Účtování aneb co přinesly tři roky s GDPR pro e-mailový marketing?

28. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Webkomplet)
Den, po kterém již nebude nic jako dřív – tak byl mnohdy z pohledu e-mailingu vnímán 25. květen 2018. Na scéně se objevilo GDPR, jež zásadně promluvilo do možností fungování (nejen) tohoto marketingového nástroje.

Po třech letech od změny legislativy v oblasti nakládání s osobními údaji je však možné tvrdit, že e-mail marketing v tomto testu nejenže obstál, ale vyšel z něj silnější, transparentnější a férovější vůči klientům.

Unijní nařízení o ochraně osobních údajů, ve zkratce GDPR, vneslo v květnu roku 2018 nejistotu nejen do škol a lékařských ordinací, ale i do oblasti e-mail marketingu. Novela výrazně zpřísnila pravidla pro rozesílání obchodních sdělení a omezila možnosti firem při budování a správě databáze kontaktů.

„Před květnem 2018 splňovalo chystaná nařízení GDPR asi jen dvacet pět procent marketingových databází. S nástupem nové e-mailingové éry už dále nebylo možné přechovávat v databázi osobní údaje lidí, kteří k takovému kroku nedali prokazatelný souhlas. Zároveň vyvstala povinnost s údaji nakládat jen v zákonem definovaných případech a po nezbytně dlouhou dobu,“popsal změny Břetislav Strnad, ředitel společnosti Webkomplet, do níž patří i služba Mail Komplet, která se zabývá vývojem a implementací e-mail marketingových nástrojů.

Pohroma se nekonala

Obava z katastrofy, kterou GDPR do světa marketingu přinese, se během úvodního roku nabytí účinnosti ukázala jako lichá. I když se mnohé firmy dopouštěly přečinů vůči novým regulím, Úřad pro ochranu osobních údajů volil spíše cestu domluvy než drakonických trestů. „První rok se nesl v duchu určité racionalizace a hledání průsečíků mezi zběsilou snahou o perfektní dodržení každého jednotlivého ustanovení GDPR a mezi naprostou ignorací GDPR na straně druhé,“řekl právník Adam Škarka z advokátní kanceláře Vašíček a partneři.

Pokud se úvodní rok s GDPR nesl ve znamení poznávání nového ekosystému, ve druhém se již e-mail marketing musel naučit v tomto prostředí nejen přežít, ale i prosperovat. „Spousta prodejců si po čase uvědomila, že GDPR do e-mailingu nepřináší pouze limity, ale i příležitosti,“vysvětlil Strnad a dodal: „Změna regulí donutila firmy vymést pavouky ze svých mnohdy zaprášených databází. V praxi to znamenalo aktualizovat sumu kontaktů a odstranit z ní uživatele, kteří ve skutečnosti neprojevovali o danou e-komerci zájem. Dnešní e-mailing tak míří primárně na ty, jež upřímně chtějí nacházet ve své schránce novinky a nabídky daného subjektu. Právě z nich se pak rekrutují platící zákazníci.

E-mailing dnešní perspektivou

Tři roky od zavedení obávaných regulí hraje e-mailing stále prim mezi online marketingovými kanály. Podle mnoha studií je vůbec nejefektivnějším internetovým komerčním nástrojem. Příběh revolučního přerodu tak nabyl šťastného konce. Nastavená pravidla je však nutné ctít i nadále.

„Základem je svědomitě pečovat o svoji databázi kontaktů. Obchodník musí mít přehled o tom, koho v databázi má, z kterého právního důvodu a na jaký časový úsek. Každá e-komerce má být dále v e-mailu zřetelně označená a uživatel musí mít možnost se z jejího odběru kdykoli odhlásit,“doplnil Strnad.

Chránit údaje je základ

Příchod GDPR nezměnil pouze způsob, jakým mohou firmy nakládat s osobními údaji klientů, ale do značné míry ovlivnil i vnímání celé problematiky veřejnosti. Podle Škarky se dnes lidé mnohem intenzivněji zajímají o to, jak je s jejich personáliemi zacházeno. „Zákazníci si čtou všemožné podmínky a často se různých dokumentů i sami dožadují. Tento tlak tak vede společnosti k tomu, že málokdo si v dnešní době dovolí nevěnovat ochraně osobních údajů pozornost,“ upozornil právník Škarka.

O tom, že zneužívat osobní údaje není v dnešním evropském prostoru tolerováno, se na konci minulého roku přesvědčily americké firmy Google a Amazon. Francouzský úřad pro kontrolu osobních údajů vyměřil pokutu ve výši 100 milionů eur pro Google a 35 milionů eur v případě Amazonu. „Bedlivé strážení osobních údajů klientů je službou, kterou by měl každý prodejce svým klientům bezpodmínečně poskytnout,“ uzavírá Strnad.

Štítky: 

Podobné články

Jak může vašemu e-shopu prospět e-promoter?

14. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Conectart)
Nakupování přes internet enormně roste. V době lockdownu se stalo dokonce jedinou možností, jak si některé zboží pořídit. S rostoucí oblibou e-commerce stoupá zároveň potřeba po kvalitním zákaznickém servisu, jenž v obchodech běžně obstarávají prodejní asistenti. V on-line prostředí by tento požadavek mohl řešit nástroj e-promoter. Čtěte více

Nejlepší cesta k zákazníkům vede přes e-mail aneb výhody e-mail marketingu

23. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mail Komplet)
Cena, efektivita, ziskovost. Tak by se daly krátce popsat hlavní důvody, proč si e-mailing dlouhodobě udržuje výsostné postavení mezi online marketingovými kanály. Mohlo by se zdát, že v konkurenci sociálních médií již e-mail marketing nemá co nabídnout, výzkumy však hovoří jinak. Čtěte více
Petr Blabla, ředitel divize Digital Retail v Adastra ČR

Zákazníci v retailu mění své chování. Jak ho měřit a předvídat?

26. 3. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Adastra)
Rychle nakoupit podle seznamu a utíkat pryč. Lidé se nyní snaží čas strávený v prodejnách minimalizovat. Jejich chování se vlivem restrikcí i obav o vlastní zdraví mění. Čtěte více

Firmy na křižovatce mezi novými zákazníky a zapomněním. Pomůže „odepsaný“ tisk?

22. 3. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Jak dnes využít rozpočet na marketing efektivně? Podle průzkumu společnosti Canon, do nějž se zapojilo 235 marketingových ředitelů z devíti zemí Evropy a Středního východu, může správnou cestu nabídnout v digitální době opomíjený tisk. Čtěte více