Infografika: Sortiment e-shopů se vloni výrazně rozšířil

26. 1. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Nakupování potravin a oblečení na úkor mobilních telefonů a počítačů. Tak nějak by se dal shrnout uplynulý rok pohledem online nakupování. Ne že by se elektronika nenakupovala – stále je segment IT, mobilních telefonů a černé a bílé techniky na internetu tím nejsilnějším – dohromady tvoří, i když jen těsně, více než polovinu online trhu.
Foto: Freeimages.com

Z pohledu meziročního růstu však loňskému trhu dominovaly jiné kategorie. Nejvýrazněji vzrostl meziročně online nákup potravin (+ 63 %) a oblečení (+ 33 %) - segmentů, které si před pár lety ‚online‘ dokázal představit málokdo. Trendem je také rozšiřování sortimentu, které e-shopy nabízí. Meziročně počet položek v e-shopech vzrostl celkově o pětinu. A Češi za něj na internetu utratili celkem 96 miliard korun.

Jídlo i oblečení. ‚Offlinové‘ segmenty dobývají online

I přes stále silný podíl elektroniky se celý loňský rok nesl v duchu rostoucího zájmu o online nakupování potravin a oblečení. Tyto segmenty zaznamenaly meziročně nárůst 63, respektive 33 %. „E-shopy svůj zákaznický servis šperkují na maximum – doručení v ten samý den, možnost osobního odběru v kamenných prodejnách, prodloužené lhůty na vrácení zboží a další a další kroky vstříc zákazníkovi – to vše nahrává tomu, že český zákazník stále častěji zkouší nákup online – i u zboží, které ještě před nedávnem bylo spíše specifikem kamenného prodej,“ vysvětlil Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz. Kromě těchto (potraviny a oblečení) dvou segmentů však významně rostly i jiné kategorie – dětské zboží vzrostlo meziročně o 24 %, stejně jako vybavení pro dům a zahradu. O 23 % vzrostl meziročně zájem o nákup zboží v kategorii filmy, knihy a hry.

Sortiment e-shopů vloni nabobtnal zhruba o pětinu

Dalším z ukazatelů loňského roku je rozrůstání sortimentu, který e-shopy nabízí. Ten vzrostl v průběhu loňska zhruba o pětinu. „Češi začínají online nakupovat zboží napříč veškerým sortimentem. To motivuje prodejce přidávat mezi své položky další a další druhy produktů. Týká se to jak velkých nákupních galerií, tak menších prodejců – ti všichni se snaží získat pro koupi zákazníky na svoji stranu,“ doplnil k údajům Tomáš Braverman. Stejně jako nejrychlejší růst, i nárůst sortimentu byl nejvyšší u kategorie jídlo, meziročně o polovinu více. O více než čtvrtinu se pak rozšířil sortiment v segmentu hobby nebo bílé zboží. Největší výběr zboží mají zákazníci v kategoriích oblečení a móda, dům a zahrada a pak v elektronice (dohromady na 3. místě).

E-commerce účet 2016: 96 miliard korun

Za celý tento sortiment utratili Češi vloni na internetu celkem 96 miliard korun. „Česká e-commerce roste dlouhodobě, a letošní 19% nárůst dokazuje, že v nákupech českých domácností si internet získal své stálé místo,“ řekl Tomáš Braverman a dodal: „Pokročilí zákazníci už online řeší většinu svých nákup. Sledujeme však, že postupně přibývá také zákazníků v nejvyšší věkové kategorii. Senioři jsou v oblasti onlinu stále více edukovaní, a díky pohodlnosti a výhodnosti se nebojí nákup v e-shopu vyzkoušet.

Český mix – online s offlinem

Další údaj Heureky doplňuje jiný trend a specifikum českých zákazníků. Oblibu osobních odběrů a obecně prolínání online prostředí s tím kamenným. Počet kamenných výdejen e-shopů zvýšil vloni na 9 000, což je o tisícovku více než za rok předcházející.

Rostl také mobil

Rekordu vloni dosáhlo také nakupování na mobilních zařízeních. „Zákaznická zkušenost s nakupováním na mobilních zařízeních každoročně roste, přístupy z mobilních zařízení už překonaly hranici 37 %,“ dodal Braverman. Podle něj za neustálým vzestupem mobilních přístupů a nákupů je také to, jak se k tomu postavily samotné e-shopy. „Častou překážkou pro mobilní nákupy bývá pro zákazníky nemožnost nebo složitost nákupu na daném e-shopu, který není na mobilní zařízení přizpůsoben. Od loňska na tom však české e-shopy velmi zapracovaly – podíl těch, které jsou už mobilně ‚přívětivé‘ vzrostl na více než třetinu (37 %). Meziročně je to významný růst a ruku v ruce s tímto trendem poroste také celkový obrat mobilních nákupů,“ dodal Braverman.

Veškerá data vyplývají z údajů nákupního portálu Heureka.cz, obrat celého trhu vychází z agregovaných dat Heureky, Asociace pro elektronickou komerci a veřejně dostupných e-commerce dat.

Podobné články

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více