Meta nastavuje v oblasti AR/VR laťku, ale konkurence se teprve formuje

23. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Po dvou čtvrtletích poklesu se celosvětové dodávky náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu vrátily k růstu. Objem jejich prodeje ve třetím čtvrtletí roku 2024 podle IDC vzrostl o 12,8 %. Růst byl z velké části tažen primárně společností Meta.

Pětici největších dodavatelů ve třetím čtvrtletí 2024 jednoznačně vévodila Meta s tržním podílem 70,8 %. Svým na první pohled velmi dobrým výsledků však Meta částečně vděčí i porovnání s relativně slabým třetím kvartálem roku 2023, kdy začal být z prodeje stahován model Quest 2.

Ačkoli to trvalo několik čtvrtletí, konečně se – z pohledu výrobce – začal (i díky širší nabídce obsahu a různým propagačním marketingovým akcím), headset Quest 3. Na druhém místě se umístilo PSVR2 od Sony (podíl 6,7 %). První pětici doplnily společnosti Apple, ByteDance a XREAL.

Výhled do budoucna zůstává v případě některých tržních hráčů sporný, a to navzdory faktu, že pět největších výrobců v tomto segmentu ovládá více než 90 % trhu. „Zdá se, že odhodlání společností Sony a ByteDance vyrábět náhlavní soupravy kolísá, protože dodávky obou výrobců nadále klesají,“ řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu Worldwide Mobile Device Trackers ve společnosti IDC. „To zase dává příležitost značkám, jako jsou XREAL a VITURE, které rovněž dokáží oslovit hráče, ale zároveň inovují hardware i software.“

Všestrannost náhlavních souprav pro smíšenou realitu, jako je Quest 3, již vedla k tomu, že tato kategorie zastínila ostatní a za vhodných podmínek může dokonce nahradit náhlavní soupravy pro rozšířenou realitu. Společnost IDC proto předpovídá, že v roce 2025 vzroste počet náhlavních souprav typu „Mixed Reality“ o 21,7 % na 7,7 milionu kusů a zůstane největší kategorií i do budoucna. Následovat budou zařízení pro rozšířenou realitu, která poskytují jednoduchý náhlavní displej nebo zrcadlení obsahu. Právě v této kategorii se v průběhu příštích 18 měsíců očekává zostření konkurence.

„Brýle mohou v kombinaci s umělou inteligencí a heads-up displejem spotřebitelům i podnikům poskytnout praktickou přidanou hodnotu zážitek,“ pokračoval Ubrani. „S opětovným vstupem společnosti Google na trh prostřednictvím systému Android XR se konkurence rozhoří, protože ani Apple, ani Meta se neprosadily jako jasný vítěz pro masový trh.“

Systém Android XR spolu s řadou začínajících, ale i zavedených společností, jako je Meta, pomůže v roce 2025 více než zdvojnásobit velikost trhu náhlavních souprav pro smíšenou realitu a dosáhnout složené roční míry růstu (CAGR) 85,7 % do konce roku 2028. Tyto náhlavní soupravy zůstanou druhou největší kategorií a budou převážně fungovat při připojení ke smartphonu nebo jinému výpočetnímu zařízení.

Skutečným náhlavním soupravám pro rozšířenou realitu, jako je Orion od společnosti Meta, bude trvat nějakou dobu, než se prosadí, protože tyta řešení vyžadují vysokou úroveň sofistikovanosti v kombinaci s baterií a zobrazovacími technologiemi, které se teprve budou rozšiřovat. IDC proto předpovídá, že tato kategorie v nejbližší budoucnosti zůstane jen velmi omezená a vzroste z 59 000  prodaných zařízení v roce 2024 na 377 000 v roce 2028.

Podobné články

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více

Prodej serverů raketově roste

4. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle IDC dosáhl trh se servery v prvním čtvrtletí letošního roku rekordních tržeb 95,2 miliardy USD a vykázal tak vůbec nejvyšší meziroční kvartální tempo růstu v historii (134,1%). V souladu s dosavadním vývojem IDC odhaduje, že za celý rok se hodnota trhu vyšplhá až na 366 miliard USD (meziroční nárůst o 44,6%). Hlavním tahounem růstu jsou GPU servery. Čtěte více

Trh s rozšířenou a virtuální realitou v 1. čtvrtletí vzrostl o 18 %

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s náhlavními soupravami pro rozšířenou a virtuální realitu zaznamenal podle společnosti IDC v prvním čtvrtletí letošního roku výrazné oživení a meziročně vzrostl o 18,1 %. V čele tohoto oživení stála společnost Meta, která získala 50,8 % trhu. Čtěte více

Prodej bezdrátových síťových prvků v prvním čtvrtletí 2025 vzrostl o 10,6 %

23. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s bezdrátovými sítěmi (WLAN) pro podniky podle IDC v prvním čtvrtletí roku 2025 meziročně vzrostl o 10,6 % a dosáhl hodnoty 2,3 miliardy dolarů. Čtěte více