Přinese Project Cambria tolik potřebný průlom v oblasti rozšířené a virtuální reality?

10. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Meta, www.techradar.com, Engadget.com)
Společnost Meta (Facebook) to s virtuální realitou nevzdává. Pod označením „Project Cambria“ totiž chystá nové high-endové AR/VR headsety, z nichž některé by se mohly na trh dostat ještě letos. Ve srovnání se stávající řadou Quest, která cílila na méně náročné zákazníky, budou novinky svou výbavou i cenou mířit na náročnější uživatele.

Společnost Meta (dříve Facebook) je díky svým VR headsetům řady (Oculus) Quest v oblasti virtuální reality velmi důležitým hráčem. Zejména díky velmi příznivé cenové politice, relativně jednoduché obsluze i celkem široké nabídce her a dalšího obsahu totiž dokázala VR přinést i do rukou méně zkušených či technicky zdatných uživatelů. Headsety Quest (včetně jejich druhé generace) jsou však již přeci jen už na trhu nějakou dobu, a proto je potřeba se opět posunout o nějaký ten krok dál.

Vývojové oddělení společnosti Meta samozřejmě nelení a intenzivně pracuje na nové generaci VR headsetů. Meta je prozatím označuje jako Project Cambria, podle všeho však nepůjde o nástupce „herních“ modelů řady Quest (ačkoli by měla být zachována kompatibilita se stávajícími hrami), ale o samostatnou rodinu zařízení mířících spíše do kanceláří a obecně rukou náročných, pracujících lidí. Šéf Mety Mark Zuckerberg dokonce prohlásil, že půjde o náhradu notebooků (doslova uvedl, že půjde o „laptop na vaši tvář“). Uplatnění se tedy nabízí např. při komunikaci, spolupráci, ale třeba i prezentacích, školeních apod. A samozřejmě v šíření metaverza 😊

Technicky vzato půjde o řešení pro tzv. smíšenou realitu, kdy půjde o digitální prezentaci mixovat s prvky z reálného světa. Toto již samozřejmě řada dnešních headsetů zvládá také (a umí to v určité podobě i již zmiňovaná řada Meta Quest), zde by však mělo vše probíhat věrněji, přesněji a v podstatně kvalitnější podobě.

Co zatím víme o výbavě?

Z hlediska provedení půjde o samostatné (nezávislé) řešení, které ke svému fungování nepotřebuje žádného dalšího prostředníka (typicky počítač). Na headsetu by potom měl běžet vlastní operační systém vycházející z Androidu. Používaný software a služby by tak měl z části běžet na webových technologií, z části by měl být schopný provozovat i software pro stávající headsety Quest.

Příliš toho nevíme ani o hardwaru, ale podle dostupných zdrojů se dá počítat s ARMovým procesorem a nejméně 8GB RAM a 256GB úložišti.

Důležitou součástí výbavy by mělo být pokročilé sledování očí a tváře, které by mělo jít schopné přenášet např. na naše digitální podobizny (tzv. avatary). Ti by pak měli být schopní věrněji odrážet nejen pohyby výrazy očí, ale třeba i výrazy tváře. Virtuální komunikace by tak měla být opět o něco věrnější a reálnější.

První novinky ještě letos?

Meta hovoří o tom, do roku 2024 by měly přijít na trh celkem čtyři nové VR sady. Některé z novinek by se však mohly k zákazníkům dostat už v průběhu letošního roku. Již nyní také víme, že půjde o prémiová zařízení. Přesné ceny zatím také nejsou známy. Z počátku se objevovaly spekulace o ceně asi 800 USD, samotní zástupci Facebooku však později uvedly, že ceny budou „znatelně“ vyšší než oněch 800 USD. V tomto bodě se tedy musíme prozatím (opět) nechat překvapit.

Podobné články

Deset kybernetických nebezpečí roku 2024: Hrozby, trendy a doporučení

25. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eviden)
S každým rokem roste počet a intenzita kybernetických útoků. Do roku 2025 by pak kyberzločinci měli celosvětově způsobit škody za 10,5 bilionu dolarů. Ruku v ruce s tím pak jde rostoucí zájem firem o služby prediktivní bezpečnosti. Vedle „tradičních aktivit“ poroste i závažnost útoků přes kvantové počítače, umělou inteligenci, 5G infrastrukturu nebo virtuální realitu. Čtěte více

Poslední kvartál roku 2023 přinesl prudký nárůstu prodeje AR a VR headsetů

19. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Díky zlepšující se makroekonomické situaci a zahájení prodeje nových modelů došlo ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC k celosvětovému meziročnímu nárůstu prodeje náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu o 130,4 %. Čtěte více

HTC VIVE rozšířilo nabídku profesionálních služeb

1. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: HTC Vive)
Společnost HTC VIVE představila profesionální verzi headsetu VIVE XR Elite Business Edition s podporou LBE softwaru a službami VIVE Business+. Ty usnadní správu celých flotil headsetů i nasazení obsahu v jakémkoli měřítku. Nová edice přináší i nové fyzické doplňky pro ještě důslednější všestrannost a zvýšení pohodlí při delších sezeních nebo při spolupráci více uživatelů. Čtěte více
Vlevo Krzysztof Konieczny, CEO společnosti Sun Capital, a vpravo Marek Prorok,  sales manager projektu Company (Un)Hacked v Zebra systems

Zebra systems se stala distributorem bezpečnostních VR kurzů Company (Un)Hacked

26. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Společnost Zebra systems se stala distributorem řešení Company (Un)Hacked umožňujícího komplexní trénink kybernetické bezpečnosti ve virtuální realitě. Interaktivní trénink ve virtuální realitě pomáhá zvyšovat povědomí o kybernetické bezpečnosti a ochraně dat mezi zaměstnanci. Čtěte více