Reklamace a franšíza

16. 4. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Zákazníci mají právo reklamovat vadné zboží na kterékoliv prodejně obchodníka. Tímto pravidlem se také mnozí z nich řídí. Dokud nenarazí na franšízu.
Foto: SXC.hu

V případě reklamace zboží nebo služeb se musí spotřebitel obrátit na ten subjekt, od kterého zboží koupil nebo který mu poskytnul službu. Pokud se jedná o podnikatele, který provozuje různé pobočky, je možné se obrátit na kteroukoliv z nich. “U franšízy může být tento postup matoucí, neboť obchod, který má na vývěsce stejné jméno a logo jako ten, ve kterém zákazník zboží koupil, nemá totožného provozovatele. S reklamací na domnělé „pobočce“ tudíž neuspějete,“ řekl vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

O tomto pravidle ovšem mnozí spotřebitelé nevědí, a proto se dopouštějí různých omylů. „Na poradenskou linku dTestu se obrátil spotřebitel, jenž chtěl reklamaci uplatnit v jiné prodejně, než ve které nakoupil. Zde sice zboží nejprve přijali, avšak po 30 dnech reklamaci zamítli s tím, že nejsou prodávajícím. Mezi tím ovšem spotřebiteli uplynula zákonná záruční doba. V daném případě pochybily obě strany. Prodávající vůbec neměl zboží do reklamace přijmout a spotřebitel si měl ověřit, u koho si zboží pořídil,“ uvedl příklad Lukáš Zelený.

Franšíza je modelem podnikání, na jehož základě může i menší subjekt úspěšně realizovat osvědčený podnikatelský projekt. Nabyvatel franšízy je samostatným právním subjektem, má svou vlastní obchodní firmu, identifikační číslo i vlastní účetnictví. Na modelu franšízy funguje v Česku řada společností.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více