Spotřebitelé méně věří podnikatelům

11. 12. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Evropská komise zveřejnila hodnocení jednotlivých trhů zboží a služeb v rámci členských států EU. Česká republika se za dva roky propadla o 20 příček. Tak výrazný propad nezaznamenala žádná ze zemí evropské sedmadvacítky.

Z každoročního hodnocení spotřebitelských trhů vychází Česká republika výrazně pod evropským průměrem. Patří jí až 22. příčka. „Evropská komise sleduje celkem 51 trhů a hodnotí, zda je v jejich rámci pro spotřebitele snadné srovnávat zboží a služby, jestli mají negativní zkušenosti s obchodníky nebo jim důvěřují, a zda jednotlivé trhy splňují jejich očekávání,“ řekl Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest.

Komise zvlášť hodnotí zboží a služby a srovnává výsledky celé sedmadvacítky států. Ze zboží si u nás nejlépe vedou knihy, noviny a časopisy. Oproti evropskému průměru má v České republice nejhorší pověst trh ojetých automobilů, obuvi a oblečení a masa a masných výrobků.

Dle statistiky mají v České republice už tradičně nejnižší důvěru realitní služby, naopak nejlépe si stojí podniky, které poskytují kulturu a zábavu. Špatné hodnocení si vysloužily převážně služby, jako jsou hypotéky, půjčky či investiční produkty. Pro spotřebitele je obtížné je vzájemně srovnávat.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více