Nákup přes mobil dokončí 12 lidí ze 100, při výběru zboží je jeho využití podstatně vyšší

11. 8. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seznam.cz)
Nákupy z mobilních telefonů už nejsou tak neobvyklé, podle průzkumu společnosti Seznam.cz uskuteční celý svůj nákup přes mobil 12 % dotázaných. V současnosti je nakupování přes mobil bližší mužům než ženám. K výběru zboží pak mobil využívá již více než 40 % respondentů.

Narůstající význam chytrých telefonů potvrzují také trendy mobilní reklamy u služeb společnosti Seznam.cz. Například reklamní systém Sklik si od ledna do května letošního roku připsal 13% nárůst prokliků na reklamu z mobilního vyhledávání. Stejná tendence je patrná i u internetové televize Stream.cz, jež v červnu zaznamenala víc kliknutí na videoreklamu před pořady z mobilů než z klasických počítačů.

Průzkum uskutečněný v květnu 2016 přes nástroj Seznam.cz Výzkumník se dotazoval na zvyklosti a používání mobilního internetu. Vyplynulo z něj, že 12 % z těch, kteří internet v mobilu využívají, běžně přes mobil uskuteční i celý svůj nákup. To znamená, že 12 lidí ze sta si zboží v mobilu vybere, případně porovná s dalšími produkty a na závěr i potvrdí tlačítkem zaplatit. „Velkou roli v nákupním procesu hraje mobil i u těch, kteří si zatím na dokončení nákupu v něm netroufají. Běžně totiž k výběru zboží a zjištění dalších informací používá mobil 41 % respondentů našeho průzkumu, 24 % pak výjimečně. Nákup včetně provedení platby dokončují tito lidé přes počítač, nebo pak osobně na prodejně,“ interpretoval výsledky průzkumu Marko Zekič, manažer mobilní reklamy společnosti Seznam.cz.

Nákupy přes mobil jsou bližší mužům

Mezi ženami a muži je více jak 10% rozdíl v tom, jak používají internet v mobilu k nakupování. Ke čtení recenzí, výběru zboží nebo k samotnému nákupu mobil běžně využívá 38 % mužů. Oproti tomu je mobil běžnou součástí nakupování jen pro 29 % žen, 36 % z nich dokonce mobil k této činnosti nevyužívá vůbec. „Zajímavé jsou výsledky z pohledu věku respondentů. Neukazují totiž téměř žádný rozdíl. Jak pro 37 % mladých (ve věku 10 - 24 let), tak pro 37 % ekonomicky aktivních (ve věku 25 - 44 let) je mobil běžným prostředkem při nakupování,“ okomentoval Marko Zekič.

Využívání internetu a nakupování v mobilu v praxi

Mobil hraje v nákupním procesu, kam patří také inspirace reklamou, čím dál větší roli. Výsledky průzkumu potvrzují i trendy u jednotlivých služeb společnosti Seznam.cz. Například reklamní systém Sklik jen od ledna do května letošního roku zaznamenal 13% nárůst proklikovosti reklamy v mobilním vyhledávání. Na službě Zboží.cz se zase v týdnu od 6. do 12. června lidé téměř 300tisíckrát proklikli do e-shopů ze svých mobilů, zatímco z počítače uskutečnili za stejnou dobu jen přibližně pětkrát více prokliků.

Stále rostoucí význam mobilního telefonu při využívání on-line služeb dokládají i data internetové televize Stream.cz. „Je dobré si uvědomit, že dnes je uskutečněno z mobilů už 14 % veškerých zhlédnutí videí, a to nepočítáme aplikaci, která tvoří dalších 10 %. Navíc se tato čísla stále zvyšují – právě počet zhlédnutí na mobilním webu se loni pohyboval kolem 11 %. V souvislosti s tím také sledujeme nárůst kliknutí na videoreklamu. Například v červnu 2016 jsme diváky Stream.cz zaujali až třikrát více reklamním videospotem pre-roll před videem na mobilním telefonu než na klasickém webu. Proto je třeba při plánování marketingové kampaně myslet také na to, že ji část cílové skupiny zahlédne na mobilu,“ doplnil Petr Hoffmann, account manager nových médií v Seznam.cz.

Zajímavé je porovnat odpovědi na otázku „Jaké reklamy nebo doporučení na zboží by vás v mobilu mohly zaujmout?“ s reálnými daty. Z nabídky kategorií lidé během průzkumu nejčastěji volili slevy a akce, oblečení a elektroniku. Reálná data však jejich odpovědi potvrzují jen částečně. V období od 6. do 12. června se lidé na službě Zboží.cz nejčastěji proklikli v mobilech do e-shopů u produktů zařazených do kategorií mobilní telefony, bazény a dámské parfémy.

Podobné články

Aneta Kapuciánová, manažerka interní a externí komunikace v Seznam.cz

Seznam.cz: Aneta Kapuciánová

5. 1. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seznam.cz)
Manažerkou PR a interní komunikace společnosti Seznam.cz se od 1. 1. 2018 stala Aneta Kapuciánová. V nové funkci má na starosti externí a interní komunikaci a zastává i post tiskové mluvčí. Čtěte více

Firmy.cz spustily nové firemní profily

5. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seznam.cz)
Seznam.cz od února 2016 nastartoval výrazné změny služby Firmy.cz. Zavedl dva typy firemních profilů (Seznam zdarma a Seznam naplno) s řadou výhod pro inzerující společnosti. Profily postupně sjednotí zobrazování živnostníků, podnikatelů i firem napříč službami Seznam.cz. Čtěte více

Seznam.cz s novým vzhledem přechází do ostrého provozu

18. 8. 2015. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Seznam.cz)
Po pěti měsících veřejného testování je domovská stránka Seznam.cz připravena na postupné přepínání do ostrého provozu. Přibyla možnost individualizovaného nastavení pro každý počítač bez nutnosti jakéhokoli přihlašování. Seznam.cz také testuje doporučování článků ze serverů Super.cz či Novinky.cz dle zájmů čtenářů. Nový Seznam.cz má být plně responzivní pro různá zařízení. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

Dárky v e-shopech nakoupí 87 % internetové populace

27. 11. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seznam.cz)
Internet je dnes již zcela běžnou cestou pro nakupování vánočních dárků – vnímá jej tak 99 % respondentů průzkumu společnosti Seznam.cz. V roce 2011 si internet pro hledání a nákup vánočních dárků zvolilo 74 % dotázaných, letos se na vánoční nákupy po internetu chystá 87 % respondentů. Čtěte více