Internetové obchody zřizují další výdejny a kamenné pobočky

24. 9. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Vivantis)
Lidé stále více využívají osobní odběry u zboží zakoupeného na e-shopu, což možná překvapivě jde svou podstatou proti jednoduchému nakupování přes internet. Velcí hráči internetového byznysu reagují zakládáním nových výdejních míst či kamenných poboček, rozšiřují stávající kapacity a vycházejí tak svým klientům vstříc.

Aktuálně například Vivantis, který až dosud zřízení vlastní výdejny dlouho odolával, otevřel v Praze výdejnu spojenou s prodejnou. „Snadno dostupné místo v centru Prahy v Obchodní pasáži Oasis Florenc nabízí všechny výhody, které zákazníci dnes požadují - při objednání do 12. hodin vyzvednutí zboží tentýž den po 15. hodině, možnost na místě nakoupit z portfolia všech e-shopů z rodiny Vivantis za internetové ceny, prohlédnout a vyzkoušet si kupované zboží přímo na místě a v případě jakýchkoli problémů je zde vrátit hned nebo ve 14 denní lhůtě,“ řekl Martin Rozhoň, ředitel internetových obchodů Vivantis mezi něž patří například Hodinky.cz, Sperky.cz, Parfemy.cz.

„Osobní odběry zboží nakoupeného na internetu jsou zvláštností českého e-byznysu, nikde v zahraniční tento trend neexistuje,“ dodal Martin Rozhoň. Možnost osobního odběru a rychlost dodání často rozhoduje o tom, kde zákazník nakonec nakoupí. Internetoví prodejci se proto pochopitelně snaží vycházet zákazníkům vstříc. V souvislosti s tímto trendem Vivantis přestěhoval své expedice do nového prostoru o ploše téměř 1 300 m2, jehož součástí je poloautomatizovaná balicí linka, která umožní rychlejší expedování zásilek. Všechny objednávky přijaté do 16. hod tedy bude možné doručit hned druhý den.

Češi jsou při nakupování v e-shopech svým chováním specifičtí ve více ohledech. Dlouhodobě má u nich silnou pozici konzervativní platba na dobírku s dodáním do domu. Podle aktuálních dat však právě tato forma oslabuje a lidé využívají více platbu kartou a také osobní odběr ve výdejně. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) obliba dobírky jako platební metody v posledních třech letech poklesla, přesto je dobírka stále nejvyužívanější platební metodou v českých e-shopech. Zatímco v roce 2010 ji podle výsledku výzkumu APEK preferovalo 44 % internetových nakupujících, letos jí dává přednost 37 % zákazníků. Zato se několikanásobně zvýšila důvěra v online nákupy platební kartou: z 8 % v roce 2010 na nynějších 22 %. Stále stejný způsob platby volí 37 % zákazníků, zatímco podle výše placené částky se prý rozhoduje 24 % nakupujících. 60 % lidí je ochotno zvolit jiný způsob platby, pokud na zboží spěchají, ale 28 % tak učiní jen v tom obchodě, se kterým už mají zkušenost. „Rozmach jiných forem placení, než je dobírka, je zapříčiněn několika faktory. Především je to větší zkušenost a důvěra nakupujících k prověřeným e-shopům. Po opakovaných úspěšných nákupech už se zákazníci nebojí, že přijdou o svá citlivá data a online platby jsou jednoznačně komfortnější než dobírka. Dále je pak důležitá také šíře nabízených platebních metod a jejich důvěryhodní poskytovatelé. Pozitivní zkušenosti jsou ovšem klíčové,“ komentoval výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. V internetových obchodech Vivantis tvoří z celkového počtu balíčků dobírka 78 %, platba kartou 7%, osobní odběr 4 %, ostatní elektronické platební metody 11%. Podíl osobních odběrů bude mít v následujícím období rostoucí tendenci díky nové výdejně, protože velká část zákazníků je právě z Prahy.

Štítky: 

Podobné články

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více