Jídlo na e-shopech nakupuje každý třetí Čech a doménou e-shopů je erotické zboží

18. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware )
Více než třetina Čechů nakupuje na internetu potraviny, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Zájem o internetové nákupy však sílí bez ohledu na druh zboží – již 21 % Čechů přiznává, že nakupuje převážně v e-shopech. Nejvíce je lidé preferují u erotického zboží.

Výzkum společnosti Acomware z letošního srpna se zaměřil na to, jakým způsobem lidé v současnosti nakupují a jaký je jejich vztah k vybraným značkám. „Lidé chtějí nakupovat tam, kde jim to vyhovuje. U více než třetiny populace to znamená, že své nákupy rozdělí podobným dílem mezi e-shopy a kamenné prodejny. To se samozřejmě odvíjí od druhu zboží,“ vysvětlil CEO Acomwaru David Vurma.

Lidé se nejčastěji obracejí na e-shopy, pokud jde o erotické zboží, spotřební elektroniku nebo knihy, hudbu a film. Naopak převážná část nákupů potravin, drogerií nebo léků se odehraje v kamenných prodejnách. „U tohoto zboží ale vidíme obrovský růst internetového prodeje. Už 36 % respondentů z našeho výzkumu objednává potraviny online, přičemž deset procent z nich každý týden. Jednou měsíčně pak už potraviny online koupí na internetu zhruba 16 procent Čechů,“ vysvětlil konzultant Jan Penkala. Drogerii nebo léky si v e-shopu již nakoupilo přes 50 % zákazníků, oblečení více než tři čtvrtiny lidí.

Pokud jde o popularitu jednotlivých prodejců na internetu, mezi potravinami vládne Tesco následované Rohlik.cz. Drogerii lidé nakupují u DM Drogerie a Alza.cz, léky zase u Dr. Max. „Zajímavá situace panuje u oblečení, kde nejvíce lidí nakoupilo v e-shopu kamenného řetězce H&M, až po něm následují online prodejci ZOOT, About you a Zalando,“ doplnil Vurma, podle něhož u řady velkých řetězců lidé o existenci e-shopu ještě vůbec neví. „Platí to například pro 27 % zákazníků Lidlu a 37 % zákazníků Tesca, přestože jim to oba prodejci aktivně připomínají v televizní reklamě nebo letácích,“ vysvětlil.

Podle odborníků je klíčem ke zvýšení zájmu o nákup potravin nebo drogerii na internetu to, jak dobře se podaří prodejců odstranit některé přirozené obavy zákazníků. „Při nákupu potravin je hlavní překážkou obava o čerstvost potravin, kterou přiznává polovina respondentů. A skoro stejnému množství lidí vadí, že si nemohou sami vybrat velikost ovoce nebo zeleniny,“ vysvětlil Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze. U drogerie odrazuje 41 % zákazníků to, že si k výrobku nemohou přivonět. Při výběru léků pak 46 % Čechů chybí, že se nemohou poradit s odborníkem.

Rekapitulace hlavních závěrů studie:

1. Podle výzkumu již 21 % respondentů v současnosti nakupuje převážně na internetu, 43 % naopak preferuje kamenné obchody. Zbytek dělí své nákupy půl na půl mezi oba kanály.
2. E-shopy jsou nejvíce využívány pro nákup erotického zboží nebo elektroniky, naopak kamenný obchod je preferován u potravin či drogerie.
3. Roste význam internetu jako zdroje informací před nákupem – využívá ho již 55 % lidí, 68 % lidí si jde zboží před nákupem v e-shopu prohlédnout.
4. Lidem nejvíce vadí, pokud e-shopy nenabízejí kvalitní služby spojené s vrácením zboží či reklamací. Očekávají bezplatné vyzvednutí v prodejně a netolerují rozdílnou cenu za stejné zboží v e-shopu a prodejně.
5. Kolem 30 % Čechů neví o tom, že jejich oblíbený řetězec má e-shop – netuší to například 37 % zákazníků Tesco. U Hornbachu je to 32 %, u Baťy 30 %.
6. Potraviny nakoupilo na internetu za poslední rok 36 % lidí, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Nejpopulárnější značkou je Tesco, Rohlik.cz vládne ve velkých městech.
7. Drogerii na internetu nakupuje 58 % zákazníků, nejčastěji volí DM Drogerii. Zajímavostí je silné zastoupení nákupních galerií, mezi nimiž je Alza.cz druhá a Mall.cz čtvrtý nejčastější prodejce.
8. Oblečení nakupuje online již 77 % Čechů, mezi prodejci si zpravidla vyberou H&M. Trojlístek e-commerce hráčů (ZOOT, About you, Zalando) přimel k nákupu mezi 11 až 15 % zákazníků.

Podobné články

E-commerce v roce 2020: Umělá inteligence, personalizace, mobilní platby i nové způsoby doručování

17. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Česko je e-shopovou velmocí s nejvyšším podílem on-line obchodů na počet obyvatel v Evropě. Některé zdroje předpokládají, že do dvou let jich bude přes 50 000 a Česko se tak stane nejrychleji rostoucím trhem v celé Evropě. Signalizují tato data přibližující se nástup marketplace ekonomiky a konsolidace e-shopové scény? Čtěte více

Česká e-commerce byla opět rekordní, obraty přesáhly 155 miliard korun

6. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Velmi úspěšné druhé pololetí roku 2019 a především podařené Vánoce podpořily další růst prodejů českých internetových obchodů. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů více než 155 miliard korun, což znamená meziroční růst 15 %. Na celém českém maloobchodu už se e-commerce podílí téměř z 13 %. Čtěte více

Zákazníci při nákupech spoléhají na uživatelské recenze. Pomůže jim nová aplikace

23. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cyrrus Advisory)
Reputace produktů, které si spotřebitel chystá zakoupit, se do značné míry odvíjí od online recenzí. Podle portálu Powerreviews.com se na recenze spoléhá až devadesát sedm procent zákazníků a osmdesát pět procent nakupujících nejdříve vyhledá negativní recenze, než potvrdí svou objednávku. S výběrem produktů nově pomáhá aplikace „Opinio – hodnocení produktů“. Čtěte více

Rekordní obraty – e-shopy dosáhly na 1,2 miliardy za den

23. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V pondělí 16. prosince vyvrcholily prodeje internetových obchodů, když obraty dosáhly přibližně 1,2 miliardy korun. Zákazníci mohou v e-shopech objednávat vánoční dárky prakticky až do Štědrého dne, garance doručení mimo prodejny či výdejny ale budou pomalu končit. Čtěte více