Obliba výdejních míst roste, doručování domů je na ústupu

27. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Sítě nezávislých výdejen balíků se rok od roku těší větší oblibě. Téměř polovina Čechů (46 %) si nechává posílat balíčky právě tam. Naopak zájem o doručování na domů klesá (meziročně až o 12 %). Jako hlavní důvod využívání výdejních míst lidé uvádějí, že se nemusí časově vázat na kurýra (51 %), ušetří na přepravném (25 %) a je to pro ně pohodlnější (19 %).

Podle každoročního průzkumu balíkového přepravce GLS téměř polovina respondentů (46 %) využívá pro doručování svých balíčků síť výdejních míst. Oblíbené jsou také kamenné výdejny online obchodů, které občas volí více než třetina lidí (39 %), nebo balíkomaty (30 %). Trend práce z domova pomalu oslabuje a pro lidi docházející několik dnů v týdnu do kanceláře je mnohem pohodlnější vyzvednout si svoji zásilku ve výdejním místě poblíž svého bydliště či na obvyklé každodenní cestě z práce. Z průzkumu nám vyplynulo, že oproti předcovidovému období je zájem o výdejní místa 1,5násobně vyšší. A tento trend potvrzují i naše interní data,“uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. Z průzkumu rovněž vyplývá, že si výdejní místa oblíbili také starší lidé. Ve srovnání s rokem 2020 jich výdejní místa využívá dvojnásobně více.

Zájem o doručování na domácí adresu klesl o čtvrtinu

Se stoupající oblibou výdejních míst úměrně klesá zájem o doručování na domácí adresu, které ještě v roce 2016 využívali téměř všichni respondenti (94 %), zatímco dnes je to o více než čtvrtinu méně (68 %). „Pokud kurýr nezastihne příjemce doma, téměř v polovině případů lidé zvolí uložení zásilky do výdejního místa a balík si vyzvednou ještě týž den. Doručení na domácí adresu se tak často stává službou pro příjemce z odlehlejších oblastí, vázané na pobyt na dané adrese, nebo výhodnou pro těžší balíky,“ vysvětlil Včela.

Výběr dopravce určuje i možnost výdejních a podacích míst

K nejdůležitějším kritériím balíkové přepravy patří již tradičně kvalita, spolehlivost a také cena služby. Jako zcela zásadní se po zkušenostech mnoha příjemců jeví schopnost daného dopravce zásilku dopravit výhradně do sjednaného výdejního místa a v případě jakýchkoliv nepředvídatelných okolností vyřešit situaci rychle a dle pokynů příjemce. „Opět se nám potvrzuje, jak rychle a silně roste využívání výdejních míst a zvyšuje se poptávka po vysoké kvalitě služby známé z dosavadního doručení na adresu,“ uzavřel Včela.

Údaje vyplývají z průzkumu provedeného pomocí aplikace Instant Research pro společnost GLS.

Podobné články

Z-BOXy od Zásilkovny jsou nově v obchodech Žabka, dostupné i o svátcích

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Nakoupit si pečivo a rovnou vyzvednout balíček? Ano. Zásilkovna a Žabka propojují své služby a přinášejí zákazníkům pohodlí 21. století – výdejní Z-BOX uvnitř prodejny. A to i ve svátky nebo pozdě večer. Čtěte více

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více