Podle čeho na internetu nakupují Češi
Počet českých uživatelů internetu, kteří již nakupovali online, neustále roste. V roce 2012 jich nakupovalo na internetu 90 %, tedy o 6 % více než před dvěma lety. Čeští uživatelé internetu, kteří se zúčastnili studie, používají internet velmi často. 92% z nich se připojuje k internetu denně nebo téměř každý den a 6% několikrát týdně.
Nejznámějšími službami e-commerce mezi českými internetovými uživateli jsou Aukro.cz, Heureka.cz, Alza.cz a Slevomat.cz. Tyto názvy služeb uvedlo v dotazníku jako první odpověď (spontánní povědomí) nejvíce respondentů. Aukční portál Aukro.cz uvedlo v dotazníku 10,3% českých internetových uživatelů, srovnávač cen Heureka.cz 8,5% respondentů, internetový obchod Alza.cz 3,3% a slevový portál Slevomat.cz 2,6%.
Proč se internetoví uživatelé z ČR rozhodli pro online nákup?
Výsledky studie potvrzují, že uživatelé internetu nakupují online nejen proto, aby ušetřili peníze, ale také proto, že online služby jsou dostupné kdykoliv a nabízí doručení zboží domů, což jim pomůže ušetřit čas.
Úspora času je pro internetové uživatele velmi důležitým faktorem, který berou v potaz při nakupování přes internet. Více než polovina respondentů již někdy použila srovnávač cen a téměř třetina slevový portál.
Proč zákazník nedokončí nákup?
Podle studie velká část internetových uživatelů začne něco na internetu nakupovat, ale nakonec se rozhodne od svého záměru ustoupit a to z mnoha důvodů. Téměř tři čtvrtiny českých internetových uživatelů již někdy alespoň jednou nedokončily nákup přes internet. Pouze 13% respondentů vždy dokončilo zahájený nákup. Pokud se jedná o výběr služby, prostřednictvím které se uživatelé rozhodnou nakoupit na internetu, tak většina uživatelů (téměř dvě třetiny) nejdříve porovnává nabídky různých obchodů a následně si vybírá tu nejlepší z nich.
Oproti tomu 18% českých internetových uživatelů vždy nakupuje ve stejném e-shopu. Toto poměrně vysoké procento uživatelů svědčí o tom, že pokud nějaká služba zákazníkům vyhovuje a splňuje jejich požadavky, tak se k ní budou rádi vracet. Studie E-commerce přináší informace o tom, jaké produkty se nejlépe prodávají prostřednictvím jednotlivých služeb e-commerce.
Problémy při nakupování
Při nákupu v e-shopech nejvíce vadila internetovým uživatelům dlouhá doba doručení zboží. Uvedlo ji 18 % respondentů, kteří již někdy nakupovali v e-shopech. Oproti tomu při nákupu prostřednictvím slevových portálů a agregátorů slev to byl nedostatek důležitých informací během nakupování (o obchodu, produktu, transakci atd.). Tento problém uvedlo 15 % českých internetových uživatelů, kteří alespoň jednou nakoupili prostřednictvím portálu hromadného nakupování. Studie E-commerce se v letošním roce poprvé zaměřila na znalost QR kódů mezi českými uživateli internetu. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že povědomí o QR kódech se v ČR stále zvyšuje. Více než polovina uživatelů, kteří znají QR kódy, slyšela o možnosti nakupovat prostřednictvím QR kódů.