Jídlo na e-shopech nakupuje každý třetí Čech a doménou e-shopů je erotické zboží

18. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware )
Více než třetina Čechů nakupuje na internetu potraviny, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Zájem o internetové nákupy však sílí bez ohledu na druh zboží – již 21 % Čechů přiznává, že nakupuje převážně v e-shopech. Nejvíce je lidé preferují u erotického zboží.

Výzkum společnosti Acomware z letošního srpna se zaměřil na to, jakým způsobem lidé v současnosti nakupují a jaký je jejich vztah k vybraným značkám. „Lidé chtějí nakupovat tam, kde jim to vyhovuje. U více než třetiny populace to znamená, že své nákupy rozdělí podobným dílem mezi e-shopy a kamenné prodejny. To se samozřejmě odvíjí od druhu zboží,“ vysvětlil CEO Acomwaru David Vurma.

Lidé se nejčastěji obracejí na e-shopy, pokud jde o erotické zboží, spotřební elektroniku nebo knihy, hudbu a film. Naopak převážná část nákupů potravin, drogerií nebo léků se odehraje v kamenných prodejnách. „U tohoto zboží ale vidíme obrovský růst internetového prodeje. Už 36 % respondentů z našeho výzkumu objednává potraviny online, přičemž deset procent z nich každý týden. Jednou měsíčně pak už potraviny online koupí na internetu zhruba 16 procent Čechů,“ vysvětlil konzultant Jan Penkala. Drogerii nebo léky si v e-shopu již nakoupilo přes 50 % zákazníků, oblečení více než tři čtvrtiny lidí.

Pokud jde o popularitu jednotlivých prodejců na internetu, mezi potravinami vládne Tesco následované Rohlik.cz. Drogerii lidé nakupují u DM Drogerie a Alza.cz, léky zase u Dr. Max. „Zajímavá situace panuje u oblečení, kde nejvíce lidí nakoupilo v e-shopu kamenného řetězce H&M, až po něm následují online prodejci ZOOT, About you a Zalando,“ doplnil Vurma, podle něhož u řady velkých řetězců lidé o existenci e-shopu ještě vůbec neví. „Platí to například pro 27 % zákazníků Lidlu a 37 % zákazníků Tesca, přestože jim to oba prodejci aktivně připomínají v televizní reklamě nebo letácích,“ vysvětlil.

Podle odborníků je klíčem ke zvýšení zájmu o nákup potravin nebo drogerii na internetu to, jak dobře se podaří prodejců odstranit některé přirozené obavy zákazníků. „Při nákupu potravin je hlavní překážkou obava o čerstvost potravin, kterou přiznává polovina respondentů. A skoro stejnému množství lidí vadí, že si nemohou sami vybrat velikost ovoce nebo zeleniny,“ vysvětlil Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze. U drogerie odrazuje 41 % zákazníků to, že si k výrobku nemohou přivonět. Při výběru léků pak 46 % Čechů chybí, že se nemohou poradit s odborníkem.

Rekapitulace hlavních závěrů studie:

1. Podle výzkumu již 21 % respondentů v současnosti nakupuje převážně na internetu, 43 % naopak preferuje kamenné obchody. Zbytek dělí své nákupy půl na půl mezi oba kanály.
2. E-shopy jsou nejvíce využívány pro nákup erotického zboží nebo elektroniky, naopak kamenný obchod je preferován u potravin či drogerie.
3. Roste význam internetu jako zdroje informací před nákupem – využívá ho již 55 % lidí, 68 % lidí si jde zboží před nákupem v e-shopu prohlédnout.
4. Lidem nejvíce vadí, pokud e-shopy nenabízejí kvalitní služby spojené s vrácením zboží či reklamací. Očekávají bezplatné vyzvednutí v prodejně a netolerují rozdílnou cenu za stejné zboží v e-shopu a prodejně.
5. Kolem 30 % Čechů neví o tom, že jejich oblíbený řetězec má e-shop – netuší to například 37 % zákazníků Tesco. U Hornbachu je to 32 %, u Baťy 30 %.
6. Potraviny nakoupilo na internetu za poslední rok 36 % lidí, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Nejpopulárnější značkou je Tesco, Rohlik.cz vládne ve velkých městech.
7. Drogerii na internetu nakupuje 58 % zákazníků, nejčastěji volí DM Drogerii. Zajímavostí je silné zastoupení nákupních galerií, mezi nimiž je Alza.cz druhá a Mall.cz čtvrtý nejčastější prodejce.
8. Oblečení nakupuje online již 77 % Čechů, mezi prodejci si zpravidla vyberou H&M. Trojlístek e-commerce hráčů (ZOOT, About you, Zalando) přimel k nákupu mezi 11 až 15 % zákazníků.

Podobné články

Během pandemie byla uzavřena pětina výdejních míst

21. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Pandemie koronaviru na dlouhé měsíce utlumila společenský i ekonomický život po celé zemi a výrazně zasáhla také kamenné prodejny, které zároveň slouží jako výdejní místa pro logistické firmy. Pětina z nich měla úplně zavřeno. I přesto provozovatelé vidí situaci poměrně optimisticky a další propady tržeb v souvislosti s možnou druhou vlnou neočekávají. Čtěte více

Češi nakoupí online v průměru až 36× krát ročně

18. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup)
Obliba nákupů na internetu v Česku rok od roku roste, pořád ale nedosahuje průměrných evropských čísel. Míra spokojenosti zákazníků je však vysoká a vysoké jsou i nároky na přepravce. Češi si rádi nechají poradit na sociálních sítích, od rodiny anebo přátel, nejskeptičtější naopak bývají vůči doporučením od youtuberů. Čtěte více
Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Česko a Slovensko

Online platby se mohou od roku 2021 změnit

7. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
Ve většině evropských zemí vstoupí 31. prosince 2020 v platnost nařízení, podle kterého mohou banky v některých případech provádět při placení na internetu kontrolní kroky navíc. Jde o nařízení známé jako silné ověření zákazníka neboli SCA (Strong Customer Authentication), které vytvořil Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) k ochraně e-shopů a jejich zákazníků před podvody. Čtěte více

Customer experience je stěžejní už i pro B2B

7. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Liferay)
Zákazníci uvyklí na svět online nakupování vědí, jak vypadá příjemný nákup spotřebního zboží a stále více jich očekává stejný servis i v B2B. Vnímání zákaznické zkušenosti (customer experience – CX) se v segmentu B2B v poslední době zásadně posunulo díky očekáváním z B2C nákupů. Čtěte více