Při nákupu PC Češi více preferují univerzální využití a mobilitu

8. 10. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Karsa Technologies)
Vetší prodejci ICT a elektroniky v poslední době registrují zvýšený zájem o konvertibilní notebooky a zařízení kombinující tablet s notebookem proto aspirují na prodejní hit letošních Vánoc. Podle výsledků ankety mezi obchodníky s výpočetní technikou stouply prodeje těchto přístrojů od počátku roku do konce září až o 20 %.

Za posledních šest měsíců se rozšířila i nabídka dostupných modelů, která cílí na širokou škálu zákazníků od studentů po vrcholové manažery.

Podle analýzy obchodní strategie tuzemských prodejců zůstávají ceny konvertibilních notebooků pro tuto chvíli stabilní a zařízení střední třídy tak lze pořídit v rozmezí 15 až 20 tisíc korun. „Hybridní notebooky se velmi rychle probojovaly do běžné nabídky obchodů a jejich cenová hladina dosud spíše stagnovala. I přes vysokou poptávku a širokou dostupnost produktu na trhu dojde k mírnému zvýšení ceny, a to kvůli tradičnímu předvánočnímu zvyšování marží obchodníků,“ upozornil Michal Ježek, ředitel společnosti Karsa Technologies, která nabízí nástroj pro analýzu cen produktů v e-shopech. Zvýšený zájem o multifunkční zařízení potvrzují i samotní prodejci. „Konvertibilním notebookům přichází na chuť stále větší počet zákazníků. Aktuálně tvoří zařízení typu 2 v 1 až 10 % celkových prodejů notebooků. Očekáváme proto, že by se tato kategorie počítačů mohla stát hitem letošních Vánoc,“ dodal Tomáš Pilský, obchodní ředitel internetového obchodu CZC.cz.

Zcela nová kategorie počítačů přitom dosud nemá ani jednotný název. Notebooky s oddělitelnou dotykovou obrazovkou, kterou lze plnohodnotně využít i jako tablet, prodejci označují jako tabletobooky, hybridní či konvertibilní notebooky nebo je kategorizují jako zařízení typu 2 v 1. Mezi nejčastější zájemce o tento druh zařízení patří studenti, obchodní cestující a vrcholoví manažeři. „Studenti nakupují konvertibilní notebooky kvůli vysoké mobilitě a dlouhé výdrži baterky,“ upřesnil Jan Vrožina, marketingový manažer e-shopu s výpočetní technikou ExaSoft. Významnou zákaznickou skupinu tvoří i manažeři a obchodní cestující, kteří přístroj využívají nejen k občasné kancelářské práci, ale také ke čtení a k prezentacím na schůzkách. Podle vyjádření prodejce počítačů Mironet zákazníci při nákupech tabletu „kříženého“ s notebookem nejčastěji preferují zařízení s operačním systémem Windows 8.

Velký prodejní potenciál vidí v případě hybridních notebooků obchodníci také u rodin s malými dětmi. V rodinách mohou totiž „tabletobooky“ zastat roli domácího počítače i přenosného herního přístroje pro menší děti v období dovolených. Nejmenší zájem o konvertibilní zařízení v tuto chvíli projevují soukromé firmy a státní sektor. Pro tyto subjekty představuje kategorie 2 v 1 relativní novinku, která není vhodná pro každodenní firemní provoz. „Hybridní notebooky s dotykovým displejem a oddělitelnou klávesnicí prozatím zaměstnanci ve firmách využívají minimálně. Podstatou většiny kancelářských činností je vytváření a editace textových dokumentů, práce s čísly či formuláři a textová komunikace. Z pohledu ergonomie je pro tyto činnosti stále nejvhodnější klávesnice a myš,“ doplnila Lenka Uzun ze společnosti Servodata, jež poskytuje komplexní služby v oblasti podnikové informační infrastruktury.

Nárůst zájmu o multifunkční notebooky výrazně podporují i výrobci, kteří vyrábějí desítky konfigurací a dávají zákazníkům možnost vybírat v různých cenových hladinách. Na trhu jsou tak dostupné modely v cenových relacích od sedmi tisíc korun, které cílí především na studenty a jejich touhu mít dvě zařízení za cenu jednoho. Pro manažery jsou naopak k dispozici tabletobooky v hodnotě desítek tisíc korun, jež lákají na vysoký výkon a nadstandardní výbavu. Prodejci i specialisté na výpočetní techniku přitom shodně konstatují, že zařízení typu 2 v 1 nejvíce konkurují tabletům s nižším výkonem a ultrabookům vyšší třídy. Prodeje těchto přístrojů by proto dle předpovědí analytiků měly v dohledné době klesat.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více