Kdy dosáhne český trh e-commerce čtvrt bilionu korun?

7. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Leverage Technology)
Podíl online nakupování na celkovém obratu maloobchodu činí v České republice zhruba deset procent, přitom ve Velké Británii je to již 19 %. Český trh e-commerce zároveň už několik let po sobě vykazuje velmi slušné tempo růstu - meziročně o 15 až 20 %. A tento trend zatím nijak výrazně nezpomaluje.

„Existují silné důvody pro další růst e-commerce. Především je to postupná digitální transformace doposud čistě kamenných maloobchodníků, investice do logistiky a e-commerce infrastruktury, rostoucí popularita přeshraničního obchodování a v neposlední řadě je zde velký prostor v e-commerce pro B2B zákazníky,“ uvedl Václav Liška, partner fondu Leverage Technology.

Podle Lišky proto není důvod letos neočekávat atakování hranice 140 miliard: „Pokud trh poroste tímto tempem i nadále, je reálné dosažení 250 miliard korun do tří, maximálně čtyř let.“

Boj o seniory

V poslední době si některé české e-shopy (např. Rohlík.cz nebo Košík.cz) začaly více všímat starších zákazníků, kterým nabízejí různé typy slev, aby je nalákaly k nakupování přes internet. A je velmi pravděpodobné, že podobnou cestou se postupně vydají i ostatní na trhu a s podobným trendem se čeští zákazníci budou setkávat stále častěji.

„Tím, jak populace postupně stárne a seniorů přibývá, jedná se o skupinu zákazníků, kterou není rozumné ignorovat. Naproti tomu jde také fakt, že čím dál více seniorů si s internetem velmi dobře rozumí a nebojí se zkoušet nové služby a produkty,“ vysvětlil Matěj Boruta, výkonný ředitel Leverage Technology.

Velké změny v segmentu fashion

V „tradičních” kategoriích e-commerce trhu, jako jsou například elektro a výpočetní technika, jsou karty víceméně rozdány, a nejsilnější hráči postupně posilují na úkor malých, případně dochází k postupné vzájemné konsolidaci. U kategorií v ranější fázi vývoje, například v módě, dům/zahrada nebo sport, je situace ještě otevřená a lze zde podle odborníků očekávat zajímavý vývoj, ovlivněný i zahraničními hráči vstupujícími na český trh.

„V oblasti módy nejsou karty ještě zdaleka definitivně rozdány a my můžeme v následujících měsících čekat intenzivní bitvu o české zákazníky. Očekávám, že Zalando a About You nebudou jediní velcí zahraniční hráči, kteří si budou chtít ukousnout z rostoucího koláče českého online byznysu. Tradiční “kamenní” prodejci nebudou chtít zůstat stranou a budou posilovat svou online přítomnost. Dobrým příkladem jsou značky jako H&M nebo třeba Tchibo,“ doplnil Liška.

Co požadují Češi po e-shopech? Kvalitu i inspiraci

Nakupování v e-shopech se pro zákazníky stalo běžnou součástí každodenního života. Už to není experiment či dobrodružství jako před deseti lety. Zákazníci od e-shopů očekávají stejnou kvalitu služeb a míru záruk jako od kamenného obchodu. Zároveň ale od kamenných obchodů očekávají stejné ceny a šíři nabídky jako od e-shopů. To na online prodejny klade obrovské nároky a vytváří enormní tlak.

„Jiným typem chování, které pozorujeme, je chuť a ochota nechat se inspirovat. Častokrát zákazníci přesně nevědí, co chtějí nebo potřebují a chtějí jen tak zkusit, jestli je něco zaujme nebo nadchne. Toto lze velmi dobře zažít například na internetových tržištích. V případě aukčních portálů je zážitek navíc obohacen o faktor hry a soutěžení. Mnohdy do poslední vteřiny nevíte, jestli vytoužený objekt bude opravdu váš,“ informoval Liška.

Jaká je situace v zahraničí?

Podle globálních průzkumů e-commerce bude do čtyř až pěti let probíhat více než polovina všech obchodů prostřednictvím některého z „market place” portálu/elektronického tržiště. V USA a západní Evropě dominuje Amazon, s odstupem jej následuje eBay. Z Číny expanduje do světa Alibaba se svými službami AliExpress, Lazada, Taobao a dalšími. V Japonsku vládne Rakuten a v Latinské Americe e-shop MercadoLibre.

Podobná situace je i v Polsku, kde už skoro 20 let celý e-commerce trh formuje a posouvá Allegro. Maďarský e-commerce trh je o zhruba 60 % větší než slovenský, ale stále třikrát menší než trh v České republice. V obou zemích je velký potenciál pro další rozvoj a růst.

V Německu měl v elektronickém obchodování významnou roli eBay, nyní už ale s přehledem vede Amazon. V Německu zároveň vznikají nové ambiciózní projekty s apetitem expanze do zahraničí, příkladem je právě About You nebo Zalando.

V poslední době zažívají velkou renesanci aukční portály. Například nizozemský portál Catawiki dosáhl tržní valuace jedné miliardy dolarů.

Podobné články

Česká e-commerce by letos mohla růst až o 18 %, koronavirus může paradoxně pomoci

31. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: PackWay)
Tuzemská e-commerce scéna loni meziročně rostla o 15 %. V letošním roce odborníci odhadují růst až o 18 %. K ještě vyšším číslům může segmentu pomoci i aktuální dění kolem pandemie koronaviru. Vyšší prodeje vedle potravin totiž hlásí také další prodejci například ze segmentu potřeb pro domácnost. Nárůst tržeb lze očekávat i v segmentu firem, které pro oblast e-commerce poskytují logistické a další služby. Čtěte více

Objem rozesílaných e-mailů narostl o desítky procent. Co dělat, pokud je musíte posílat také?

26. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
Společnost Mailkit, která stojí za stejnojmenným nástrojem pro marketingovou automatizaci, pozorně sleduje, jaký dopad má aktuální situace týkající se koronavirové nákazy na to, jakým způsobem firmy po celém světě rozesílají e-mailingové kampaně. Co odborníci vysledovali a co vám radí? Čtěte více

E-shopy jsou v plném provozu a dopravci minimalizují osobní kontakt se zákazníky

23. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zatímco řada kamenných obchodů musela v současné době na základě vyhlášeného nouzového stavu svůj provoz přerušit, e-shopy dodávají zboží zákazníkům dál. A je na ně, stejně jako na dopravce, kladena nečekaná zátěž. V některých segmentech přesahují prodeje předvánoční úroveň, přitom musí on-line obchody i doručovatelé dbát na přísná hygienická pravidla. Čtěte více

ShopRoku 2019: Lidl-shop, Spokojenýpes.cz a další

13. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Heureka.cz už pojedenácté vyhlásila výsledky soutěže ShopRoku. Nejkvalitnějším e-shopem na českém trhu (Absolutní vítěz Ceny kvality) se stal e-shop Spokojenýpes.cz, který po třech letech vystřídal na první příčce tuzemského giganta s parfémy e-shop Notino.cz. V Ceně popularity udělili letos zákazníci 180 000 hlasů, „zlatý hattrick“ získal e-shop ONLINESHOP.cz. Jak si vedly další obchody? Čtěte více