Přinese Project Cambria tolik potřebný průlom v oblasti rozšířené a virtuální reality?

10. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Meta, www.techradar.com, Engadget.com)
Společnost Meta (Facebook) to s virtuální realitou nevzdává. Pod označením „Project Cambria“ totiž chystá nové high-endové AR/VR headsety, z nichž některé by se mohly na trh dostat ještě letos. Ve srovnání se stávající řadou Quest, která cílila na méně náročné zákazníky, budou novinky svou výbavou i cenou mířit na náročnější uživatele.

Společnost Meta (dříve Facebook) je díky svým VR headsetům řady (Oculus) Quest v oblasti virtuální reality velmi důležitým hráčem. Zejména díky velmi příznivé cenové politice, relativně jednoduché obsluze i celkem široké nabídce her a dalšího obsahu totiž dokázala VR přinést i do rukou méně zkušených či technicky zdatných uživatelů. Headsety Quest (včetně jejich druhé generace) jsou však již přeci jen už na trhu nějakou dobu, a proto je potřeba se opět posunout o nějaký ten krok dál.

Vývojové oddělení společnosti Meta samozřejmě nelení a intenzivně pracuje na nové generaci VR headsetů. Meta je prozatím označuje jako Project Cambria, podle všeho však nepůjde o nástupce „herních“ modelů řady Quest (ačkoli by měla být zachována kompatibilita se stávajícími hrami), ale o samostatnou rodinu zařízení mířících spíše do kanceláří a obecně rukou náročných, pracujících lidí. Šéf Mety Mark Zuckerberg dokonce prohlásil, že půjde o náhradu notebooků (doslova uvedl, že půjde o „laptop na vaši tvář“). Uplatnění se tedy nabízí např. při komunikaci, spolupráci, ale třeba i prezentacích, školeních apod. A samozřejmě v šíření metaverza 😊

Technicky vzato půjde o řešení pro tzv. smíšenou realitu, kdy půjde o digitální prezentaci mixovat s prvky z reálného světa. Toto již samozřejmě řada dnešních headsetů zvládá také (a umí to v určité podobě i již zmiňovaná řada Meta Quest), zde by však mělo vše probíhat věrněji, přesněji a v podstatně kvalitnější podobě.

Co zatím víme o výbavě?

Z hlediska provedení půjde o samostatné (nezávislé) řešení, které ke svému fungování nepotřebuje žádného dalšího prostředníka (typicky počítač). Na headsetu by potom měl běžet vlastní operační systém vycházející z Androidu. Používaný software a služby by tak měl z části běžet na webových technologií, z části by měl být schopný provozovat i software pro stávající headsety Quest.

Příliš toho nevíme ani o hardwaru, ale podle dostupných zdrojů se dá počítat s ARMovým procesorem a nejméně 8GB RAM a 256GB úložišti.

Důležitou součástí výbavy by mělo být pokročilé sledování očí a tváře, které by mělo jít schopné přenášet např. na naše digitální podobizny (tzv. avatary). Ti by pak měli být schopní věrněji odrážet nejen pohyby výrazy očí, ale třeba i výrazy tváře. Virtuální komunikace by tak měla být opět o něco věrnější a reálnější.

První novinky ještě letos?

Meta hovoří o tom, do roku 2024 by měly přijít na trh celkem čtyři nové VR sady. Některé z novinek by se však mohly k zákazníkům dostat už v průběhu letošního roku. Již nyní také víme, že půjde o prémiová zařízení. Přesné ceny zatím také nejsou známy. Z počátku se objevovaly spekulace o ceně asi 800 USD, samotní zástupci Facebooku však později uvedly, že ceny budou „znatelně“ vyšší než oněch 800 USD. V tomto bodě se tedy musíme prozatím (opět) nechat překvapit.

Podobné články

Marek Prorok, specialista pro řešení Company (Un)Hacked a Eloquens v Zebra systems

Marek Prorok (Zebra systems): Virtuální a rozšířená realita jsou budoucností

17. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
S Markem Prorokem, specialistou pro řešení Company (Un)Hacked a Eloquens v Zebra systems, jsme hovořili (nejenom) o kyberbezpečnostním tréninku, který kompletně probíhá ve virtuální realitě. Kromě rozšířené a virtuální reality jsme si povídali také o umělé inteligenci a dalších aktuálních trendech. Čtěte více
AI brýle HTC VIVE Eagle

AR a VR headsety a chytré brýle se stávají mainstreamem

23. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle informací společnosti IDC celosvětové dodávky AR/VR headsetů v kombinaci s chytrými brýlemi bez displeje vzrostou v roce 2025 o 39,2 % a jejich prodej dosáhne 14,3 milionu kusů. Prodeji budou dominovat chytré brýle typu Ray-Ban od Meta, přičemž tato kategorie během tohoto roku díky novým produktům vzroste o 247,5 %. Čtěte více

Trh s rozšířenou a virtuální realitou v 1. čtvrtletí vzrostl o 18 %

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s náhlavními soupravami pro rozšířenou a virtuální realitu zaznamenal podle společnosti IDC v prvním čtvrtletí letošního roku výrazné oživení a meziročně vzrostl o 18,1 %. V čele tohoto oživení stála společnost Meta, která získala 50,8 % trhu. Čtěte více

Výdaje na AR/VR v regionu EMEA do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů

29. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Výdaje na rozšířenou a virtuální realitu v regionu EMEA podle IDC do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů, což představuje 16% pětiletou složenou roční míru růstu (CAGR). Očekává se, že po celé sledované období budou dominantní tržní silou spotřebitelé. Díky rostoucí poptávce po náhlavních soupravách by však mělo růst také využívání AR/VR řešení v podnicích. Čtěte více