Nákupy podle nového občanského zákoníku – nastane zmatek?

7. 1. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Některé změny, které přinesl nový občanský zákoník, práva spotřebitelů posílí, jiné naopak. Očekávají se také problémy, které až časem vyřeší novely či rozhodnutí soudu. Zákazníci, kteří si zboží nakoupili ještě v roce 2013, mají o starost méně – nemusí se s nikým dohadovat o záruku.
Foto: SXC.hu

Pro spotřebitele je zásadní informací, že smlouvy uzavřené do 31. 12. 2013 včetně se řídí starou právní úpravou, tedy občanským zákoníkem č. 40/1964 Sb., případně zákoníkem obchodním. K oběma předpisům existuje rozsáhlá judikatura a užití základních spotřebitelských práv v praxi nečiní velkých obtíží. Na zboží zakoupené v roce 2013 a dříve se tedy vztahuje zákonná záruka tak, jak jsme ji znali doposud.

Pokud zákazník půjde takovou věc po Novém roce reklamovat, má nárok ji reklamovat podle starých předpisů. Nejen že by obchodník zákazníka takovým tvrzením krátil na zákonných právech, ale navíc by se dopouštěl správního deliktu podle zákona o ochraně spotřebitele, za který hrozí pokuta od České obchodní inspekce až do výše tří milionů korun. Navíc zákonná záruka je i v novém zákoníku.

Zákon připouští možnost, aby se obě smluvní strany dohodly, že po Novém roce na své právní vztahy použijí novou právní úpravu, přestože smlouva vznikla ještě před účinností nového zákoníku, tedy před koncem roku 2013. „Někdy může být nová úprava výhodnější, v případě záruk však takový postup nedoporučujeme. Jsme sice přesvědčeni, že nový zákoník práva spotřebitelů až tak podstatně nemění, ale spotřebitelé by přišli například o novou záruční dobu v případě, kdy si věc nechají v rámci reklamace vyměnit za novou,“ vysvětlil Miloš Borovička, právní poradce dTestu.

Smlouvy uzavřené od 1. 1. 2014 se již řídí novým občanským zákoníkem s číslem 89/2012 Sb. prakticky bez výhrad.

Štítky: 

Podobné články

Jaké novinky, změny a povinnosti přináší Akt o digitálních službách (DSA)?

21. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest a ČTÚ)
Od 17. února 2024 vstoupil v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách (Digital Services Act – DSA). Jde o přímo účinné nařízení použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva. Čtěte více

Spotřebitelská práva (a povinnosti) pro rok 2023

6. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Z pohledu práv spotřebitelů začíná rok 2023 poměrně zostra. Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele přináší řadu novinek v oblasti uzavírání smluv po telefonu, slevových akcí nebo zveřejňování uživatelských recenzí, které se uplatní již od 6. ledna. Podstatně se také mění způsob, kdy a jakým způsobem bude moci spotřebitel zboží reklamovat. Čtěte více

dTest: Není sleva jako sleva

4. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Mezi běžnou praxi používanou k nalákání zákazníků stále častěji patří také využívání permanentních slevových akcí a výprodejů. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však již nemělo být využívání takovýchto akcí pro obchodníky zdaleka tak snadné a bezpečné. Čtěte více

dTest: Jak to bude s reklamacemi po novele zákona?

17. 5. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vláda předložila poslancům novelu, ve které se navrhuje od základu změnit mimo jiné tak podstatnou věc, jakou je zákonná záruka. Podle organizace dTest však může část vládního návrhu být vykládána proti zájmům běžných spotřebitelů. Čtěte více