Spamové pasti i GDPR zabraly. Obchodníci dělají e-mailing zodpovědněji

26. 7. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: SmartEmailing)
Hrozby blokací kvůli „trefování“ spamových pastí, GDPR i přísnější požadavky poskytovatelů e-mailingových řešení přispěly k tomu, že obchodníci začali v posledních měsících přistupovat k rozesílání obchodních sdělení zodpovědněji. Více než na kvantitu odeslaných zpráv hledí na kvalitu databází a správný postup pro získávání kontaktů.

Poslední více než rok se pro obchodníky, kteří mezi jinými marketingovými nástroji využívají i e-mailing, nesl v duchu řady změn. Loni v květnu na ně – mnohdy bez řádné přípravy – dopadlo nové nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů GDPR. K tomu se postupně zintenzivňoval tlak na správný e-mailing ze strany provozovatelů freemailových služeb. K těm se postupně přidávají i sami poskytovatelé e-mailingových řešení, kteří po svých zákaznících chtějí, aby více dbali na pravidla a best practices.

Provozovatelé freemailových služeb se své uživatele dlouhodobě snaží chránit před množstvím nevyžádaných e-mailů. Nejúčinnějším nástrojem, který pro to mají k dispozici, jsou takzvané spamové pasti. Jejich trefení pro odesilatele znamená blokaci, někdy i trvalou. „Seznam.cz letos na jaře ve vztahu ke spamovým pastem důsledně přitvrdil a byl to jednoznačně dobrý krok. Ukázalo se, že řada velkých hráčů neměla vůbec tušení, že se mohou pasti v jejich databázích vyskytovat. Musím ale potvrdit, že reálná hrozba blokace od Seznamu kvůli trefení spamové pasti způsobila, že se situace celkově lepší a vnímáme nyní daleko zodpovědnější přístup,“ řekl David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email.

Podobně se na své zákazníky snaží působit i poskytovatelé e-mailingových řešení, která obchodníci a marketéři k odesílání obchodních sdělení využívají. „Chceme, aby naši klienti dělali e-mailing správně. Dbát na čistotu a kvalitu databází kontaktů je pro ně naprostá nutnost nejen z legislativních důvodů kvůli GDPR, ale zejména také z obchodního hlediska. Trefení spamové pasti a následná blokace jim zisk nepřinese, dodržování zásad správného e-mailingu – byť za cenu menšího počtu odeslaných sdělení – je naopak cesta k dobrým výsledkům,“ uvedla Kateřina Fišerová, CEO aplikace SmartEmailing.

Ve SmartEmailingu se aktuálně soustředí zejména na to, jak klienti pracují se svými kontakty a databázemi, což je podle Kateřiny Fišerové zároveň oblast, v níž se nejvíce chybuje. „Po klientech proto začínáme chtít, aby při sběru kontaktů využívali double opt-in. Dvojité ověřování při registraci je v prvé řadě jednou z cest, jak vyhovět požadavkům GDPR, za druhé se ale dlouhodobě jedná o nejčistší způsob sběru nových kontaktů,“ popisuje. Zároveň je to ale doposud jediná spolehlivá ochrana, jak si nenechat zanést spamovou past či nevalidní adresu do své databáze,“ dodal David Finger.

Využívání double opt-in vzrostlo po zavedení GDPR o více než 70 %

Odborníky na marketing doporučované double opt-in přitom ještě před rokem využíval jen zlomek firem. K jeho rostoucí oblibě přispělo zejména právě zmíněné GDPR. Z dat sesbíraných prostřednictvím patnácti tisíc účtů ve SmartEmailingu totiž vyplývá, že před 25. 5. 2018 (tedy před zavedením GDPR) využívalo double opt-in jen osm procent účtů. Ke konci letošního června již metodu využívalo bezmála 80 % účtů.

Některé firmy přitom měly ze začátku z používání double opt-in obavy, neboť se domnívaly, že se jim takto sníží počet nasbíraných e-mailů. Podle Kateřiny Fišerové se však ukazuje, že čím více firem metodu používá, tím více uživatelů souhlasy potvrzuje. „Lidé se naučili, že je potřeba každý souhlas potvrdit ještě v e-mailu, a proto do něj automaticky chodí. Pokud double opt-inovou kampaň ve schránce nenajdou, začínají to vnímat jako nefunkčnost na straně obchodu,“řekla.

Ke konci letošního ledna dokončení registračního procesu proběhlo v 86 % případů, kdy bylo použito dvojité ověření. Na konci června pak bylo podle aktuálních čísel ze SmartEmailingu dokončeno 85 % registrací. A ačkoliv průměrná čísla uvádějí ztrátu zhruba patnácti procent kontaktů, běžně se lze setkat s účty s 98% úspěšností.

Podobné články

Vánoce vrátily množství marketingových sdělení do stavu před GDPR

29. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: SmartEmailing)
Podle některých znamenalo datum 25. května 2018, tedy nástup GDPR, konec e-mail marketingu. Aktuální čísla ale ukazují, že nové nařízení mělo vliv zejména na čistotu databází, na něž komerční sdělení obchodníci posílají. Množství odesílaných e-mailů je přitom po deseti měsících jeho platnosti již zpět na loňské úrovni. Čtěte více

Nejvíce obchodních sdělení míří na Seznam.cz

12. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: SmartEmailing)
Tuzemské e-shopy a další podniky směřují na své zákazníky i obchodní partnery desítky tisíc e-mailů denně. Na vzorku více než 1 700 účtů se v aplikaci SmartEmailing podívali, na které domény obchodní sdělení nejčastěji míří. Čtěte více

Více než 42 % firem řeší GDPR interně, dalších 30 % zatím ale nedělá nic

15. 3. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: SmartEmailing)
Už jen dva měsíce mají firmy, které nakládají s osobními údaji svých zákazníků nebo uživatelů, na to, aby se připravily na nové nařízení Evropské unie o jejich ochraně. Podle průzkumu, který provedla aplikace SmartEmailing, se na GDPR chystá již bezmála 60 % dotázaných. Čtěte více
Foto: Pixabay.com

Obchodní sdělení a GDPR: Pozor na nová pravidla pro práci s kontakty

8. 1. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: SmartEmailing)
Pro e-shopy a další obchodníky zavedení GDPR znamená také nová pravidla ve sběru a nakládání s e-mailovými adresami. Novinka se v tomto ohledu totiž dotkne zasílání reklamních e-mailů, newsletterů a jiných obchodních sdělení, jež jsou nedílnou součástí i řady z vás. Čtěte více