Nákupní horečka vrcholí, rekordy trhala ČR i celá Evropa

14. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
Za první adventní týden (od 27. 11. do 3. 12.) Češi kartami Visa zaplatili přes 3,6 miliardy korun. To je o 25 % více než ve stejném období před rokem.
Foto: Freeimages.com

Nárůsty útrat byly v období od 27. listopadu do 3. prosince patrné zejména v online nakupování, především díky „Cyber Monday“ a masivní kampani tuzemských e-shopů. Prostřednictvím svých Visa karet čeští zákazníci utratili na internetu přes 404 milionů korun. To v meziročním srovnání představuje nárůst o 13 procent. Zároveň je to o 12,5 procent více než o týden dříve. Velmi dobře si vedl i v Česku již etablovaný „Black Friday“.

„Black Friday“ vzali Češi rychle za svůj

Během Černého pátku („Black Friday“), který letos připadl na 27. listopadu, Češi nechali v kamenných obchodech bezmála 600 milionů korun, což je téměř o třetinu více než přesně před rokem. „Závěr pracovního týdne tradičně nahrává předvánočním návštěvám obchodů. Letos navíc byla veřejnost ještě více zahlcena všudypřítomnou reklamou mnoha obchodníků na trhu, kteří odkazovali na slevy z Černého pátku,“ popsal Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Čechy ovládlo „Cyber Monday“

Z hlediska online nákupů ve sledovaném období vyčníval nad ostatní 30. listopad. Během tzv. „Cyber Monday“ (pondělí následující po americkém svátku díkuvzdání) kulminovaly nákupy přes internet. Útraty kartami Visa v e-shopech ten den meziročně vzrostly o 23 procent a přesáhly 69 milionů korun (viz graf níže). Původně anglosaská tradice tak zdomácněla velmi rychle i v České republice. „Češi jsou dlouhodobě fanoušky moderních technologií a stále častěji platí kartou za dárky vybrané v internetových obchodech. Podíl těchto útrat bude nadále růst, stejně jako se bude zvyšovat nakupování zboží přes mobilní zařízení. Mezi trendy poslední doby rovněž patří obcházení výloh během víkendu a nakupování vyhlédnutého zboží v pondělí přes internet,“ uvedl Marcel Gajdoš.

Rekordy trhala celá Evropa

V celé Evropě bylo během prvního adventního týdne kartami Visa provedeno přes 420 milionů jednotlivých plateb, což je o 14 procent více než v roce 2014. Útraty v kamenných obchodech meziročně vzrostly o 16 procent, online nákupy dokonce o bezmála 29 procent. Během pátku „Black Friday“ byl ustanoven nový rekord pro tento den, když bylo prostřednictvím systému Visa Europe provedeno 1 793 platebních transakcí za vteřinu. „Dá se očekávat, že toto číslo bude překonáno 23. prosince. Těsně před Štědrým dnem dosahují vánoční nákupy v kamenných obchodech celoročního vrcholu. Stejně tomu bylo i loni v České republice,“ uzavřel Marcel Gajdoš.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více