Spotřebitelská nálada v České republice i na Slovensku chladne

26. 7. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Pozitivní nálada mezi evropskými spotřebiteli přetrvávala i v druhém čtvrtletí roku 2017. Poté, kdy z hlediska celé evropské osmadvacítky dosáhlo spotřebitelské klima na začátku roku devítiletého maxima, se drží i nadále vysoko a koncem června zaznamenalo hodnotu 19,1 bodu. V různých zemích Evropy jsou však naměřené výsledky velmi rozdílné.
Foto: Freeimages.com

Opět se objevily značné rozdíly mezi třemi sledovanými ukazateli: ekonomickými očekáváními, příjmovými očekáváními a ochotou nakupovat. Zatímco v Německu a ve Francii jsou tyto ukazatele na vysoké úrovni, v některých východoevropských zemích, jako je Polsko a Česká republika, spotřebitelská nálada poněkud ochladla. Odborník GfK na chování spotřebitelů Rolf Bürkl poznamenal: „Jedním z překvapivých zjištění byl ve druhém čtvrtletí ‘Macronův efekt‘ ve Francii, který měl evidentně pozitivní dopad na náladu Francouzů. Britští spotřebitelé sledovali jednání o brexitu se zjevnou skepsí, což se projevilo na nízkých hodnotách těchto ukazatelů. K vítězům tohoto čtvrtletí patří Španělsko a Portugalsko, kde spotřebitelé začali rostoucí ekonomice znovu více důvěřovat.“

Česká republika: spotřebitelská nálada chladne

Po velmi silném prvním čtvrtletí ekonomická očekávání českých spotřebitelů ke konci června značně zeslábla. Jejich ukazatel spadl na 18,1 bodu, což znamená pokles o 19,1 bodu. Před rokem byl tento ukazatel na úrovni 25,6 bodu.

Klesající optimismus je zjevný rovněž u příjmových očekávání, byť je stále na relativně vysoké úrovni. 59,5 bodu je historické maximum zaznamenané v únoru, jenže na konci června se tento ukazatel dostal na 40,8 bodu. Před rokem byl ještě na 43,6 bodu, tedy o 2,8 bodu výše než nyní.

Podobně se mezi českými spotřebiteli poněkud snížila i ochota nakupovat - v porovnání s koncem prvního čtvrtletí klesla o čtyři body na 14,7 bodu. Oproti stejnému období loňského roku, kdy dosáhla 21,8 bodu, to znamená pokles o více než sedm bodů.

Slovensko: pokles napříč všemi indikátory

Ani na Slovensku se nepodařilo ve druhém čtvrtletí zajistit pokračování silného vývoje, který tak slibně začal zkraje roku. Ve srovnání s koncem března jsou ekonomická očekávání Slováků o 2,3 bodu slabší, neboť klesla na 17,3 %. Je to rovněž o 5,6 bodu méně než v roce 2016.

Očekávání slovenských spotřebitelů týkající se dalšího vývoje příjmů také poněkud poklesla. Přesně před rokem dosáhla úrovně o dva body vyšší; pokles ve srovnání s prvním čtvrtletím 2017 činí téměř čtyři body, ale dosahuje relativně vysoké hodnoty 25,4 bodu.

Ochota nakupovat se u slovenských spotřebitelů vyvíjí podobně: v porovnání s polovinou roku 2016 se snížila o 10,4 bodu; oproti prvnímu čtvrtletí spadla o osm bodů na úroveň 4,6 bodu.

Údaje o dalších státech najdete zde.

Štítky: 

Podobné články

GfK Temax: Růst trhu s elektrem v ČR a pokles na Slovensku

15. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice za druhé čtvrtletí roku 2017 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku mírný růst na úrovni 1 %. Na Slovensku ve srovnání se Čtěte více

GfK: Český trh mobilních telefonů v plusu

8. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Tržby (vycházející z nedotovaných cen) za mobilní telefony se v ČR v období od ledna do května 2017 zvýšily meziročně o 6 %. Převážnou část obratu zajistily ve sledovaných odbytových cestách Čtěte více
Foto: Elko EP

Ovládání domácností na dálku není pro Čechy prioritou

21. 7. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Ke vzdálenému ovládání chytré domácnosti využívá chytrý telefon, tablet nebo počítač jeden Čech ze šesti. Primární důvody, které vedou české spotřebitele k volbě ovládání své domácnosti na dálku, Čtěte více

GfK Temax: V 1. čtvrtletí 2017 rostl český i slovenský trh s elektrem

16. 5. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice za první čtvrtletí roku 2017 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku téměř 4% nárůst. Na Slovensku trh rostl o téměř 3 %. Čtěte více