Možnosti moderního internetového marketingu
Zatímco dříve bylo základní otázkou, zda firma potřebuje webové stránky či internet vůbec, dnes je internet pro drtivou většinu firem nepostradatelný a webové stránky jsou základním marketingovým, obchodním i komunikačním prostředkem. Dnešní internetový marketing je rychlý, automatizovaný a nabízí nespočet možností.
Ačkoli stále můžeme narazit na určité výjimky, kdy se firmy mohou bez webových stránek a dalších internetových technologií obejít, pro drtivou většinu dnešních společností tvoří internet a další moderní technologie nezbytnou součást každodenního života. Co všechno vlastně dnes internet nabízí a k čemu všemu jej lze využít?
Základ by měly tvořit webové stránky připravené nejen na zobrazení na stolním počítači či notebooku, ale také na mobilním telefonu či tabletu. Webové stránky by mělo být možné dobře vyhledat ve webových vyhledávačích nebo různých (oborových) katalozích.
Pokud prodáváte zboží, neměl by chybět ani internetový obchod, aby zákazníci nebyli nuceni chodit do prodejny nebo objednávky vyřizovat telefonicky. Zboží by zároveň mělo být umístěno v cenových srovnávačích, jako jsou Heuréka.cz či Zboží.cz, aby jej zákazníci vůbec našli a případně porovnali s alternativami.
Zejména firmy orientující se na mladší zákazníky by neměly opomíjet důležitost sociálních sítí, jako jsou Facebook, Twitter, Google+ nebo LinkedIn. Stále důležitější roli dnes hrají i multimédia v čele s fotografiemi a videi.
E-mail – tradiční nástroj, co funguje
E-mail je důležitý komunikační a marketingový nástroj pro komunikaci se stávajícími i potenciálními zákazníky. Oslovování zákazníků e-mailem je stále platným nástrojem, který dnes navíc umožňuje využívat různé pokročilé metody zvyšující efektivitu kampaní.
Personalizované e-maily, automatické kampaně, analytické funkce či napojení na e-shopy a firemní informační systémy jdou ruku v ruce s ověřenými zásadami tvorby e-mailů a využíváním nástrojů psychologie. „Nové druhy příjmů, více prodejů, růsty obratu o desítky procent, vyšší loajalita zákazníků i získávání nových kontaktů, to jsou jedny z hlavních efektů správného využití e-mailu v marketingu," řekl Jan Penkala ze společnosti Acomware.
Svěřit e-mail marketing specialistům je pravděpodobně lepší volba, než zápasit s technickými i dalšími aspekty tvorby správně fungujících e-mailů, ale i třeba s tím, že potřebujete rozesílat desítky až stovky tisíc zpráv týdně či dokonce denně. Na trhu je dnes dostupná řada alternativ včetně služeb, jako jsou Mailkit, Smart Emailing, TheMail, MailForce a dalších. „Pokud navíc potřebujete e-mailové kampaně napojit na vlastní e-shop či informační systém, potřebujete řešení, které tato napojení umožní,“ uvedl Jakub Olexa ze společnosti Mailkit. „Umíme posílat jednotky mailů, ale také stovky tisíc. Třeba na základě dat, které bude vytvářet váš prodejní systémy,“ dodal.
Internetová reklama, PPC, RTB a další
E-mailem lze oslovovat stávající zákazníky, případně hledat nové lidi, kteří mají o nabízený produkt či službu zájem. K novým zákazníkům se lze nejčastěji dostat vedle využití vyhledávačů pomocí internetové reklamy. Ta se od klasické reklamy v podobě bannerů kupovaných za tisíce zobrazení postupně stále častěji posunuje k tzv. výkoností reklamě. Důležité je také využívat PPC na Googlu, Seznamu a dalších systémech.
Pokročilejší možností je RTB, tedy prodej reklamy aukčním způsobem za co nejvýhodnější ceny a na co nejvíce místech. RTB je spojeno s řadou dalších možností, často označovaných jako „programmatic buying“, tedy nakupování reklamy pomocí naprogramovaných systémů a algoritmů, většinou napojených na další počítačové systémy či databáze.
"Čím lépe je reklama personalizovaná a čím důkladněji dokáže zacílit na konkrétního člověka, který má o daný produkt či službu zájem, tím spíše se podaří prodat nebo jinak uspět," řekl Vladimír Houba ze společnosti RTB House. „Dnes lze například najít návštěvníka konkrétních webových stránek či fanouška facebookového profilu a oslovit ho cílenou reklamou," dodal.
Nedílnou součástí internetové reklamy jsou dnes možnosti tzv. retargetingu či remarketingu. Ty umožňují oslovit zájemce o konkrétní zboží či služby s nabídkou souvisejícího zboží, nebo zájemce o konkurenční zboží, a předložit jim vlastní vhodnou nabídku. A s použitím dalších možností vhodného cílení a oslovení lze vše podpořit ještě propojením s uživatelskými recenzemi od uživatelů. K dispozici jsou například platformy od společností RTB House, Rubicon, iBillboard, Pubmatic, ale dokonce i Facebook či Google.
Všechno jde spočítat
Jednou z řady výhod nástrojů internetového marketingu je dostupnost statistik. Takto lze například přesně zjistit, jaké jsou náklady a vynaložené prostředky nebo kolik nám daná aktivita přinesla zákazníků. Při orientaci na výkon neexistuje nic lepšího.
Pokud výkon není na prvním místě, ale jde například o budování povědomí o značce, lze pomocí dostupných nástrojů v krátkém čase a při nízkých nákladech oslovit velké množství lidí. Například z deseti milionů obyvatel České republiky jich více než sedm milionů používá internet, přes čtyři miliony používají Facebook a další stovky tisíc používají jiné sociální sítě.