Obliba čínských e-shopů u Čechů trvá, nakupují v nich více než v EU nebo USA

17. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Čtyři z deseti Čechů, kteří nakupují přes internet, používají čínské e-shopy. Oblíbenost internetových obchodů z nejlidnatější země světa se mezi tuzemskými uživateli drží na mnohem vyšší úrovni než u e-shopů ze zemí Evropské unie nebo Spojených států.

Nakupování v čínských e-shopech připustilo 41 % respondentů, zatímco ze zemí EU online nakupuje 26 % Čechů a z USA pouze 12 %. V českých internetových obchodech nakupuje 99 % z těch, kteří nakupují online.

„Z nakupování na zahraničních e-shopech se stala běžná záležitost. Podíl nakupujících v cizině zůstává na úrovni loňského prosince, přičemž zahraniční e-shopy upřednostňují zejména mladší lidé do 44 let, mezi nimiž převládají muži s vysokoškolským vzděláním z velkých měst,“ řekl Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.

Podíl uživatelů, kteří nakupují v e-shopech ze zemí EU, se oproti loňskému roku liší jen minimálně. Letos je to 26 % respondentů, v minulém roce byl podíl nakupujících ze zemí EU 30 %. Statisticky zůstává využívání stejné úrovni. I čínské e-shopy jsou populární prakticky stejně jako loni, kdy je využívalo 42 % respondentů. Letos je to 41 % respondentů.

Rostou nákupy uskutečněné přes telefon

Nejčastějším zařízením, z něhož Češi nakupují online, je notebook. K internetovým nákupům jej používá 69 % respondentů. Oproti loňskému roku podíl nákupů z notebooků sice mírně klesl (o dva procentní body), ale rozdíl není statisticky významný. Naopak stále roste podíl transakcí prováděných přes chytrý mobilní telefon.

„Letos nakupuje v e-shopech přes smartphone takřka polovina Čechů, celkem 47 %. Koncem roku 2016 to přitom byla jenom necelá třetina, 32 %,“ upozornil Miroslav Dvořák. „Nakupování přes mobilní telefon je už stejně časté jako přes stolní počítač. Naopak tablet je jen okrajovým zařízením pro nákupy,“ dodal Dvořák ze společnosti ESET.

Mobilní telefony i tablety, které jsou využívané k online nákupům, však často zůstávají bez antivirové ochrany. U smartphonů používá některou z bezpečnostních aplikací pouze 57 % respondentů, u tabletů pak 66 %. Používání antivirů ve srovnání s rokem 2017 navíc nijak nevzrostlo.

„Vzhledem k tomu, že se internetový provoz stále více přesouvá na mobilní zařízení, je absence ochrany velkým rizikem pro všechny uživatele. Ve spojení s online nákupy hrozí, že uživatelé přijdou například návštěvou podvodného e-shopu o nemalé finanční prostředky,“ varuje Dvořák.

S krádežemi při online nákupech má osobní zkušenost již 5 % Čechů. Více než polovina z nich má přitom čerstvou, maximálně rok starou zkušenost.

„Uživatelé byli většinou okradeni o částku do 5 000 korun. Téměř všichni incident reklamovali. Alespoň část peněz zpět získala méně než desetina okradených, naopak třetina už z odcizené částky neviděla ani korunu,“ upozornil Miroslav Dvořák.

Počet podvodných e-shopů narůstá

Řada lidí přitom mohla být okradena i na českých internetových obchodech. Česká obchodní inspekce od začátku letošního roku eviduje rizikové e-shopy, které jsou často na českých doménách, ale nesplňují požadavky české legislativy. Počet takových webů přitom neustále narůstá.

„V roce 2015 jsme evidovali 4 rizikové weby, v roce 2016 také čtyři, dnes je to téměř 500. Zřejmě to funguje tak, že někdo odchytává exspirující domény s historií a vystavuje na nich boty či oblečení. Jako forma úhrady je požadována platba kartou předem. Peníze odejdou dle informací spotřebitelů na zahraniční účty, často rovnou v čínských juanech, zboží však nepřichází. Kontaktovat provozovatele nelze, protože web je anonymní, bez kontaktních údajů, jediným možným kontaktem bývá formulář na stránkách, ale na něj zpravidla nikdo nereaguje,“ uvedl Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.

„Objevují se však nové typy promyšlenějších podvodných webů, které nejen zboží nepošlou, ale ještě vyhrožují exekucemi formou SMS a e-mailů třeba z promyšlené adresy rozhodnuti@soud-exekuce.cz. Spotřebitele pak vydírají a žádají uhrazení dalších částek třeba pod smyšlenou záminkou porušení obchodních podmínek a s pohrůžkou okamžité exekuce za asistence policie,“ dodal Fröhlich.

ESET od března letošního roku tato data pravidelně integruje do databáze svých bezpečnostních produktů a uživatele na tyto webové stránky upozorňuje. Chráněni jsou uživatelé všech operačních systémů, pro které ESET vyvíjí bezpečnostní produkty, tedy Windows, macOS, Android, Linux a virtuální platformy.

Průzkum společností ESET a Seznam.cz se uskutečnil formou online dotazníku, který mezi 29. listopadem a 4. prosincem 2018 vyplnilo 893 respondentů, z nichž 846 nakupovalo online (za ně jsou zpracovány výsledky). Vážení bylo provedeno při kvótách na pohlaví, věk a vzdělání.

Údaje vyplývají z průzkumu zaměřeného na online nakupování, který ESET realizoval ve spolupráci se společností Seznam.cz.

Štítky: 

Podobné články

E-shopy uživatelské recenze nepodceňují. Přesto je zde velký prostor pro zlepšení

1. 7. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lesensky)
Uživatelské recenze využívá na svých e-shopech čím dál více značek. Není divu, dávno už totiž neplatí, že se Češi rozhodují především podle nejnižší ceny. Mezi nejdůležitější aspekty, podle kterých si lidé zboží vybírají, patří hodnocení ostatních zákazníků, recenze a zkušenosti s nákupem. Čtěte více

E-commerce v Evropě dosáhla v roce 2018 obratu 547 miliard eur

25. 6. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V loňském roce evropská e-commerce poprvé přesáhla magickou hranici půl miliardy eur obratů. Zatímco v roce 2017 činily dosažené obraty 489 miliard eur, vloni to bylo již 547. A letos můžeme čekat nárůst až k 620 miliardám. Z celých 66 % se na těchto obratech podílí západní Evropa, střední Evropa pak z šesti procent. Čtěte více

E-shopy vyhlížejí další rekordní rok. Brzdí je ale nedostatek kapitálu

6. 6. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: oXyShop)
Majitelé e-shopů v Česku letos očekávají další rekordní rok. Úspěšnost jejich obchodu stojí a padá s kvalitním marketingem a technologiemi, každému třetímu prodejci se přitom nedostává kapitálu. Čtvrtina e-shopů vidí příležitost v expanzi do zahraničí, ale pouze 15 % do ní plánuje letos investovat. Čtěte více

Češi si pro zboží z e-shopu rádi dojdou, dopravu zdarma by chtěli při nákupu nad 1 000 korun

10. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Dodání zboží zákazníkovi. Základní, ale zároveň jeden z nejnáročnějších úkolů pro e-shopy dneška. Rychlost i kvalita doručení balíčku hrají významnou roli v budoucím návratu nakupujícího do internetového obchodu. Nejen těmto tématům se věnuje právě vydaná Studie dopravních služeb, kterou připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Čtěte více