Roland Berger: Čeští manažeři příští rok ještě očekávají stagnaci tržeb

29. 10. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Roland Berger)
Česká ekonomika se po dlouhých měsících dostala z recese. Přestože se pro celý rok 2013 očekává mírně záporná hodnota hospodářského tržeb (-0,4 %), do budoucnosti se společnosti dívají se stále větším optimismem. To je jeden ze závěrů mezinárodní studie Roland Berger Strategy Consultants.
Foto: Sxc.hu

Zúčastnilo se jí 500 top manažerů z různých odvětví napříč Evropou a jejím cílem bylo poznat, jakým způsobem manažeři vnímají konkurenceschopnost svých podniků v dlouhodobém horizontu a jaká opatření považují za nejdůležitější k zastavení zhoršující se konkurenceschopnosti evropské ekonomiky jako celku.

Pro rok 2014 sice ještě 71 % respondentů očekává spíše stagnaci, o rok později však ten samý podíl respondentů predikuje návrat k silnému ekonomickému růstu. Na severozápad od našich hranic jsou společnosti optimističtější, 64 % jich očekává silný růst již v příštím roce.

Z hlediska konkurenceschopnosti nejsou vyhlídky české ekonomiky zrovna růžové. Většina respondentů z ČR se domnívá, že si české podniky v konkurenceschopnosti v následujících letech pohorší, a to zejména vůči konkurentům z Asie (73 %), ale také z Jižní Ameriky (53 %). V tomto očekávání ale čeští manažeři nejsou osamoceni, podobně pesimisticky smýšlí velké množství společností napříč Evropou. České podniky vidí svou budoucí konkurenceschopnost optimisticky pouze v porovnání se zbytkem Evropy.

„Aby nadále neztrácely svou konkurenceschopnost, měly by evropské země investovat do opatření, která konkurenceschopnost posilují, zejména do infrastruktury a pružnějších trhů práce. Kromě toho by se měly evropské vlády zasadit o stabilitu vnitřního trhu EU, který je pro mnoho českých i evropských společností často klíčovým exportním trhem,“ řekl Rupert Petry, managing partner pro region střední Evropy v Roland Berger Strategy Consultants. Snižování vládních deficitů vnímají respondenti v České republice jako třetí nejpodstatnější opatření na podporu konkurenceschopnosti, v regionu severozápadní Evropy je to však pro společnosti priorita číslo jedna.

Zatímco 80 % společností v severozápadní a jihozápadní Evropě očekává růst tržeb již v roce 2014, čeští manažeři očekávají příští rok ještě stagnaci a jsou dokonce pesimističtější než v loňském ročníku studie. Pouze 34 % respondentů v ČR věří v růst tržeb vyšší než 5 % v roce 2014, celých 52 % se kloní pro příští rok spíše ke stagnujícím tržbám. Růst se má dostavit až v roce 2015 s celkovým oživením ekonomiky.

Na podporu růstu plánuje většina českých respondentů investice do domácího regionu střední Evropy a Ruska, zatímco západoevropské společnosti plánují růst zejména na rychle se rozvíjejících trzích v Asii a Latinské Americe. Bez ohledu na regionální expanzi jsou za hlavní potenciální brzdy růstu považovány nedostatek kvalifikovaných pracovních sil (49 % respondentů), neochota managementu a vlastníků podstupovat riziko (48 %) a nedostatečná poptávka na evropském trhu (44 %).

Restrukturalizace je vnímána jako průběžný proces

Očekávání vysoké volatility prostředí mezi českými i evropskými manažery přetrvává. 56 % z nich se domnívá, že ekonomické prostředí bude vysoce volatilní i v roce 2014, což je mírný pokles oproti 65 % v roce 2013. V důsledku toho 60 % českých podniků využívá při svém plánování scénářů a 86 % je přesvědčeno, že restrukturalizace je neustálý a nikdy nekončící proces. V porovnání s ostatními zeměmi však čeští manažeři přistupují k restrukturalizaci s nejnižší intenzitou – pouze 50 % zmiňuje důkladnou restrukturalizaci jako svou prioritu oproti 65 % a více v ostatních regionech. Nejčastějšími restrukturalizačními opatřeními zůstávají snižování nákladů a zvyšování efektivity (73 %), prorůstové iniciativy (66 %) a změny strategie a obchodního modelu (64 %).

Aby tato opatření skutečně zafungovala, je podle respondentů potřeba především aktivní podpora managementu (86 %) a otevřená komunikace cílů a dosažených výsledků (74 %). Tyto předpoklady ale podle Rolanda Zsilinszkého, Principála z pražské kanceláře Roland Berger Strategy Consultants, nejsou dostatečné. „Pokud by se měla ekonomická situace nadále zhoršovat, jediné společnosti, které se z krize dostanou beze šrámů, budou ty s konkurenceschopnými produkty, vysokou profitabilitou, zdravou mírou zadlužení a vysokou likviditou“.

Financování prostřednictvím pracovního kapitálu

Očekávání evropských manažerů ohledně budoucí situace s likviditou se výrazně liší. Zatímco společnosti z jihozápadní Evropy vidí svou situaci kriticky, v ostatních regionech se problémy neočekávají. Například v České republice očekávají v roce 2014 potíže s likviditou pouhá 2 % respondentů a podobně je tomu i v severozápadní Evropě. Jako zdroj potřebných finančních prostředků uvádějí respondenti nejčastěji interní zdroje (69 %), následované bankovními úvěry (39 %). Severozápadní Evropa je jediným regionem, kde se očekává, že důležitou roli při financování budou hrát i investoři, a to jak stávající, tak i zcela noví.

Štítky: 

Podobné články

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více

Celosvětové výdaje na IT letos vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů

17. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální výdaje na ICT produkty a služby letos podle Gartneru meziročně vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů. Mezi hlavní hybatele vývoje aktuálně podle studie patří umělá inteligence a omezování výdajů kvůli nejisté ekonomické situaci. Čtěte více