Prodej tabletů se ve 2. čtvrtletí 2023 propadl

9. 8. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej tabletů se ve druhém kvartálu letošního roku podle IDC propadl téměř o 30 procent na 28,3 milionu kusů. Prodej chromebooků naopak zaznamenal jen velmi mírný pokles.

Poptávka po tabletech je kvůli obavám a ekonomické nejistotě zákazníků i nadále nízká a většina (hlavních) výrobců vykázala dvouciferný meziroční pokles prodeje.

Problémem stála zůstávala také zvýšená úroveň zásob v distribučních, která byla překážkou pro dodávky nových tabletů. Dá se však očekávat, že tento problém bude v nadcházejících měsících postupně odeznívat.

Dodávky chromebooků ve stejném období klesly jen o necelá dvě procenta na 5,8 milionu zařízení. Za relativně slušnými výsledky přinejmenším z části stálo také urychlení některých dodávek, který byly původně plánovány až na druhou polovinu roku 2023 kvůli očekávanému zdražení souvisejícímu s rostoucími poplatky za využívání platformy Chrome OS.

První místo na globálním žebříčku největších producentů tabletů za druhé čtvrtletí letošního roku obsadil Apple. I přes 10,5 milionu prodaných iPadů však firma vykázala meziroční pokles o téměř 17 %. Navzdory poklesu má Apple pravděpodobně lepší pozici než většina jeho konkurentů, protože americká společnost obvykle cílí na movitější zákaznickou základnu, která pravděpodobně méně ovlivněna hospodářským poklesem.

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2Q23Tržní podíl (%)Prodej 2Q22Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Apple10,53712,631,2-16,8
Samsung5,820,67,117,7-18,3
Lenovo2,17,63,58,7-38,8
Huawei1,75,92,15,3-22,9
Xiaomi13,60,71,841,6
Ostatní7,225,314,335,3-49,7
Celkem28,310040,3100-29,9

Druhé místo obsadil Samsung, který s 5,8 miliony tablety vykázal meziroční propad o 18,3 %. Samsung však hodlá ve druhé polovině roku 2023 tlačit na prodeje ve špičkovém segmentu, tedy včetně prémiových výrobků a modelů s velkou obrazovkou.

Třetí pozici si zajistilo Lenovo, které prodalo 2,1 milionu tabletů. Firma sice vykázala meziroční pokles o téměř 40 procent, současně si však o téměř 13 % polepšila oproti předchozímu kvartálu. I další dvě příčky na globálním žebříčku obsadily čínské firmy. Čtvrtá pozice připadla na Huawei, který prodal 1,7 milionu tabletů a meziročně si tak pohoršil o 22,9 %. Pátá příčka zbyla na Xiaomi, které prodalo milion tabletů a dokázalo tak meziročně zvýšit své prodeje skoro o 42 %. Společnost za to vděčí včasnému uvedení svých klíčových modelů a také stále se lepšící reputaci v segmentu tabletů (zejména na asijských trzích, avšak nejenom na nich).

Prodej chromebooků ve 2. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2Q23Tržní podíl (%)Prodej 2Q22Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
HP Inc.1,626,90,915,669,2
Lenovo1,322,81,321,73,1
Dell1,322,21,525,6-14,9
Acer1,118,31,322,7-20,7
ASUS0,23,80,34,9-24,7
Ostatní0,360,69,4-37,7
Celkem5,81005,9100-1,8

„Trh s tablety se dále tříští. Zejména iPady si přivlastnily vyšší třídu a značky jako Xiaomi a Lenovo se etablovaly v nižší třídě,“ uvedl Jitesh Ubrani, vedoucí výzkumu IDC Mobility and Consumer Device Trackers. „Tato situace představuje výzvu pro střední cenovou kategorii, protože mnoho spotřebitelů tíhne k cenovým extrémům.“

„Ekonomická situace v předchozích letech vyústila v několik scénářů prodeje a používání tabletů. Zejména v chudších regionech jsou dobře přijímány slušně vybavené modely, které si však dokážou zachovat i dostupnou cenu,“ poznamenal Anuroopa Nataraj seniorní analytik IDC. „Právě díky tomu dokázalo uspět i několik nových hráčů na trhu, což se podepsalo pod relativně lepší vývoj trhu v rozvojových regionech oproti vyspělým oblastem.“

Štítky: 

Podobné články

Prodej tiskáren a multifunkcí v prvním čtvrtletí vzrostl o 2,7 %

18. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej tiskáren a multifunkcí během prvního letošního kvartálu podle údajů společnosti IDC meziročně vzrostl o 2,7 % na 19,4 milionu zařízení. V tržbách na druhou stranu trh ve stejném období klesl o 3,2 % na devět miliard dolarů. Čtěte více

IDC snížilo prognózu prodeje chytrých telefonů pro letošní rok

12. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Analytická agentura IDC snížila kvůli vysoké nejistotě na trzích, volatilitě celních tarifů a dalším makroekonomickým problémům včetně vysoké inflace a nezaměstnanosti v některých regionech odhad počtu prodaných chytrých mobilních telefonů. Zatímco ještě v únoru agentura očekávala meziroční růst trhu o 2,3 %, nyní své odhady snížila na 0,6 %. Čtěte více

IDC navzdory americkým clům vylepšilo prognózu prodeje PC

9. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Na základě výsledků z prvního čtvrtletí letošního roku zvýšila společnost IDC prognózu prodeje osobních počítačů v letošním roce. Celosvětově by se tak mělo podle nejnovějších odhadů v roce 2025 prodat 274 milionů PC, což představuje meziroční nárůst o 4,1 %. Čtěte více

Výdaje na AR/VR v regionu EMEA do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů

29. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Výdaje na rozšířenou a virtuální realitu v regionu EMEA podle IDC do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů, což představuje 16% pětiletou složenou roční míru růstu (CAGR). Očekává se, že po celé sledované období budou dominantní tržní silou spotřebitelé. Díky rostoucí poptávce po náhlavních soupravách by však mělo růst také využívání AR/VR řešení v podnicích. Čtěte více