Jídlo na e-shopech nakupuje každý třetí Čech a doménou e-shopů je erotické zboží

18. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware )
Více než třetina Čechů nakupuje na internetu potraviny, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Zájem o internetové nákupy však sílí bez ohledu na druh zboží – již 21 % Čechů přiznává, že nakupuje převážně v e-shopech. Nejvíce je lidé preferují u erotického zboží.

Výzkum společnosti Acomware z letošního srpna se zaměřil na to, jakým způsobem lidé v současnosti nakupují a jaký je jejich vztah k vybraným značkám. „Lidé chtějí nakupovat tam, kde jim to vyhovuje. U více než třetiny populace to znamená, že své nákupy rozdělí podobným dílem mezi e-shopy a kamenné prodejny. To se samozřejmě odvíjí od druhu zboží,“ vysvětlil CEO Acomwaru David Vurma.

Lidé se nejčastěji obracejí na e-shopy, pokud jde o erotické zboží, spotřební elektroniku nebo knihy, hudbu a film. Naopak převážná část nákupů potravin, drogerií nebo léků se odehraje v kamenných prodejnách. „U tohoto zboží ale vidíme obrovský růst internetového prodeje. Už 36 % respondentů z našeho výzkumu objednává potraviny online, přičemž deset procent z nich každý týden. Jednou měsíčně pak už potraviny online koupí na internetu zhruba 16 procent Čechů,“ vysvětlil konzultant Jan Penkala. Drogerii nebo léky si v e-shopu již nakoupilo přes 50 % zákazníků, oblečení více než tři čtvrtiny lidí.

Pokud jde o popularitu jednotlivých prodejců na internetu, mezi potravinami vládne Tesco následované Rohlik.cz. Drogerii lidé nakupují u DM Drogerie a Alza.cz, léky zase u Dr. Max. „Zajímavá situace panuje u oblečení, kde nejvíce lidí nakoupilo v e-shopu kamenného řetězce H&M, až po něm následují online prodejci ZOOT, About you a Zalando,“ doplnil Vurma, podle něhož u řady velkých řetězců lidé o existenci e-shopu ještě vůbec neví. „Platí to například pro 27 % zákazníků Lidlu a 37 % zákazníků Tesca, přestože jim to oba prodejci aktivně připomínají v televizní reklamě nebo letácích,“ vysvětlil.

Podle odborníků je klíčem ke zvýšení zájmu o nákup potravin nebo drogerii na internetu to, jak dobře se podaří prodejců odstranit některé přirozené obavy zákazníků. „Při nákupu potravin je hlavní překážkou obava o čerstvost potravin, kterou přiznává polovina respondentů. A skoro stejnému množství lidí vadí, že si nemohou sami vybrat velikost ovoce nebo zeleniny,“ vysvětlil Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze. U drogerie odrazuje 41 % zákazníků to, že si k výrobku nemohou přivonět. Při výběru léků pak 46 % Čechů chybí, že se nemohou poradit s odborníkem.

Rekapitulace hlavních závěrů studie:

1. Podle výzkumu již 21 % respondentů v současnosti nakupuje převážně na internetu, 43 % naopak preferuje kamenné obchody. Zbytek dělí své nákupy půl na půl mezi oba kanály.
2. E-shopy jsou nejvíce využívány pro nákup erotického zboží nebo elektroniky, naopak kamenný obchod je preferován u potravin či drogerie.
3. Roste význam internetu jako zdroje informací před nákupem – využívá ho již 55 % lidí, 68 % lidí si jde zboží před nákupem v e-shopu prohlédnout.
4. Lidem nejvíce vadí, pokud e-shopy nenabízejí kvalitní služby spojené s vrácením zboží či reklamací. Očekávají bezplatné vyzvednutí v prodejně a netolerují rozdílnou cenu za stejné zboží v e-shopu a prodejně.
5. Kolem 30 % Čechů neví o tom, že jejich oblíbený řetězec má e-shop – netuší to například 37 % zákazníků Tesco. U Hornbachu je to 32 %, u Baťy 30 %.
6. Potraviny nakoupilo na internetu za poslední rok 36 % lidí, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Nejpopulárnější značkou je Tesco, Rohlik.cz vládne ve velkých městech.
7. Drogerii na internetu nakupuje 58 % zákazníků, nejčastěji volí DM Drogerii. Zajímavostí je silné zastoupení nákupních galerií, mezi nimiž je Alza.cz druhá a Mall.cz čtvrtý nejčastější prodejce.
8. Oblečení nakupuje online již 77 % Čechů, mezi prodejci si zpravidla vyberou H&M. Trojlístek e-commerce hráčů (ZOOT, About you, Zalando) přimel k nákupu mezi 11 až 15 % zákazníků.

Podobné články

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více