Trh s elektrem v ČR a SR ve 4. čtvrtletí 2011

20. 3. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: GfK Temax)
Podle výzkumu GfK Temax se celková hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice ve čtvrtém čtvrtletí roku 2011 snížila o 0,3 procenta oproti stejnému období předcházejícího roku. Naopak na Slovensku trh rostl o 1,4 procenta.

V ČR zdaleka nejvíce negativní vývoj můžeme pozorovat v sektoru kancelářské techniky. Mírný pokles byl zaznamenán u spotřební elektroniky a informačních technologií. K solidnímu nárůstu došlo u velkých a malých domácích spotřebičů.

Trh s technickým spotrebným tovarom na Slovensku zaznamenal v poslednom štvrťroku roku 2011 medziročný nárast o viac ako percento oproti rovnakému obdobiu minulého roku. Nárasty sú u sektorov telekomunikácií, malých domácich spotrebičov a fota, trh spotrebnej elektroniky a veľkých domácich spotrebičov viacmenej stagnoval a k poklesu došlo u informačných technológií a kancelárskej techniky.

Malé domácí spotřebiče

Trh malých domácích spotřebičů v ČR zaznamenal ve srovnání s loňským rokem v posledním čtvrtletí nárůst o 5,3 %. Nárůst byl způsoben především díky růstu tří nejsilnějších produktových skupin – vysavačů (kde i nadále roste segment robotických vysavačů), kávovarů a kuchyňských robotů a mixérů. Většina produktových skupin pak vykazuje v hodnotě pokles, a to zejména díky poklesu průměrné ceny.

Trh malých domácich spotrebičov v SR zaznamenal v porovnaní s minulým rokom v druhom štvrťroku nárast o 6,9 %. V oblasti kľúčových skupín zostávajú najsilnejšou skupinou vysávače, a to hlavne vďaka robotickým vysávačom, nasledujú kuchynské roboty, mixéry a kávovary. Väčšina produktových skupín klesala z hľadiska hodnoty. Hlavnou príčinou je pokles priemernej ceny.

Velké domácí spotřebiče

Ve čtvrtém čtvrtletí trh v ČR zaznamenal oproti stejnému období loňského roku nárůst 9,7 %. Rostl především internet, zatímco tradiční prodej vykázal pokles. Z hlediska kategorií rostly dvě hlavní produktové skupiny – pračky a chlazení, stejně tak mrazáky a sušičky, které sice rostly, ale představují malou část z obratu. Ostatní kategorie – vestavné sporáky, vaření, myčky, mikrovlnky a digestoře v hodnotě lehce klesaly. Vestavné spotřebiče ztratily v hodnotě, zatímco v kusech rostly. Tento trend byl dán především silným cenovým poklesem.

V poslednom kvartály roku 2011 trh v SR mierne poklesol v hodnote a to o 0,1 %. Sila internetového predaja vzrástla a poháňala rast, zatiaľ čo tradičný predaj klesal počas celého roka. Vstavané zariadenia vykazovali pozitívny trend v hodnote aj v kusoch, ale voľne stojace čelili negatívnemu trendu. Preto sa dvom najväčším produktovým kategóriám, práčkam a chladničkám, nedarilo dobre a stagnovali alebo klesali. Ostatné kategórie ako vstavané varné dosky, rúry, umývačky riadu, odsávače pár, mikrovlnné rúry a sušičky rástli.

Informační technologie

Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zaznamenaly prodeje IT sektoru v ČR mírný pokles. Tempo poklesu v tomto období dosáhlo hodnoty 3,7 %. Tento negativní vývoj je možné připsat zejména zpomalení v prodejích přenosných počítačů. Jako zčásti konkurenční produkt pro přenosné počítače, zejména pak pro netbooky, se začínají prosazovat také tablety. Prodeje monitorů bez TV tuneru a stolní počítače zaznamenaly v meziročním srovnání značný pokles. Všechny hlavní segmenty trhu zároveň zaznamenávají pokles průměrných cen.

Z hľadiska porovnania s rovnakým obdobím minulého roku zaznamenal celý IT sektor v SR pomerne veľký pokles o 9,1 %. Negatívny trend sa prejavuje hlavne v oblasti stolných počítačov a monitorov. Naopak pokles hodnoty u prenosných počítačov nie je tak významný. Pokles priemernej ceny je však spoločný pre všetky produktové skupiny.

Spotřební elektronika

Sektor spotřební elektroniky v ČR klesal pouze o necelá dvě procenta. V předcházejících čtvrtletích byl ovšem pokles výraznější takže v celoročním porovnání se trh snížil o téměř 5 %. Na jedné straně rostla spotřebitelská poptávka po televizorech a stolních audio přístrojích, nicméně obecně u všech kategorií spotřební elektroniky je velmi silná cenová eroze a proto z hlediska obratu trh televizorů rostl jen nepatrně a u většiny ostatních kategorií se trh snížil. V rámci televizorů je již dominantní LED segment. Spotřebitelé se orientují více na větší úhlopříčky a roste podíl televizorů přístupem na internet. U ostatních produktových kategorií roste trh určitých podsegmentů jako např. Blu-Ray přehrávačů nebo domácích kin s Blu-ray.

Trh spotrebnej elektroniky na Slovensku zostal v poslednom štvrťroku roku 2011 na podobnej hodnote v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Kľúčovou kategóriou sú televízory s plochou obrazovkou, v ich štruktúre je už dominantný LED segment. V posledných mesiacoch je značný posun trhu smerom k väčším obrazovkám. Zvyšuje sa podiel televízorov s prístupom na internet. Vďaka digitalizácii televízneho signálu rastie dopyt i po set-top boxoch. Predaje ďalších hlavných produktových kategórií ako sú audio systémy, DVD prehrávače/rekordéry a videokamery sa i naďalej držia v mínusových číslach. V rámci týchto kategórii sú však i rastúce segmenty ako napríklad Blu-ray prehrávače.

Trh s fotoaparáty

Trh digitálních fotoaparátů v ČR zaznamenal pozitivní vývoj v kusovém vyjádření, obratově pak tento trh narostl o procento. Zrcadlovky meziročně mírně navýšily svůj podíl na úkor kompaktů s pevným objektivem. Kompakty s výměnným objektivem vykazují i nadále pozitivní vývoj. Stále však platí, že váha této kategorie na obratu je poměrně nízká. Cenová eroze negativně ovlivňuje všechny zmiňované kategorie.

Trh digitálnych fotoaparátov v SR mierne rástol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku. Pozitívny vývoj trhu bol ovplyvnený hlavne zrkadlovkami, ktorých nárast sa pohyboval na dvojcifernej úrovni. Naopak u kompaktov s pevným objektívom obrat poklesol. Pozitívne hodnoty zaznamenala kategória kompaktov s výmenným objektívom, ktorých tržný podiel je však stále nízký.

Telekomunikace

Trh telekomunikací v ČR zaznamenal pozitivní vývoj v hodnotě. V předcházejících čtvrtletích byl ovšem nárůst výraznější, takže v celoročním porovnání se trh zvýšil o více než 5 %. Může za to především zvýšená poptávka po smartphonech, které tak meziročně výrazně zvýšily svůj tržní podíl na úkor mobilních telefonů. Nadále roste podíl zařízení s integrovaným dotykovým displejem, které tak tvořily v kusovém vyjádření za rok 2011 už téměř polovinu trhu.

Trh telekomunikácií v SR na otvorenom trhu sa v poslednom štvrťroku 2011 ocitol v čiernych číslach a to výrazne. Priemerná cena za minulý rok síce poklesla, ale i tak bol trh schopný v hodnote medziročne rásť o viacej než 16 %. Dopyt po chytrých telefónoch pokračuje.

Kancelářská technika

Negativní vývoj meziročního tempa prodejů v ČR pokračoval i ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. Hodnota prodejů v rámci celého sektoru meziročně klesala již tempem 26,8 %. Výsledky sektoru přitom nejvíce ovlivňují prodeje multifunkčních zařízení, které se na celkových prodejích podílejí největší měrou. Pokles celkové hodnoty prodejů sektoru však také souvisí s dalším výrazným propadem prodejů i průměrné ceny samostatných tiskáren. V meziročním srovnání pak nejrychlejším tempem klesaly zejména ceny inkoustových tiskových zařízení.

Tiež v tohtoročnom štvrtom štvrťroku zaznamenal sektor kancelárskej techniky ďalší pokles tržieb v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Tempo poklesu od začiatku roka spomalilo a teraz dosahuje prijateľných 6,1 %. Okrem solídnych predajov behom vianočnej periódy sa na celkovom spomalení prepadu tržieb prejavili hlavne pozitívne čísla za MFD. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku pritom najrýchlejšie klesali hlavne cely laserových tlačiarenských zariadení. Podiel multifunkčných zariadení na celkových predajoch kancelárskej techniky v tomto období tiež klesal.

Štítky: 

Podobné články

Ročenka RMOL.CZ: Nejzajímavější průzkumy roku 2019

24. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V roce 2019 jsme pro vás na RMOL.CZ připravili desítky analýz, studií a předpovědí, které prozrazují, v jaké kondici se nacházely různé tržní segmenty a jak by se měl trh dále vyvíjet. K nejzajímavějším z nich se můžete nyní vrátit a podívat se, zda se předpovědi naplnily a co nás pravděpodobně čeká v blízké budoucnosti. Čtěte více

Pozemní vysílání je v Česku populární, placená televize však přesto převládá

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Polovina Čechů aktivních na internetu využívá ve své domácnosti terestrický příjem televizního signálu. Placená televize ale není žádným otloukánkem – nějakou její formu využívá 63 % internetové populace (v některých případech právě v souběhu s terestrickým příjmem), přičemž 59 % placenou televizi považuje za hlavní typ příjmu. Čtěte více

GfK: Prodej technického spotřebního zboží v ČR i SR v 1. čtvrtletí 2019 rostl

20. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice v prvním čtvrtletí roku 2019 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst o více než šest procent. Na Slovensku ve stejném období trh zaznamenal meziroční nárůst o více než čtyři procenta. Čtěte více

GfK: Celosvětový prodej smartphonů dosáhl v roce 2018 522 miliard USD

11. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Smartphony, mobilní telefony a nositelná elektronika jsou i nadále hnací silou rozvoje trhu technického spotřebního zboží – na celkových tržbách 1,2 bilionu USD se vloni podílely ze 44 %. Přestože se celosvětová poptávka po chytrých telefonech snížila o 3 % na 1,44 miliardy kusů, prodej zůstával vysoký a vygeneroval tržby v hodnotě 522 miliard USD. Čtěte více