V menším počtu e-shopů letos Češi utratí o 15 miliard korun více než vloni

26. 10. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Odhadovaný obrat českých e-shopů pro letošní rok činí dle Heureky 96 miliard korun, což je o 19 % více, než tomu bylo vloni. Nejdynamičtěji, stejně jako v pololetí, rostly segmenty oblečení, jídla, ale i domu a zahrady, kosmetiky nebo sportu. Počet e-shopů tento rok opět klesl na aktuálních 36 200.
Foto: Freeimages.com

O 15 miliard korun naroste podle odhadů Heureky letošní obrat českých internetových obchodů. „I když letní sezóna nebývá pro e-shopy tou nejúspěšnější, ze zkušeností víme, že Vánoce táhnou celý rok. Díky tomu by se  mohl celoroční obrat e-commerce vyšplhat přes 96 miliard,“ vysvětlil Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz, a přidal důvody, proč tomu tak je: „Před Vánoci využívají e-shopy k nákupu samozřejmě zkušení zákazníci, kteří jsou v nich zvyklí nakupovat často. Dále pak online nakupují ti, pro které to není běžnou záležitostí, ale s nákupem přes e-shopy už určitou zkušenost mají. No a každoročně se samozřejmě přidají ti, pro které je právě nákup vánočního dárku impulsem k prvnímu online nákupu.“

E-shopů ubývá. Pomalu, ale jistě.

Opačný, tedy klesající, trend zaznamenal počet e-shopů, které na českém trhu působí. Letos opět nepatrně klesl o dvě procenta, aktuální stav je 36 200. „Konsolidace trhu je nastartovaná, i když e-shopů ubývá pomalými krůčky,“ řekl Tomáš Braverman a pokračuje: „Lidé se naučili kromě velkých nákupních galerií k nákupu využívat také úzce specializované e-shopy. Ty vždy využívá už 15 % zákazníků, nejčastěji pak pro nákup erotických pomůcek nebo knih, filmů a her, kde je to až 33 resp. 28 %.“

Online už se oblékáme, nakupujeme potraviny i zubní kartáčky

Stále nejsilnějším segmentem je elektronika – jak mobily či notebooky, tak černá a bílá technika. Meziročně však zájem o tuto kategorii vzrostl jen mírně. Naopak, celý tento rok se nese v duchu rostoucího zájmu o online nakupování potravin nebo oblečení – zájem o online nákup těchto segmentů vzrostl meziročně nejvíce. „Růst vidíme také v kategoriích kosmetika a zdraví, dům a zahrada nebo sportovní vybavení,“doplnil Tomáš Braverman.

Na mobilu pro mobil i gril

Nedílnou součástí nákupu na internetu se staly také mobilní telefony. Podíl návštěv z mobilních zařízení dosáhl 36 %. „Neoblíbenější kategorií na mobilu, je stejně jako na počítači samozřejmě elektronika – mobily nebo notebooky. Velmi oblíbené je i bílé elektro jako pračky, myčky nebo lednice. U tohoto sortimentu lidé na mobilech porovnávají parametry, čtou recenze a srovnávají,“ řekl Braverman a doplnil: „Zajímavé jsou však další kategorie, které lidé z mobilu navštěvují nejčastěji – jízdní kola, grily, pneumatiky nebo stany. I na mobilních zařízeních tak vidíme v průběhu roku zájem o čistě sezónní zboží.“

Údaje vyplývají z dat nákupního portálu Heureka.cz a veřejně dostupných dat e-commerce.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více