Účtování aneb co přinesly tři roky s GDPR pro e-mailový marketing?

28. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Webkomplet)
Den, po kterém již nebude nic jako dřív – tak byl mnohdy z pohledu e-mailingu vnímán 25. květen 2018. Na scéně se objevilo GDPR, jež zásadně promluvilo do možností fungování (nejen) tohoto marketingového nástroje.

Po třech letech od změny legislativy v oblasti nakládání s osobními údaji je však možné tvrdit, že e-mail marketing v tomto testu nejenže obstál, ale vyšel z něj silnější, transparentnější a férovější vůči klientům.

Unijní nařízení o ochraně osobních údajů, ve zkratce GDPR, vneslo v květnu roku 2018 nejistotu nejen do škol a lékařských ordinací, ale i do oblasti e-mail marketingu. Novela výrazně zpřísnila pravidla pro rozesílání obchodních sdělení a omezila možnosti firem při budování a správě databáze kontaktů.

„Před květnem 2018 splňovalo chystaná nařízení GDPR asi jen dvacet pět procent marketingových databází. S nástupem nové e-mailingové éry už dále nebylo možné přechovávat v databázi osobní údaje lidí, kteří k takovému kroku nedali prokazatelný souhlas. Zároveň vyvstala povinnost s údaji nakládat jen v zákonem definovaných případech a po nezbytně dlouhou dobu,“popsal změny Břetislav Strnad, ředitel společnosti Webkomplet, do níž patří i služba Mail Komplet, která se zabývá vývojem a implementací e-mail marketingových nástrojů.

Pohroma se nekonala

Obava z katastrofy, kterou GDPR do světa marketingu přinese, se během úvodního roku nabytí účinnosti ukázala jako lichá. I když se mnohé firmy dopouštěly přečinů vůči novým regulím, Úřad pro ochranu osobních údajů volil spíše cestu domluvy než drakonických trestů. „První rok se nesl v duchu určité racionalizace a hledání průsečíků mezi zběsilou snahou o perfektní dodržení každého jednotlivého ustanovení GDPR a mezi naprostou ignorací GDPR na straně druhé,“řekl právník Adam Škarka z advokátní kanceláře Vašíček a partneři.

Pokud se úvodní rok s GDPR nesl ve znamení poznávání nového ekosystému, ve druhém se již e-mail marketing musel naučit v tomto prostředí nejen přežít, ale i prosperovat. „Spousta prodejců si po čase uvědomila, že GDPR do e-mailingu nepřináší pouze limity, ale i příležitosti,“vysvětlil Strnad a dodal: „Změna regulí donutila firmy vymést pavouky ze svých mnohdy zaprášených databází. V praxi to znamenalo aktualizovat sumu kontaktů a odstranit z ní uživatele, kteří ve skutečnosti neprojevovali o danou e-komerci zájem. Dnešní e-mailing tak míří primárně na ty, jež upřímně chtějí nacházet ve své schránce novinky a nabídky daného subjektu. Právě z nich se pak rekrutují platící zákazníci.

E-mailing dnešní perspektivou

Tři roky od zavedení obávaných regulí hraje e-mailing stále prim mezi online marketingovými kanály. Podle mnoha studií je vůbec nejefektivnějším internetovým komerčním nástrojem. Příběh revolučního přerodu tak nabyl šťastného konce. Nastavená pravidla je však nutné ctít i nadále.

„Základem je svědomitě pečovat o svoji databázi kontaktů. Obchodník musí mít přehled o tom, koho v databázi má, z kterého právního důvodu a na jaký časový úsek. Každá e-komerce má být dále v e-mailu zřetelně označená a uživatel musí mít možnost se z jejího odběru kdykoli odhlásit,“doplnil Strnad.

Chránit údaje je základ

Příchod GDPR nezměnil pouze způsob, jakým mohou firmy nakládat s osobními údaji klientů, ale do značné míry ovlivnil i vnímání celé problematiky veřejnosti. Podle Škarky se dnes lidé mnohem intenzivněji zajímají o to, jak je s jejich personáliemi zacházeno. „Zákazníci si čtou všemožné podmínky a často se různých dokumentů i sami dožadují. Tento tlak tak vede společnosti k tomu, že málokdo si v dnešní době dovolí nevěnovat ochraně osobních údajů pozornost,“ upozornil právník Škarka.

O tom, že zneužívat osobní údaje není v dnešním evropském prostoru tolerováno, se na konci minulého roku přesvědčily americké firmy Google a Amazon. Francouzský úřad pro kontrolu osobních údajů vyměřil pokutu ve výši 100 milionů eur pro Google a 35 milionů eur v případě Amazonu. „Bedlivé strážení osobních údajů klientů je službou, kterou by měl každý prodejce svým klientům bezpodmínečně poskytnout,“ uzavírá Strnad.

Štítky: 

Podobné články

Dramatický nárůst falešných kliknutí ohrožuje vánoční e-mailové kampaně

23. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V klíčovém období pro e-mailový marketing, zahrnující Black Friday a vánoční sezónu, upozorňuje společnost Mailkit na alarmující trend. Od začátku roku 2024 zaznamenala 100% nárůst v detekci falešných kliknutí, s nejvýraznějším vzestupem v druhém týdnu října. Čtěte více
Jan Skovajsa, majitel a CEO firem myTimi a Bondbot

Postupy, bez kterých se v B2B direct sales neobejdete

23. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: myTimi)
Direct sales, tedy přímý prodej, je v B2B segmentu stále velmi důležitý. Pojďme se podívat na několik osvědčených tipů od marketingové společnosti myTimi, které vám mohou pomoci zvýšit efektivitu vašich přímých prodejů. Čtěte více

Strategie, které mají smysl v komunikaci značek směrem ke Generaci Z

10. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Fairy Tailors)
Komunikace značek směrem ke generaci Z (tedy lidem narozeným přibližně mezi lety 1997 až 2012) vyžaduje specifický přístup, protože tato skupina má odlišné hodnoty, preference a způsoby interakce s médii ve srovnání s předchozími generacemi. Čtěte více

Dobírka, slevové akce a pročítání recenzí. Jaká jsou specifika českého internetového zákazníka?

30. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Na internetu dnes alespoň někdy nakupuje devět z deseti Čechů. Tuzemskou specialitou, která nemá v západních zemích obdoby, je například popularita dobírky. Češi zároveň rádi vyzvedávají zboží přímo u prodejců či na výdejních místech. Velmi aktivní jsou také v pročítání recenzí. Tak jako při fyzických nákupech jsou pak i na internetu českou doménou slevové akce. Čtěte více