Newslettery od českých e-shopů? Problémové

3. 8. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: NetDirect)
České eshopy mají stále co dohánět. Ačkoliv tzv. newslettery si občas přečte až 75 % Čechů, většina lidí s nimi má nějaký problém. Nejčastěji jim vadí nabídka mimo jejich zájmy a vkus, ale také newslettery cizích e-shopů a příliš časté zasílání. Vyplývá to z průzkumu společnosti NetDirect, která v příštích dvou letech očekává výrazně rostoucí trend nabídek sestavených na míru každému zákazníkovi.
Foto: Freeimages.com

I díky rostoucí oblibě nakupování přes internet mají Češi obecně o newslettery zájem. Podle aktuálního průzkumu společnosti NetDirect mezi 525 respondenty si je alespoň občas prohlížejí ¾ Čechů ve věku od 18 do 65 let. Podobný zájem o ně mají přitom ženy i muži, nejméně zajímavé jsou pak pro nejmladší lidi ve věku od 18 do 26 let. Zhruba 13 % respondentů otevírá newslettery jen výjimečně a šest procent vůbec. Zbylým pěti procentům podobná reklamní sdělení vůbec nechodí.

Nikoho nezajímá všechno

Přestože mají Češi k newsletterům kladný vztah, podrobnější výsledky průzkumu ukazují, že většinu obdržených nabídek čte pouze 24 % Čechů. Dalších 23 % si pak prohlíží jen ty, k jejichž odběru se samo přihlásilo. Zda si člověk konkrétní newsletter otevře, nebo ne, je určeno především jeho obsahem. Právě podle něj se rozhoduje nejvíce (29 %) lidí. „Pokud se zákazníkovi v e-mailu objeví nabídka produktu, jehož koupi zrovna zvažuje, určitě se o ni spíše bude zajímat. Nalákat čtenáře může také předmět e-mailu s newsletterem, nejvíce fungují hesla jako novinka, akce či poslední nabídka,“ řeklMarek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect, která se zabývá poskytováním e-shopů.

Nejvíce odradí obsah, který je mimo

Důležitost obsahu podtrhuje i odpověď na otázku, proč Češi některé newslettery neotvírají. Překvapivě to totiž není hlavně díky tomu, že by jim takových nabídek chodilo moc nebo příliš často. I v tomto případě je to dáno hlavně obsahem, který dokáže člověka rychle odradit. „Akční nabídka 2+1 balení tampónů zdarma asi většinu mužů opravdu zajímat nebude. Starožitný zahradní nábytek zase nejspíš nenadchne studenta Matfyzu,“ vysvětlil Marek Krška. Právě podobná nabídka produktů či služeb mimo okruh zájmů zákazníka dokáže podle průzkumu nejvíce odradit téměř třetinu dotázaných lidí.

Méně je někdy více

Vedle neatraktivního obsahu vadí lidem také newslettery, k jejichž odběru se sami vůbec nepřihlásili. Pětina dotázaných to považuje také za hlavní důvod, proč newsletter ani neotevřít. Dalším problémem je vysoké množství doručených newsletterů, což se stává především ženám. Dvanáct procent dotázaných pak newslettery neotevírá, protože jim chodí příliš často. Další desetina na jejich prohlížení vůbec nemá čas a sedm procent si myslí, že v nich nenajde nic zajímavého. „Některé e-shopy rozesílají newslettery i několikrát denně a vůbec nerozlišují komu. I proto mají v očích některých lidí pokřivenou pověst a nefungují tak, jak by mohly,“ řekl Marek Krška.  

O čtvrtinu vyšší tržby díky nabídce na míru

Nároky zákazníků však rostou a tento postup nebude do budoucna stačit. E-shopy se budou muset více snažit, aby dokázaly oslovit zákazníka. Nejvýraznějším současným trendem je právě úprava nabídky podle zájmů a potřeb konkrétního člověka. „Technologický pokrok jde velmi rychle dopředu a e-shopy mohou už dnes využít systémy, které umí vyhodnotit data o zákazníkovi a připravit mu nabídku přesně na míru,” řekl Marek Krška a dodal: „Vzhledem k tomu, že podle prvních měření zvyšuje individuální přístup e-shopům tržby o čtvrtinu, očekáváme v příštích dvou letech boom zájmu o podobné služby na principu personalizace. Rozesílat plošně všem zákazníkům stejné nabídky se bude vyplácet jen těm největším e-shopům.“

Štítky: 

Podobné články

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

Skip Pay zavádí možnost rozesplátkovat vyúčtování

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech od ČSOB, rozšiřuje možnosti svých odložených plateb. Přibyla nabídka rozložit si vyúčtování na splátky po dobu 4–⁠⁠⁠⁠⁠⁠37 měsíců. Je určena především pro nečekané výdaje, které nejdou jednoduše pokrýt z běžného rozpočtu – například stěhování nebo nákladné opravy. Na rozdíl od klasických splátkových produktů na e-shopech zákazník získává větší volnost. Čtěte více