Infografika: Sortiment e-shopů se vloni výrazně rozšířil

26. 1. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Nakupování potravin a oblečení na úkor mobilních telefonů a počítačů. Tak nějak by se dal shrnout uplynulý rok pohledem online nakupování. Ne že by se elektronika nenakupovala – stále je segment IT, mobilních telefonů a černé a bílé techniky na internetu tím nejsilnějším – dohromady tvoří, i když jen těsně, více než polovinu online trhu.
Foto: Freeimages.com

Z pohledu meziročního růstu však loňskému trhu dominovaly jiné kategorie. Nejvýrazněji vzrostl meziročně online nákup potravin (+ 63 %) a oblečení (+ 33 %) - segmentů, které si před pár lety ‚online‘ dokázal představit málokdo. Trendem je také rozšiřování sortimentu, které e-shopy nabízí. Meziročně počet položek v e-shopech vzrostl celkově o pětinu. A Češi za něj na internetu utratili celkem 96 miliard korun.

Jídlo i oblečení. ‚Offlinové‘ segmenty dobývají online

I přes stále silný podíl elektroniky se celý loňský rok nesl v duchu rostoucího zájmu o online nakupování potravin a oblečení. Tyto segmenty zaznamenaly meziročně nárůst 63, respektive 33 %. „E-shopy svůj zákaznický servis šperkují na maximum – doručení v ten samý den, možnost osobního odběru v kamenných prodejnách, prodloužené lhůty na vrácení zboží a další a další kroky vstříc zákazníkovi – to vše nahrává tomu, že český zákazník stále častěji zkouší nákup online – i u zboží, které ještě před nedávnem bylo spíše specifikem kamenného prodej,“ vysvětlil Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz. Kromě těchto (potraviny a oblečení) dvou segmentů však významně rostly i jiné kategorie – dětské zboží vzrostlo meziročně o 24 %, stejně jako vybavení pro dům a zahradu. O 23 % vzrostl meziročně zájem o nákup zboží v kategorii filmy, knihy a hry.

Sortiment e-shopů vloni nabobtnal zhruba o pětinu

Dalším z ukazatelů loňského roku je rozrůstání sortimentu, který e-shopy nabízí. Ten vzrostl v průběhu loňska zhruba o pětinu. „Češi začínají online nakupovat zboží napříč veškerým sortimentem. To motivuje prodejce přidávat mezi své položky další a další druhy produktů. Týká se to jak velkých nákupních galerií, tak menších prodejců – ti všichni se snaží získat pro koupi zákazníky na svoji stranu,“ doplnil k údajům Tomáš Braverman. Stejně jako nejrychlejší růst, i nárůst sortimentu byl nejvyšší u kategorie jídlo, meziročně o polovinu více. O více než čtvrtinu se pak rozšířil sortiment v segmentu hobby nebo bílé zboží. Největší výběr zboží mají zákazníci v kategoriích oblečení a móda, dům a zahrada a pak v elektronice (dohromady na 3. místě).

E-commerce účet 2016: 96 miliard korun

Za celý tento sortiment utratili Češi vloni na internetu celkem 96 miliard korun. „Česká e-commerce roste dlouhodobě, a letošní 19% nárůst dokazuje, že v nákupech českých domácností si internet získal své stálé místo,“ řekl Tomáš Braverman a dodal: „Pokročilí zákazníci už online řeší většinu svých nákup. Sledujeme však, že postupně přibývá také zákazníků v nejvyšší věkové kategorii. Senioři jsou v oblasti onlinu stále více edukovaní, a díky pohodlnosti a výhodnosti se nebojí nákup v e-shopu vyzkoušet.

Český mix – online s offlinem

Další údaj Heureky doplňuje jiný trend a specifikum českých zákazníků. Oblibu osobních odběrů a obecně prolínání online prostředí s tím kamenným. Počet kamenných výdejen e-shopů zvýšil vloni na 9 000, což je o tisícovku více než za rok předcházející.

Rostl také mobil

Rekordu vloni dosáhlo také nakupování na mobilních zařízeních. „Zákaznická zkušenost s nakupováním na mobilních zařízeních každoročně roste, přístupy z mobilních zařízení už překonaly hranici 37 %,“ dodal Braverman. Podle něj za neustálým vzestupem mobilních přístupů a nákupů je také to, jak se k tomu postavily samotné e-shopy. „Častou překážkou pro mobilní nákupy bývá pro zákazníky nemožnost nebo složitost nákupu na daném e-shopu, který není na mobilní zařízení přizpůsoben. Od loňska na tom však české e-shopy velmi zapracovaly – podíl těch, které jsou už mobilně ‚přívětivé‘ vzrostl na více než třetinu (37 %). Meziročně je to významný růst a ruku v ruce s tímto trendem poroste také celkový obrat mobilních nákupů,“ dodal Braverman.

Veškerá data vyplývají z údajů nákupního portálu Heureka.cz, obrat celého trhu vychází z agregovaných dat Heureky, Asociace pro elektronickou komerci a veřejně dostupných e-commerce dat.

Podobné články

DPD spouští odesílání balíků přes své Pickup Boxy

22. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD umožňuje zákazníkům ze svých samoobslužných Pickup Boxů balíčky nejen vyzvedávat, ale nově také odesílat. Tento nový způsob odesílání ocení například živnostníci či malé a střední e-shopy, které mohou prostřednictvím boxu dostupného 24/7 poslat balík do jiného boxu, výdejního místa Pickup nebo na adresu zákazníka. Čtěte více

Allegro v ČR spouští vlastní výdejní boxy. Z WE|DO se zároveň stává One by Allegro

18. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Logistický operátor WE|DO by Allegro se mění na One by Allegro. Společnost tak sjednocuje název a identitu značky na všech trzích, na kterých aktuálně působí, a to s cílem přinést lepší služby nejen zákazníkům, ale také obchodníkům. Rebranding přichází souběžně s uvedením One Boxů, tedy vlastních výdejních boxů společnosti Allegro, na český trh. Čtěte více

Nákup na třetiny se v Česku zabydlel na více než tisícovce tuzemských e-shopů

9. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Twisto)
Nákup na třetiny, který umožňuje rozložit platby nad 1 500 Kč do tří plateb bez poplatků a navýšení, spustilo Twisto v lednu 2022. Nyní společnost hlásí, že ho lidé využili na více než tisícovce e-shopů. Zákazníci si jej oblíbili například na největším českém e-tržišti Allegro, největším prodejci vstupenek Ticketportal i na české e-commerce stálici Slevomatu. Čtěte více

Předvánoční nákupy budou letos vypadat jinak, protože zákazníci se stále více zadlužují

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Společnost Salesforce proto zpracovala aktuální údaje o nákupním chování, abychom zjistili, jak by mohly vypadat letošní předvánoční nákupy. Ukazuje se, že zákazníci nakupují méně a více sází na hodnotu požadovaného zboží. Nemůžeme říct, že nás zákazníci nevarovali. Od začátku roku hledají úspory a odkládají velké nákupy. Čtěte více