Podle čeho na internetu nakupují Češi

22. 10. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Gemius)
Více než polovina českých internetových uživatelů má ráda nakupování. K nakupování mají mnohem pozitivnější přístup ženy nežli muži. Celkem 60 % žen miluje nebo má rádo nakupování. Skupina mužů, kteří mají na nakupování stejný názor, je o 20 % menší. Vyplývá ze studie E-commerce 2012.

Počet českých uživatelů internetu, kteří již nakupovali online, neustále roste. V roce 2012 jich nakupovalo na internetu 90 %, tedy o 6 % více než před dvěma lety. Čeští uživatelé internetu, kteří se zúčastnili studie, používají internet velmi často. 92% z nich se připojuje k internetu denně nebo téměř každý den a 6% několikrát týdně.

Nejznámějšími službami e-commerce mezi českými internetovými uživateli jsou Aukro.cz, Heureka.cz, Alza.cz a Slevomat.cz. Tyto názvy služeb uvedlo v dotazníku jako první odpověď (spontánní povědomí) nejvíce respondentů. Aukční portál Aukro.cz uvedlo v dotazníku 10,3% českých internetových uživatelů, srovnávač cen Heureka.cz 8,5% respondentů, internetový obchod Alza.cz 3,3% a slevový portál Slevomat.cz 2,6%.

Proč se internetoví uživatelé z ČR rozhodli pro online nákup?

Výsledky studie potvrzují, že uživatelé internetu nakupují online nejen proto, aby ušetřili peníze, ale také proto, že online služby jsou dostupné kdykoliv a nabízí doručení zboží domů, což jim pomůže ušetřit čas.

Úspora času je pro internetové uživatele velmi důležitým faktorem, který berou v potaz při nakupování přes internet. Více než polovina respondentů již někdy použila srovnávač cen a téměř třetina slevový portál.

Proč zákazník nedokončí nákup?

Podle studie velká část internetových uživatelů začne něco na internetu nakupovat, ale nakonec se rozhodne od svého záměru ustoupit a to z mnoha důvodů. Téměř tři čtvrtiny českých internetových uživatelů již někdy alespoň jednou nedokončily nákup přes internet. Pouze 13% respondentů vždy dokončilo zahájený nákup. Pokud se jedná o výběr služby, prostřednictvím které se uživatelé rozhodnou nakoupit na internetu, tak většina uživatelů (téměř dvě třetiny) nejdříve porovnává nabídky různých obchodů a následně si vybírá tu nejlepší z nich.

Oproti tomu 18% českých internetových uživatelů vždy nakupuje ve stejném e-shopu. Toto poměrně vysoké procento uživatelů svědčí o tom, že pokud nějaká služba zákazníkům vyhovuje a splňuje jejich požadavky, tak se k ní budou rádi vracet. Studie E-commerce přináší informace o tom, jaké produkty se nejlépe prodávají prostřednictvím jednotlivých služeb e-commerce.

Problémy při nakupování

Při nákupu v e-shopech nejvíce vadila internetovým uživatelům dlouhá doba doručení zboží. Uvedlo ji 18 % respondentů, kteří již někdy nakupovali v e-shopech. Oproti tomu při nákupu prostřednictvím slevových portálů a agregátorů slev to byl nedostatek důležitých informací během nakupování (o obchodu, produktu, transakci atd.). Tento problém uvedlo 15 % českých internetových uživatelů, kteří alespoň jednou nakoupili prostřednictvím portálu hromadného nakupování. Studie E-commerce se v letošním roce poprvé zaměřila na znalost QR kódů mezi českými uživateli internetu. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že povědomí o QR kódech se v ČR stále zvyšuje. Více než polovina uživatelů, kteří znají QR kódy, slyšela o možnosti nakupovat prostřednictvím QR kódů.

Štítky: 

Podobné články

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více

Celosvětové výdaje na IT letos vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů

17. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální výdaje na ICT produkty a služby letos podle Gartneru meziročně vzrostou o 7,9 % na 5,43 bilionu dolarů. Mezi hlavní hybatele vývoje aktuálně podle studie patří umělá inteligence a omezování výdajů kvůli nejisté ekonomické situaci. Čtěte více