) než ženy (37 %). Nejaktivnější jsou v tomto směru nakupující ve věkové kategorii 20–29, z nichž na mobilu porovná ceny přes internet téměř polovina (49 %). Následuje věková skupina 15–19 a 30–39 (obě shodně 45 %).

Adrian Hobbs, ředitel oddělení Online Pricing Intelligence společnosti GfK, dodal: „Při nakupování v obchodě je řada spotřebitelů připojena k internetu a kamenné prodejny se podle toho musí zachovat. Pokud chtějí klasičtí, ale i online prodejci uspět, potřebují mít podrobný přehled o cenách online konkurence v reálném čase a musí na ně umět rychle reagovat. Platí to zejména pro prodejce v Asii a Jižní Americe, kde je používání mobilního telefonu při nakupování na prodejně nejrozšířenější.“

Podíváme-li se na jednotlivé země, v obchodech pravidelně porovnávají ceny na mobilním telefonu především nakupující z Jižní Korey (59 %), Číny (54 %) a Turecka (53 %). Nejméně častý je tento přístup u spotřebitelů z Ukrajiny (11 %), Jihoafrické republiky (15 %) a Indie (17 %).

Z celosvětového hlediska je procento mužů, kteří při nákupu v obchodě používají mobilní telefon k tomu, aby se poradili s přítelem nebo členem rodiny, téměř stejné jako u žen. Pravidelně se takto radí 40 % žen a 39 % mužů. Nejčastější je toto chování u věkové kategorie 20–29 let (48 %). V těsném závěsu jsou teenageři ve věku 15–19 let se 47 %y a třetí místo patří věkové skupině 30–39 se 40 %y.

Z toho plyne, že nakupující mohou nyní získat názory a rady od svých blízkých přímo ve chvíli, kdy se na prodejně rozhodují o nákupu. Personál prodejny a proces nakupování v kamenné prodejně jsou tak konfrontovány s důležitým novým externím faktorem, který ovlivňuje chování zákazníka v obchodě.

Třetím nejčastějším využitím mobilního telefonu při nakupování v obchodě je focení zboží, o jehož koupi spotřebitelé uvažují. V celosvětovém měřítku se těší stejné oblibě u mužů i u žen. Více než třetina z nich (36 %) při nakupování pravidelně pořizuje fotografie. Když se podíváme souhrnně na všechny země, vévodí žebříčku teenageři (15–19 let) s 44 % a mladí lidé (20–29 let) s 43 %y. S 39 %y pak následuje věková kategorie 30–39 let.

Podobné články

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Podvody řízené AI: Vznikající hrozby a protiopatření

23. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Microsoft vydal nový report Cyber Signals. Zaměřuje se v něm na podvody řízené umělou inteligencí, a to hlavně v oblasti e-commerce a náborových kampaních. Mezi dubnem 2024 a dubnem 2025 Microsoft podle zprávy zmařil pokusy o podvod za čtyři miliardy dolarů, odmítl 49 000 podvodných registrací partnerství a zablokoval přibližně 1,6 milionu pokusů o registraci botů za hodinu. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více