Konec diskriminace v Evropě? V EU končí geo-blocking pro e-shopy

4. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a dTest)
V pondělí 3. 12. 2018 nabylo účinnosti nové nařízení Evropské komise o tzv. geo-blockingu. Žádný evropský internetový obchod by tak již neměl odmítnout objednávku spotřebiteli jen proto, že nakupuje z jiného státu Unie či k platbě využívá české platební karty. Nově by ani nemělo docházet k automatickému přesměrování mezi národními verzemi e-shopů.

Na druhou stranu však nemohou zákazníci očekávat doručení zboží po celé Evropě z jakéhokoli internetového obchodu. O tom, kam bude zboží zasílat, rozhoduje nadále pouze obchodník.

Nové nařízení mění některá zažitá pravidla, která umožňovala evropským e-shopům odmítat automaticky zákazníky z jiných států EU. Ode dneška dochází ke změně a žádný internetový obchod by neměl bránit jakémukoli spotřebiteli z Unie v provedení objednávky,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška a dodal: „Současně je ale třeba si uvědomit, že nařízení v žádném případě nepřináší povinnost dodávat zboží komukoli kdekoli v EU. Obchodníci musí zachovat stejná pravidla pro všechny, ale pokud doručují zboží například pouze po ČR, rozhodně nemusí odeslat balíček do Francie. Nakupující z Francie si jej ale může vyzvednout v Česku.“ Nařízení o geo-blockingu se dotýká tří hlavních oblastí. Prodeje zboží a služeb, přístupu k internetovým stránkám e-shopu a nepřípustnosti diskriminace plateb.

Při prodeji zboží tedy obchodník nesmí omezovat objednávku jen na základě jejího provedení z jiného státu EU. Zákazník si tedy může objednat zboží na adresu, na kterou prodávající nabízí doručení. U služeb, mimo stanovené výjimky, pak musí prodávající umožnit stejné podmínky pro všechny uživatele v rámci Unie. A to jak u těch poskytovaných elektronicky (hosting), tak i u těch v konkrétní lokaci (vstupenka na koncert, do zábavního parku či na sportovní utkání).

Druhý významný bod nařízení, tedy přístup k internetovým stránkám, znamená především zákaz automatického přesměrování. „Dosud se mohlo zákazníkům stát, že je na základě jejích místa připojení k internetu e-shop automaticky přesměroval na lokální webové stránky. Tedy pokud chtěl spotřebitel z Čech nakoupit na německé verzi e-obchodu, nebylo mu to umožněno a byl rovnou odkázán na český web. To je ode dneška možné pouze s aktivním souhlasem nakupujícího,“ upřesnil Jan Vetyška.

Posledním bodem, kterému se nařízení věnuje, je zákaz diskriminace plateb. To v praxi znamená, že jestliže obchodník přijímá finanční prostředky skrze určitou platební metodu, nesmí ji odmítat opět na základě toho, odkud je platba provedena. „Jestliže obchodník přijímá platební karty, nemůže si vybírat, že bude akceptovat pouze ty lokální. Německý e-shop tedy musí přijmout českou platební kartu v případě, že jde o stejného vydavatele (Visa, Mastercard), jakého mohou uplatnit zákazníci z Německa.

Nařízení tedy přináší pro zákazníky nové pozitivní změny a odbourá některá omezení. Nadále ale nemohou nakupující automaticky očekávat dodání zboží z jakéhokoli e-shopu v EU, jak bylo v některých případech chybně prezentováno.

K novému nařízení se vyjádřil také Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest: „E-shopy z jiných členských zemí Evropské unie již nesmí českým spotřebitelům blokovat nebo omezovat přístup. Zákaz platí rovněž pro automatické přesměrování na verzi webu určenou pro zákazníky z jiné země, kde byly často i výrazně vyšší ceny.“ Výzkum Evropské komise prováděný formou náhodných nákupů v oblasti e-komerce ukázal, že nějakou formu geoblokace užívá přes 60 % obchodníků v Evropské unii. Nařízení by mělo tuto situaci značně vylepšit. „Nová právní úprava bohužel nedopadá na audiovizuální sektor, takže televizní vysílání stále může být blokováno. Na úplné odstranění bariér si tak budeme muset ještě nějakou chvíli počkat,“ uzavřel Lukáš Zelený.

Štítky: 

Podobné články

Kamenné obchody ustály rozmach e-shopů

8. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DXC Technology)
Ani síla internetu není dost velká na to, aby srazila na kolena kamenné prodejny. Nejnovější průzkum společností IDC pro dodavatele IT služeb DXC Technology ukázal, že téměř tři čtvrtiny zákazníků i nadále raději nakupují spotřební zboží tam, kde si ho mohou vyzkoušet a poradit se s personálem. Čtěte více

Češi předhánějí zbytek Evropy v nákupech na zahraničních e-shopech

7. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup)
Stále více Čechů si nechává dovážet zboží ze zahraničních e-shopů. Loni nakoupilo na zahraničních e-shopech 62 % Čechů, což je o 11 % více než v roce 2017. Evropský průměr je přitom 58 %. Čtěte více

Alza.cz v roce 2018 dosáhla obratu 25 miliard korun

31. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza.cz)
Podle předběžných výsledků dosáhla společnost Alza.cz v roce 2018 obratu ve výši 25 miliard korun bez DPH (972 milionů eur). Meziroční nárůst činí zhruba 19,3 %. Rekordní rok přinesl 10,3 milionu objednávek (meziroční nárůst o 30 %), báze unikátních zákazníků vzrostla na 3,7 milionu. Čtěte více

Infografika: České e-commerce se daří, Češi v e-shopech utratili 135 miliard korun

8. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Další úspěšný rok za sebou mají české e-shopy. Jejich obrat za rok 2018 dosáhl 135 miliard korun, jak vyplývá z analýzy nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci. Meziročně tedy Češi utráceli o 17 % více. Celkově největší objem peněz utratili zákazníci na internetu za známé značky elektroniky, konkrétně za Samsung, Apple a Xiaomi. Čtěte více