Kdy dosáhne český trh e-commerce čtvrt bilionu korun?

7. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Leverage Technology)
Podíl online nakupování na celkovém obratu maloobchodu činí v České republice zhruba deset procent, přitom ve Velké Británii je to již 19 %. Český trh e-commerce zároveň už několik let po sobě vykazuje velmi slušné tempo růstu - meziročně o 15 až 20 %. A tento trend zatím nijak výrazně nezpomaluje.

„Existují silné důvody pro další růst e-commerce. Především je to postupná digitální transformace doposud čistě kamenných maloobchodníků, investice do logistiky a e-commerce infrastruktury, rostoucí popularita přeshraničního obchodování a v neposlední řadě je zde velký prostor v e-commerce pro B2B zákazníky,“ uvedl Václav Liška, partner fondu Leverage Technology.

Podle Lišky proto není důvod letos neočekávat atakování hranice 140 miliard: „Pokud trh poroste tímto tempem i nadále, je reálné dosažení 250 miliard korun do tří, maximálně čtyř let.“

Boj o seniory

V poslední době si některé české e-shopy (např. Rohlík.cz nebo Košík.cz) začaly více všímat starších zákazníků, kterým nabízejí různé typy slev, aby je nalákaly k nakupování přes internet. A je velmi pravděpodobné, že podobnou cestou se postupně vydají i ostatní na trhu a s podobným trendem se čeští zákazníci budou setkávat stále častěji.

„Tím, jak populace postupně stárne a seniorů přibývá, jedná se o skupinu zákazníků, kterou není rozumné ignorovat. Naproti tomu jde také fakt, že čím dál více seniorů si s internetem velmi dobře rozumí a nebojí se zkoušet nové služby a produkty,“ vysvětlil Matěj Boruta, výkonný ředitel Leverage Technology.

Velké změny v segmentu fashion

V „tradičních” kategoriích e-commerce trhu, jako jsou například elektro a výpočetní technika, jsou karty víceméně rozdány, a nejsilnější hráči postupně posilují na úkor malých, případně dochází k postupné vzájemné konsolidaci. U kategorií v ranější fázi vývoje, například v módě, dům/zahrada nebo sport, je situace ještě otevřená a lze zde podle odborníků očekávat zajímavý vývoj, ovlivněný i zahraničními hráči vstupujícími na český trh.

„V oblasti módy nejsou karty ještě zdaleka definitivně rozdány a my můžeme v následujících měsících čekat intenzivní bitvu o české zákazníky. Očekávám, že Zalando a About You nebudou jediní velcí zahraniční hráči, kteří si budou chtít ukousnout z rostoucího koláče českého online byznysu. Tradiční “kamenní” prodejci nebudou chtít zůstat stranou a budou posilovat svou online přítomnost. Dobrým příkladem jsou značky jako H&M nebo třeba Tchibo,“ doplnil Liška.

Co požadují Češi po e-shopech? Kvalitu i inspiraci

Nakupování v e-shopech se pro zákazníky stalo běžnou součástí každodenního života. Už to není experiment či dobrodružství jako před deseti lety. Zákazníci od e-shopů očekávají stejnou kvalitu služeb a míru záruk jako od kamenného obchodu. Zároveň ale od kamenných obchodů očekávají stejné ceny a šíři nabídky jako od e-shopů. To na online prodejny klade obrovské nároky a vytváří enormní tlak.

„Jiným typem chování, které pozorujeme, je chuť a ochota nechat se inspirovat. Častokrát zákazníci přesně nevědí, co chtějí nebo potřebují a chtějí jen tak zkusit, jestli je něco zaujme nebo nadchne. Toto lze velmi dobře zažít například na internetových tržištích. V případě aukčních portálů je zážitek navíc obohacen o faktor hry a soutěžení. Mnohdy do poslední vteřiny nevíte, jestli vytoužený objekt bude opravdu váš,“ informoval Liška.

Jaká je situace v zahraničí?

Podle globálních průzkumů e-commerce bude do čtyř až pěti let probíhat více než polovina všech obchodů prostřednictvím některého z „market place” portálu/elektronického tržiště. V USA a západní Evropě dominuje Amazon, s odstupem jej následuje eBay. Z Číny expanduje do světa Alibaba se svými službami AliExpress, Lazada, Taobao a dalšími. V Japonsku vládne Rakuten a v Latinské Americe e-shop MercadoLibre.

Podobná situace je i v Polsku, kde už skoro 20 let celý e-commerce trh formuje a posouvá Allegro. Maďarský e-commerce trh je o zhruba 60 % větší než slovenský, ale stále třikrát menší než trh v České republice. V obou zemích je velký potenciál pro další rozvoj a růst.

V Německu měl v elektronickém obchodování významnou roli eBay, nyní už ale s přehledem vede Amazon. V Německu zároveň vznikají nové ambiciózní projekty s apetitem expanze do zahraničí, příkladem je právě About You nebo Zalando.

V poslední době zažívají velkou renesanci aukční portály. Například nizozemský portál Catawiki dosáhl tržní valuace jedné miliardy dolarů.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více