STEM/MARK: Češi na dovolené pracovní e-maily nechávají stranou

28. 7. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČEZ)
Mobil na dovolené používáme hlavně pro rozesílání SMS, pracovní e-maily jsou pro nás zejména v zahraničí tabu. A když Češi na dovolené chtějí použít internet, hledají volně přístupnou Wi-Fi síť. Tak by se daly shrnout výsledky průzkumu o mobilní komunikaci Čechů během dovolené, který pro Mobil od ČEZ připravila agentura STEM/MARK.

Mobily a tablety jsou tak stále častěji společníkem na cestách – s telefonem cestuje zhruba 80 % Čechů. Naopak záměrně ho doma nechává jenom zhruba desetina populace, především starší lidé. Tak hovoří výsledky průzkumu Mobilu od ČEZ, který se týkal komunikace Čechů na jejich letní dovolené. Na cesty si Češi podle výzkumu rádi berou i tablet, naopak vozit s sebou notebook je mnohem méně obvyklé – dělá to jen necelá polovina z nás. V Česku totiž platí přesvědčení, že práce a dovolená k sobě příliš nepatří. Polovina respondentů uvedla, že pracovní e-maily během dovolené po Čechách nekontroluje a v případě zahraniční dovolené je toto číslo ještě větší (62 %). Pokud se tedy přes léto nebudete moci spojit se svými kolegy či obchodními partnery, nebude to nic neobvyklého. Pouze pětina účastníků průzkumu uvedla, že firemní e-mail kontroluje alespoň jednou denně v případě tuzemské dovolené. Ze zahraničí svojí mailovou schránku kontroluje jen 15 % respondentů.

„Mobilní telefon nás provází prakticky na každém kroku, nás ale zajímalo, jak se lidé chovají v době, kdy se bez něj teoreticky mohou obejít,“ komentoval výzkum Pavel Hlavinka, generální ředitel ČEZ Prodej. „Je zajímavé sledovat rozdílné chování podle pohlaví, věkových skupin, regionů nebo finančních možností respondentů. Například muži jsou na internetu mnohem více „závislí“ než ženy,“ dodal.

Téměř devět desetin lidí uvádí, že na dovolenou jezdí do zahraničí, je proto logické, že tomu také odpovídá jejich využívání mobilu, tabletu nebo notebooku. „Z výsledků plyne, že více než 3/4 Čechů se snaží při pobytu v zahraničí na komunikaci maximálně šetřit. Posíláme spíš jen SMS a hledáme místa s volně přístupným wi-fi signálem. Komunikaci v zahraničí nijak neomezuje jen zhruba 1/10 Čechů,“ řekl Hlavinka. Využívání internetu na dovolené má specifický smysl. „Čechy zajímá především předpověď počasí, turistické informace, mapy a navigace. A také sociální sítě. Ve věkové skupině 15 až 29 let se bez nich neobejde přes 70 % respondentů,“ dodal Hlavinka.

K dovolené patří fotografování. Ačkoliv Češi ještě stále preferují fotografování pomocí klasického fotoaparátu, tak telefon pro tyto účely používá už ¼ respondentů. Výhradně telefon k pořizování fotografií používá přes 10 % Čechů.

Výzkum přinesl i jedno překvapení. Stále je totiž populární tzv. prozvánění. V oblibě ho mají především ženy a mladší ročníky z menších měst a vesnic.

Štítky: 

Podobné články

Trh podnikových WLAN sítí vzrostl ve druhém čtvrtletí roku 2025 o 13,2 %

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle výsledků průzkumu společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej komponentů bezdrátových lokálních sítí (WLAN) pro podniky ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,2 % a dosáhl hodnoty 2,6 miliardy USD, čímž navázal na růstový trend trhu z předchozího kvartálu. Čtěte více

Agentní AI v příštích letech ovládne rozpočty firem na IT

28. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Agentická umělá inteligence bude podle IDC v příštích pěti letech dominovat růstu firemních rozpočtů na IT. V roce 2029 do ní budou podniky investovat přibližně 1,3 biliionu dolarů. Bezprecedentní růstová prognóza navíc signalizuje transformaci IT od softwaru k produktům a službám založeným na umělé inteligenci. Čtěte více

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více