Obliba výdejních míst roste, doručování domů je na ústupu

27. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Sítě nezávislých výdejen balíků se rok od roku těší větší oblibě. Téměř polovina Čechů (46 %) si nechává posílat balíčky právě tam. Naopak zájem o doručování na domů klesá (meziročně až o 12 %). Jako hlavní důvod využívání výdejních míst lidé uvádějí, že se nemusí časově vázat na kurýra (51 %), ušetří na přepravném (25 %) a je to pro ně pohodlnější (19 %).

Podle každoročního průzkumu balíkového přepravce GLS téměř polovina respondentů (46 %) využívá pro doručování svých balíčků síť výdejních míst. Oblíbené jsou také kamenné výdejny online obchodů, které občas volí více než třetina lidí (39 %), nebo balíkomaty (30 %). Trend práce z domova pomalu oslabuje a pro lidi docházející několik dnů v týdnu do kanceláře je mnohem pohodlnější vyzvednout si svoji zásilku ve výdejním místě poblíž svého bydliště či na obvyklé každodenní cestě z práce. Z průzkumu nám vyplynulo, že oproti předcovidovému období je zájem o výdejní místa 1,5násobně vyšší. A tento trend potvrzují i naše interní data,“uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. Z průzkumu rovněž vyplývá, že si výdejní místa oblíbili také starší lidé. Ve srovnání s rokem 2020 jich výdejní místa využívá dvojnásobně více.

Zájem o doručování na domácí adresu klesl o čtvrtinu

Se stoupající oblibou výdejních míst úměrně klesá zájem o doručování na domácí adresu, které ještě v roce 2016 využívali téměř všichni respondenti (94 %), zatímco dnes je to o více než čtvrtinu méně (68 %). „Pokud kurýr nezastihne příjemce doma, téměř v polovině případů lidé zvolí uložení zásilky do výdejního místa a balík si vyzvednou ještě týž den. Doručení na domácí adresu se tak často stává službou pro příjemce z odlehlejších oblastí, vázané na pobyt na dané adrese, nebo výhodnou pro těžší balíky,“ vysvětlil Včela.

Výběr dopravce určuje i možnost výdejních a podacích míst

K nejdůležitějším kritériím balíkové přepravy patří již tradičně kvalita, spolehlivost a také cena služby. Jako zcela zásadní se po zkušenostech mnoha příjemců jeví schopnost daného dopravce zásilku dopravit výhradně do sjednaného výdejního místa a v případě jakýchkoliv nepředvídatelných okolností vyřešit situaci rychle a dle pokynů příjemce. „Opět se nám potvrzuje, jak rychle a silně roste využívání výdejních míst a zvyšuje se poptávka po vysoké kvalitě služby známé z dosavadního doručení na adresu,“ uzavřel Včela.

Údaje vyplývají z průzkumu provedeného pomocí aplikace Instant Research pro společnost GLS.

Podobné články

Dobírka, slevové akce a pročítání recenzí. Jaká jsou specifika českého internetového zákazníka?

30. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Na internetu dnes alespoň někdy nakupuje devět z deseti Čechů. Tuzemskou specialitou, která nemá v západních zemích obdoby, je například popularita dobírky. Češi zároveň rádi vyzvedávají zboží přímo u prodejců či na výdejních místech. Velmi aktivní jsou také v pročítání recenzí. Tak jako při fyzických nákupech jsou pak i na internetu českou doménou slevové akce. Čtěte více
Michal Krňák, AI produktový manažer Zoe.ai

Budoucnost využití AI v e-commerce

27. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zoe.ai)
Umělá inteligence je dnes již často používaným buzzwordem, za který se dá skrýt téměř jakýkoliv automatizovaný systém pro využití v online odvětví. Spousta produktů se chlubí implementací AI jen za účelem zvýšení atraktivity, ale často s ní nemá nic společného. To však vůbec neznamená, že by AI reálně už neměla co nabídnout... Čtěte více

Češi v dubnu utratili za zboží na e-shopech výrazně více než v předchozích měsících

16. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak vyplynulo z pravidelného měsíčního výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), utratili Češi nakupující v internetových obchodech za zboží v průměru 4 714 Kč. To je přibližně o sedm set korun více, než tomu bylo v předchozích měsících prvního čtvrtletí. Oproti březnu se zvýšila také průměrná on-line útrata za služby, která dosáhla 6 111 Kč. Čtěte více

Český zákazník začíná být opět loajální, o to složitější ale je si jeho důvěru získat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Česká e-commerce se po dvou letech červených čísel opět nadechuje. Zákazníci ovšem byli nuceni přizpůsobit zdivočelé inflaci své rozpočty a nákupní zvyklosti – a řadu nových návyků si uchovají i letos, i když očekávají reálný růst mezd. Čtěte více