Každý čtvrtý Čech používá chatboty pravidelně. Dominuje ChatGPT

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Bot Doctor)
Více než 70 % Čechů už má zkušenost s konverzační umělou inteligencí ve formě chatbotů, 28 % je používá pravidelně. Nejčastěji lidem nahrazuje klasické vyhledávání nebo jim pomáhá pochopit složitější témata. Více než polovina lidí se s chatboty setkala v posledním roce i při kontaktu s firmami a institucemi. Nejčastěji tak zjišťovali informace, ale řešili i stížnosti nebo reklamace.

Konverzační AI a chatboty se staly běžnou součástí života Čechů. Podle průzkumu Bot Doctora má s chatboty zkušenost již 72 % české populace, přičemž 28 % respondentů je využívá pravidelně – denně, týdně nebo alespoň jednou měsíčně. Naopak zhruba 3 z 10 lidí je buď nikdy nevyužili, nebo ani neví, co to chatbot je.

Více než polovina respondentů (52 %) chatboty využívá jako alternativu k běžnému vyhledávání, podobný podíl (51 %) s jejich pomocí získává srozumitelnější vysvětlení složitých témat. Praktické úkoly, jako překlady, psaní textů nebo generování nápadů, jsou rovněž časté. Zábavní nebo čistě konverzační použití zůstává naopak v menšině.

Dominuje ChatGPT, nechybí ale ani čeští boti

Jasným lídrem mezi nástroji je ChatGPT. Mezi lidmi, kteří mají za poslední tři měsíce zkušenost s nějakým botem, právě ChatGPT využily dvě třetiny respondentů (66 %). S odstupem následují další známí AI asistenti jako Google Gemini (28 %), Copilot (19 %) či Meta AI (12 %). Téměř každý čtvrtý (26 %) pak potvrdil v posledních třech měsících zkušenost i s lokálním chatbotem, typicky od banky, operátora nebo jiné firmy či organizace.

„Masivní rozšiřování botů i do firem nebo organizací si bohužel také vybírá svou daň. Zatímco vytvořit jednoduchého chatbota nebo voicebota je přímočaré, udržet kvalitu jeho odpovědí a reakcí s rostoucími nároky uživatelů na rozsah témat je výrazně složitější,“ popsal Martin Franc, zakladatel Bot Doctora, a dodal: „Boti se pak začnou chovat nevyzpytatelně nebo poskytovat nesprávné a neúplné odpovědi, uživatelé jsou frustrovaní a viní pochopitelně danou firmu nebo organizaci.

Složitější konverzace i emoce

Rostoucí trend botů ve firmách, institucích či organizacích dokládá i fakt, že osobní zkušenost s nimi má za poslední rok 54 % Čechů. Téměř polovina z nich tyto boty používá ke zjišťování informací o svých produktech, službách či objednávkách, čtvrtina pak prostřednictvím botů řešila i reklamaci nebo stížnost.

„Využívání botů pro reklamace a stížnosti ukazuje, že musí zvládat i emočně zabarvenou nebo krizovou komunikaci. Uživatele nezajímá, že jde stále o relativně nový typ technologie, očekávají výkon a funkčnost. První dojem přitom rozhoduje, jestli se k botovi vrátí. Pokud nefunguje hladce a hned napoprvé, ztrácí důvěru,“ uzavřel Franc.

I přes většinově pozitivní nebo neutrální hodnocení zůstává část veřejnosti vůči technologii zdrženlivá. Celkem 70 % lidí, kteří mají s chatbotem osobní zkušenost, považuje používání konverzační AI za efektivní. 16 % uživatelů hodnotí tuto technologie většinou jako neefektivní, dalších 6 % k ní má vyloženě odmítavý postoj.

Údaje vyplývají z  průzkumu Bot Doctora mezi více než 1 000 Čechy.

Bot Doctor se specializuje na zlepšování kvality a výkonu chatbotů a voicebotů. Nabízí unikátní analytiku, diagnostikuje problémy a navrhuje zlepšení, aby boti i digitální asistenti lépe rozuměli uživatelům a efektivněji komunikovali. Bot Doctor pomáhá také s integrací, UX/UI designem nebo s optimalizací jazykových modelů. Více informací na botdoctor.cz.

Podobné články

Martina Vlčková, CCO v SWS

Martina Vlčková (ALSO/SWS): Naše nabídka se výrazně rozšířila

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a ALSO/SWS)
S Martinou Vlčkovou, CCO v SWS, jsme při příležitosti letošního ALSO Cloud Summitu v Hradci Králové hovořili o aktuálním dění v této společnosti. Z rozhovoru se třeba dozvíte, jak se firmě aktuálně daří, jaké má plány do budoucna, kam by se chtěla posouvat a jak by se chtěla profilovat směrem k resellerům. Čtěte více
Ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník

Konecta: Globální hráč s technologickým přesahem

4. 6. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Konecta )
Jak dnes vypadá moderní outsourcing zákaznické péče? O proměnách oboru, přínosech automatizace i výzvách více uvedl ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník. Čtěte více

Celosvětové výdaje na GenAI letos dosáhnou 644 miliard dolarů

7. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
IT ředitelé musí v roce 2025 počítat s rostoucími výdaji na GenAI, které budou podpořeny lepšími základními modely i všeobecně rostoucí poptávkou po produktech AI. Čtěte více
Zleva Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová

Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová (Samsung): Je důležité nezaspat dobu

13. 3. 2025. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing a Samsung)
Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová patří do marketingového a PR týmu společnosti Samsung. Z rozhovoru se například dozvíte, jak všestranná je integrace AI v podání Samsungu, jaké jsou nejnovější funkce v jejich produktech a také se seznámíte s trendy v přijetí AI mezi zákazníky v Česku a na Slovensku. Čtěte více