V menším počtu e-shopů letos Češi utratí o 15 miliard korun více než vloni

26. 10. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Odhadovaný obrat českých e-shopů pro letošní rok činí dle Heureky 96 miliard korun, což je o 19 % více, než tomu bylo vloni. Nejdynamičtěji, stejně jako v pololetí, rostly segmenty oblečení, jídla, ale i domu a zahrady, kosmetiky nebo sportu. Počet e-shopů tento rok opět klesl na aktuálních 36 200.
Foto: Freeimages.com

O 15 miliard korun naroste podle odhadů Heureky letošní obrat českých internetových obchodů. „I když letní sezóna nebývá pro e-shopy tou nejúspěšnější, ze zkušeností víme, že Vánoce táhnou celý rok. Díky tomu by se  mohl celoroční obrat e-commerce vyšplhat přes 96 miliard,“ vysvětlil Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz, a přidal důvody, proč tomu tak je: „Před Vánoci využívají e-shopy k nákupu samozřejmě zkušení zákazníci, kteří jsou v nich zvyklí nakupovat často. Dále pak online nakupují ti, pro které to není běžnou záležitostí, ale s nákupem přes e-shopy už určitou zkušenost mají. No a každoročně se samozřejmě přidají ti, pro které je právě nákup vánočního dárku impulsem k prvnímu online nákupu.“

E-shopů ubývá. Pomalu, ale jistě.

Opačný, tedy klesající, trend zaznamenal počet e-shopů, které na českém trhu působí. Letos opět nepatrně klesl o dvě procenta, aktuální stav je 36 200. „Konsolidace trhu je nastartovaná, i když e-shopů ubývá pomalými krůčky,“ řekl Tomáš Braverman a pokračuje: „Lidé se naučili kromě velkých nákupních galerií k nákupu využívat také úzce specializované e-shopy. Ty vždy využívá už 15 % zákazníků, nejčastěji pak pro nákup erotických pomůcek nebo knih, filmů a her, kde je to až 33 resp. 28 %.“

Online už se oblékáme, nakupujeme potraviny i zubní kartáčky

Stále nejsilnějším segmentem je elektronika – jak mobily či notebooky, tak černá a bílá technika. Meziročně však zájem o tuto kategorii vzrostl jen mírně. Naopak, celý tento rok se nese v duchu rostoucího zájmu o online nakupování potravin nebo oblečení – zájem o online nákup těchto segmentů vzrostl meziročně nejvíce. „Růst vidíme také v kategoriích kosmetika a zdraví, dům a zahrada nebo sportovní vybavení,“doplnil Tomáš Braverman.

Na mobilu pro mobil i gril

Nedílnou součástí nákupu na internetu se staly také mobilní telefony. Podíl návštěv z mobilních zařízení dosáhl 36 %. „Neoblíbenější kategorií na mobilu, je stejně jako na počítači samozřejmě elektronika – mobily nebo notebooky. Velmi oblíbené je i bílé elektro jako pračky, myčky nebo lednice. U tohoto sortimentu lidé na mobilech porovnávají parametry, čtou recenze a srovnávají,“ řekl Braverman a doplnil: „Zajímavé jsou však další kategorie, které lidé z mobilu navštěvují nejčastěji – jízdní kola, grily, pneumatiky nebo stany. I na mobilních zařízeních tak vidíme v průběhu roku zájem o čistě sezónní zboží.“

Údaje vyplývají z dat nákupního portálu Heureka.cz a veřejně dostupných dat e-commerce.

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více