Na Black Friday byly e-shopy až osmkrát vytíženější

8. 12. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Luigi’s Box)
Na celosvětový nákupní svátek Black Friday, jehož slevové akce mnohdy trvají až do pondělí, zaznamenaly e-shopy osminásobnou aktivitu oproti normálu. Návštěvníci e-shopů tak podle dat z 500 největších e-shopů během prodlouženého víkendu udělali přes 180 milionů akcí spojených s nákupem produktů. Více než 24 milionů přitom bylo přímo spojeno s vyhledáváním produktů.

„Ve srovnání s rokem 2019 jsme na e-shopech zaznamenali zhruba čtyřicetipěti procentní nárůst aktivity. Nejvíce přitom zákazníci nakupovali v pátek, o něco méně v neděli. V sobotu a pondělí pak byla návštěvnost e-shopů asi o třetinu nižší," uvedl Gejza Nagy, CEO slovenského startupu Luigi's Box. Ten poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů pro zvýšení prodeje. Online nakupování tak 500 největším e-shopům, které jeho technologie využívají, přineslo přes 180 milionů událostí ve vyhledávací analytice. Činnosti vykonané návštěvníky e-shopů, mezi které spadají zobrazení stránek, použití vyhledávání, prokliky i dokončení nákupu, přitom pouhý týden před tím čítaly kolem 23 milionů.

Na Black Friday zákazníci ví, po čem jdou

Během nákupních dní také systémy Luigi's Box dodaly zákazníkům přes 24 milionů výsledků vyhledávání a pomohly v zadání správného názvu výrobku díky funkci takzvaného našeptávače. Ty například umí zjistit, jaká klíčová slova zákazníci zadávají, aby se dostali ke specifickému výrobku, i z jakého důvodu třeba objednávku nedokončili. Nástroje slovenského startupu tak umí zjistit, jak seřadit nejlépe výsledky ve vyhledávání nebo který produkt má systém nakupujícímu doporučit.

Právě optimalizace vyhledávání je jednou z klíčových věcí, na které by se e-shopy měly zaměřit. A to platí zejména kvůli dním, jako je Black Friday či předvánoční prodeje. „Zákazníci nakupující v tyto dny přesně vědí, co chtějí. Jejich cesta k produktu tak vede přirozeně přes vyhledávání. Pokud ale vyhledávač e-shopu nefunguje správně, jednoduše se může stát, že zákazníci nenakoupí u vás, ale u konkurence," vysvětlil Nagy. Při správném nastavení skončí pouhých dvě až pět procent vyhledávání bez výsledků, naopak u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru 20 až 40 %.

Nejčastějších důvodů, proč zákazníci nenajdou hledaný produkt, je přitom několik: překlep, použití cizojazyčného slova či zadání synonyma, k němuž nemá e-shop přiřazený výrobek. A všechny představují potenciální ztrátu zisku. Zákazníci totiž ne vždy hledají produkt přesně tak, jak ho má obchod uvedený na svých stránkách. „Třeba místo slova 'reproduktor' zadají pojem 'reprák', případně název hledají v množném čísle. Databáze by proto měla počítat i s takovými alternativami," vysvětluje spoluzakladatel startupu, jehož nástroje dokáží díky umělé inteligenci a strojovému učení tyto problémy vyřešit. Jsou dostupné pro všechny e-shopy běžící na libovolné platformě a pro platformu Shoptet dokonce na jediné kliknutí.

Údaje ve článku vyplývají z dat 500 největších e-shopů, které používají nástroje na analýzu a optimalizaci vyhledávání od startupu Luigi's Box. Patří mezi ně například Electro World, Benu, Lékárna.cz, Astratex, O2, Košík.cz či Dedoles.

Podobné články

Zákazníci chyby neodpouštějí

12. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: SAS Institute)
Mezinárodní průzkum společnosti SAS na vzorku 10 tisíc zákazníků odhalil některé zajímavosti v chování při nákupu produktů a služeb během současné epidemie covid-19. Klíčová je při nárůstu digitálního nakupování zejména zákaznická zkušenost. Například třetina zákazníků (34 %) „skončí“ se svým obchodníkem hned po první negativní zkušenosti. Čtěte více

Vloni se v Česku na internetu prodalo zboží a služby za 196 miliard korun

8. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Internetové obchody zažily v roce 2020 podle očekávání rekordní rok. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů 196 miliard korun, což znamená meziroční růst 26 %. Podíl české e-commerce na maloobchodu v ČR přesáhl 16 %, což znamená skokový růst o přibližně tři procentní body. Čtěte více

Infografika: Koronavirus a nákupy on-line? 51 % Čechů nakoupilo zboží navíc

5. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rok 2020 byl ve znamení on-line nákupů. Češi rekordně utráceli a e-commerce se na celém maloobchodě podílela z 16 %. Změny v běžném životě, které přinesl koronovirus a související omezení, ale znamenaly také potřebu pořídit si nové zboží, ať již šlo o více času stráveného doma, home office, distanční výuku či sportování. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy vrcholí, útraty atakují opakovaně hranici 7 miliard korun týdně

18. 12. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nákupy dárků na internetu opět překonávají v porovnání s předešlými lety rekordy a v průběhu prosince dosahují on-line prodeje celoročních vrcholů. I s ohledem na koronavirovou krizi se útraty více rozprostřely, podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) atakují od začátku měsíce obraty rovnoměrně hranici 7 miliard korun týdně. Čtěte více