Kasa.cz: Trendy v internetovém obchodování v roce 2014

28. 1. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Kasa.cz)
Internetové obchody letos začnou více využívat analýzu dat za účelem personalizovaných nabídek, rozšíří možnosti odborné asistence při nákupech a zavádět budou i uživatelsky přívětivý multikanálový web. Český internetový prodej lehce ovlivní i nový občanský zákoník, který posiluje práva nakupujících.
Foto: SXC.hu

„Firmy sbírají data o svých zákaznících už dlouho, avšak ne nutně je umí dostatečně analyzovat a využít ku prospěchu svému i nakupujících. Letos očekáváme výrazný nárůst snahy o využití těchto informací k personalizaci nabídek a predikování nákupních trendů,“ řekla Andrea Čižmářová, marketingová ředitelka Kasa.cz. Moderní e-shopy tak budou moci svoji nákupní strategii přizpůsobovat budoucí poptávce namísto toho, aby se snažili zákazníkům prodat produkty, o které ve skutečnosti nemají zájem, za co nejnižší cenu.

Nový občanský zákoník od letošního roku drobně pozměňuje pravidla nakupování na internetu. „Nejde o žádnou revoluci, spíše evoluci a redefinování některých pravidel a formulací,“ řekla Čižmářová. U velkých a zavedených internetových obchodů se v zásadě nic nemění, u části malých a středních prodejců mají být zákazníci více informovaní a jsou drobně posílena jejich práva a možnosti jejich omezování ze strany nesolidních prodejců.

Multikanálový web a kvalitní obsah pomohou prodávat bez ohledu na zařízení, ze kterého zákazník přistupuje. Dle Čižmářové se nakupování z chytrého telefonu či tabletu se letos rozšíří mezi větší část zákazníků než vloni, čemuž se musí přizpůsobit jak vzhled webu, tak jeho ovládání. Trendem bude větší důraz na uživatelskou přívětivost, a to nejen co se týká designu, ale také například u popisek a fotografií produktů. Buď e-shopy lidi zaujmou, udrží na svých stránkách a uskuteční prodej, nebo je odradí a pošlou ke konkurenci.

Výdejní místa a kamenné pobočky

Letošní rok prokáže, zda se nejrůznější výdejní místa a husté sítě poboček a „výdejen“ internetových obchodů dokáží uživit či ne. „Už v minulosti začali někteří prodejci vybírat poplatek za vyzvednutí na pobočce, čímž si odradili dost zákazníků,“ uvedla Andrea Čižmářová a dodala: „Provoz kamenné prodejny není levný, ovšem obchodníci by měli hledat jiné způsoby, jak na náklady vydělat, například nabídkou služeb. V případě zpoplatnění osobního odběru totiž zákazníci raději využijí nabídky dopravy zdarma, a vlastní pobočka pak ztratí smysl.“ Vlastním výdejnám či kamenným pobočkám e-shopů navíc budou konkurovat i nezávislé sítě výdejních míst, které poskytují služby více internetovým obchodům.

Asistence při nákupu, která je možná v kamenných obchodech, především v těch specializovaných, kde se můžete obrátit na prodavače, diskutovat s ním o výběru a nechat si poradit, v e-shopech často citelně schází. Na internetu se často musíte spolehnout na nekvalitní popisy a fotografie, popřípadě na recenze jiných zákazníků, o kterých nic nevíte – mohou tomu rozumět ještě méně než vy, či mohou být úplně falešní. Možnost spojit se s e-shopem přes instant messaging či telefonicky a poradit se s erudovaným produktovým manažerem by mohla přitáhnout ty nakupující, kteří nejdou pouze po nejnižší ceně.

Návrat ke kořenům bude dalším významným tématem roku 2014. Česko je považováno v internetovém nakupování za vyspělou zemi. Neustále se u nás tato oblast rozvíjí a vyvíjí, dokonce i dnes, kdy je trh výrazně saturován. Ne všechny změny jsou však pro zákazníky nutně pozitivní, proto bude letos čas zamyslet se nad jejich smysluplností a přínosem pro nakupující. To bezpochyby povede k návratu k co nejjednoduššímu způsobu nakupování bez všemožných kudrlinek, nutností registrace apod.

Štítky: 

Podobné články

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více