Kdy dosáhne český trh e-commerce čtvrt bilionu korun?

7. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Leverage Technology)
Podíl online nakupování na celkovém obratu maloobchodu činí v České republice zhruba deset procent, přitom ve Velké Británii je to již 19 %. Český trh e-commerce zároveň už několik let po sobě vykazuje velmi slušné tempo růstu - meziročně o 15 až 20 %. A tento trend zatím nijak výrazně nezpomaluje.

„Existují silné důvody pro další růst e-commerce. Především je to postupná digitální transformace doposud čistě kamenných maloobchodníků, investice do logistiky a e-commerce infrastruktury, rostoucí popularita přeshraničního obchodování a v neposlední řadě je zde velký prostor v e-commerce pro B2B zákazníky,“ uvedl Václav Liška, partner fondu Leverage Technology.

Podle Lišky proto není důvod letos neočekávat atakování hranice 140 miliard: „Pokud trh poroste tímto tempem i nadále, je reálné dosažení 250 miliard korun do tří, maximálně čtyř let.“

Boj o seniory

V poslední době si některé české e-shopy (např. Rohlík.cz nebo Košík.cz) začaly více všímat starších zákazníků, kterým nabízejí různé typy slev, aby je nalákaly k nakupování přes internet. A je velmi pravděpodobné, že podobnou cestou se postupně vydají i ostatní na trhu a s podobným trendem se čeští zákazníci budou setkávat stále častěji.

„Tím, jak populace postupně stárne a seniorů přibývá, jedná se o skupinu zákazníků, kterou není rozumné ignorovat. Naproti tomu jde také fakt, že čím dál více seniorů si s internetem velmi dobře rozumí a nebojí se zkoušet nové služby a produkty,“ vysvětlil Matěj Boruta, výkonný ředitel Leverage Technology.

Velké změny v segmentu fashion

V „tradičních” kategoriích e-commerce trhu, jako jsou například elektro a výpočetní technika, jsou karty víceméně rozdány, a nejsilnější hráči postupně posilují na úkor malých, případně dochází k postupné vzájemné konsolidaci. U kategorií v ranější fázi vývoje, například v módě, dům/zahrada nebo sport, je situace ještě otevřená a lze zde podle odborníků očekávat zajímavý vývoj, ovlivněný i zahraničními hráči vstupujícími na český trh.

„V oblasti módy nejsou karty ještě zdaleka definitivně rozdány a my můžeme v následujících měsících čekat intenzivní bitvu o české zákazníky. Očekávám, že Zalando a About You nebudou jediní velcí zahraniční hráči, kteří si budou chtít ukousnout z rostoucího koláče českého online byznysu. Tradiční “kamenní” prodejci nebudou chtít zůstat stranou a budou posilovat svou online přítomnost. Dobrým příkladem jsou značky jako H&M nebo třeba Tchibo,“ doplnil Liška.

Co požadují Češi po e-shopech? Kvalitu i inspiraci

Nakupování v e-shopech se pro zákazníky stalo běžnou součástí každodenního života. Už to není experiment či dobrodružství jako před deseti lety. Zákazníci od e-shopů očekávají stejnou kvalitu služeb a míru záruk jako od kamenného obchodu. Zároveň ale od kamenných obchodů očekávají stejné ceny a šíři nabídky jako od e-shopů. To na online prodejny klade obrovské nároky a vytváří enormní tlak.

„Jiným typem chování, které pozorujeme, je chuť a ochota nechat se inspirovat. Častokrát zákazníci přesně nevědí, co chtějí nebo potřebují a chtějí jen tak zkusit, jestli je něco zaujme nebo nadchne. Toto lze velmi dobře zažít například na internetových tržištích. V případě aukčních portálů je zážitek navíc obohacen o faktor hry a soutěžení. Mnohdy do poslední vteřiny nevíte, jestli vytoužený objekt bude opravdu váš,“ informoval Liška.

Jaká je situace v zahraničí?

Podle globálních průzkumů e-commerce bude do čtyř až pěti let probíhat více než polovina všech obchodů prostřednictvím některého z „market place” portálu/elektronického tržiště. V USA a západní Evropě dominuje Amazon, s odstupem jej následuje eBay. Z Číny expanduje do světa Alibaba se svými službami AliExpress, Lazada, Taobao a dalšími. V Japonsku vládne Rakuten a v Latinské Americe e-shop MercadoLibre.

Podobná situace je i v Polsku, kde už skoro 20 let celý e-commerce trh formuje a posouvá Allegro. Maďarský e-commerce trh je o zhruba 60 % větší než slovenský, ale stále třikrát menší než trh v České republice. V obou zemích je velký potenciál pro další rozvoj a růst.

V Německu měl v elektronickém obchodování významnou roli eBay, nyní už ale s přehledem vede Amazon. V Německu zároveň vznikají nové ambiciózní projekty s apetitem expanze do zahraničí, příkladem je právě About You nebo Zalando.

V poslední době zažívají velkou renesanci aukční portály. Například nizozemský portál Catawiki dosáhl tržní valuace jedné miliardy dolarů.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více