Konec diskriminace v Evropě? V EU končí geo-blocking pro e-shopy

4. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a dTest)
V pondělí 3. 12. 2018 nabylo účinnosti nové nařízení Evropské komise o tzv. geo-blockingu. Žádný evropský internetový obchod by tak již neměl odmítnout objednávku spotřebiteli jen proto, že nakupuje z jiného státu Unie či k platbě využívá české platební karty. Nově by ani nemělo docházet k automatickému přesměrování mezi národními verzemi e-shopů.

Na druhou stranu však nemohou zákazníci očekávat doručení zboží po celé Evropě z jakéhokoli internetového obchodu. O tom, kam bude zboží zasílat, rozhoduje nadále pouze obchodník.

Nové nařízení mění některá zažitá pravidla, která umožňovala evropským e-shopům odmítat automaticky zákazníky z jiných států EU. Ode dneška dochází ke změně a žádný internetový obchod by neměl bránit jakémukoli spotřebiteli z Unie v provedení objednávky,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška a dodal: „Současně je ale třeba si uvědomit, že nařízení v žádném případě nepřináší povinnost dodávat zboží komukoli kdekoli v EU. Obchodníci musí zachovat stejná pravidla pro všechny, ale pokud doručují zboží například pouze po ČR, rozhodně nemusí odeslat balíček do Francie. Nakupující z Francie si jej ale může vyzvednout v Česku.“ Nařízení o geo-blockingu se dotýká tří hlavních oblastí. Prodeje zboží a služeb, přístupu k internetovým stránkám e-shopu a nepřípustnosti diskriminace plateb.

Při prodeji zboží tedy obchodník nesmí omezovat objednávku jen na základě jejího provedení z jiného státu EU. Zákazník si tedy může objednat zboží na adresu, na kterou prodávající nabízí doručení. U služeb, mimo stanovené výjimky, pak musí prodávající umožnit stejné podmínky pro všechny uživatele v rámci Unie. A to jak u těch poskytovaných elektronicky (hosting), tak i u těch v konkrétní lokaci (vstupenka na koncert, do zábavního parku či na sportovní utkání).

Druhý významný bod nařízení, tedy přístup k internetovým stránkám, znamená především zákaz automatického přesměrování. „Dosud se mohlo zákazníkům stát, že je na základě jejích místa připojení k internetu e-shop automaticky přesměroval na lokální webové stránky. Tedy pokud chtěl spotřebitel z Čech nakoupit na německé verzi e-obchodu, nebylo mu to umožněno a byl rovnou odkázán na český web. To je ode dneška možné pouze s aktivním souhlasem nakupujícího,“ upřesnil Jan Vetyška.

Posledním bodem, kterému se nařízení věnuje, je zákaz diskriminace plateb. To v praxi znamená, že jestliže obchodník přijímá finanční prostředky skrze určitou platební metodu, nesmí ji odmítat opět na základě toho, odkud je platba provedena. „Jestliže obchodník přijímá platební karty, nemůže si vybírat, že bude akceptovat pouze ty lokální. Německý e-shop tedy musí přijmout českou platební kartu v případě, že jde o stejného vydavatele (Visa, Mastercard), jakého mohou uplatnit zákazníci z Německa.

Nařízení tedy přináší pro zákazníky nové pozitivní změny a odbourá některá omezení. Nadále ale nemohou nakupující automaticky očekávat dodání zboží z jakéhokoli e-shopu v EU, jak bylo v některých případech chybně prezentováno.

K novému nařízení se vyjádřil také Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest: „E-shopy z jiných členských zemí Evropské unie již nesmí českým spotřebitelům blokovat nebo omezovat přístup. Zákaz platí rovněž pro automatické přesměrování na verzi webu určenou pro zákazníky z jiné země, kde byly často i výrazně vyšší ceny.“ Výzkum Evropské komise prováděný formou náhodných nákupů v oblasti e-komerce ukázal, že nějakou formu geoblokace užívá přes 60 % obchodníků v Evropské unii. Nařízení by mělo tuto situaci značně vylepšit. „Nová právní úprava bohužel nedopadá na audiovizuální sektor, takže televizní vysílání stále může být blokováno. Na úplné odstranění bariér si tak budeme muset ještě nějakou chvíli počkat,“ uzavřel Lukáš Zelený.

Štítky: 

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více