Infografika: Internetové nákupy v ČR v roce 2013

18. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Shoptet.cz)
Nejméně jednou do roka nakoupí v e-shopu 79 % Čechů a průměrně za jednu objednávku utratí 1 634 korun. Jak si vedou české e-shopy, jaké nástroje používají a jak se chovají čeští spotřebitelé, najdete ve zprávě o stavu českého e-commerce.

Důvodem k nákupu na internetu je u 78 % lidí úspora času. Nové a rychlejší způsoby platby začínají pomalu dohánět a vytlačovat dobírku. Očekává se, že celkový obrat on-line obchodu za rok 2013 se bude pohybovat kolem 57,9 mld. korun, které vygeneruje 35 000 český e-shopů.

Více než polovina (52 %) českých internetových obchodů je vytvořena na komerčním řešení, 40 % stojí na open source základě a pouze 8 % jich vzniklo individuálně. „Zhruba 80 % e-shopařů neovládá on-line marketing a často pouze přežívají. Neustále vznikají nové a nové obchody, ale jejich životnost není dlouhodobá. Většinou bez správného přístupu přežijí maximálně rok,“ řekl Miroslav Uďan, CEO Shoptet.cz.

Největší české e-shopy a vyhledávače zboží

I když se zdá, že on-line obchod nemá kam růst, opak je pravdou. Z celkového maloobchodního prodeje odkrajují e-shopy pouze 5 – 6 %. Prvenství mezi internetovými obchodníky i v roce 2012 obhájila Alza.cz s obratem téměř 7,7 mld. Kč, kterou stejně jako minulý rok následoval Mall.cz s více než 4,4 mld. Kč. K pohybu došlo na třetím a čtvrtém místě, obchod Kasa.cz s 940 miliony Kč byl sesazen e-shopem CZC.cz, jehož obrat byl 1,2 mld. Kč.

Důležitou součástí internetového obchodu jsou vyhledávače a srovnávače zboží. Pro e-shopy jsou zásadní, protože přivádí zákazníky do jejich obchodu. I když se ve většině případů jedná o jednorázový nákup, rozdíl obratu po registraci se pohybuje kolem 25 %. Síly dvou největších, Heureka.cz a Zboží.cz, byly minulý rok téměř vyrovnané. Letos Heureka.cz překonala svého konkurenta o 14 %.

Jací jsou Češi zákazníci a proč nakupují na internetu?

Internet v České republice používá více než 6,5 milionu lidí a 3,6 milionu na něj přistupují přes mobilní zařízení. Češi stále raději nakupují na internetu, 79 % tak činí nejméně jednou do roka a 43 % pak několikrát do měsíce. Při výběru e-shopu dají na doporučení a jsou ochotni udělat větší objednávku, pokud je doprava zdarma. On-line nákupy preferují muži než ženy. Nejčastěji lidé jako důvod, proč si k nákupu zvolili právě on-line obchod, uvádějí úsporu času a to v 78 % případů. Pohodlí označilo 70 % respondentů, v 60 % pak ocenili možnost jednoduchého a rychlého porovnání zboží. Větší výběr a nižší cena jsou rozhodujícím faktorem po polovinu zákazníků. Lidé nejčastěji na internetu nakupují elektroniku, kosmetiku a oblečení. Průměrně za rok každý utratí za nákupy na internetu 4 980 Kč, což je oproti minulému roku o 80 korun více. Naopak průměrná hodnota objednávky se za poslední rok snížila o cca 170 Kč a v letošním roce činí tak 1 634 korun. „Důvodem může být i skutečnost, že lidé si na internetu pořizují věci běžné potřeby a nebojí se nakupovat častěji. Oproti minulému roku jsme zaregistrovali 22% nárůst těch, kteří nakupují v e-shopech vícekrát do roka,“ uvedl Miroslav Uďan.

Nejoblíbenější způsoby platby

„Dobírka je stále nejoblíbenějším způsobem, kterým chtějí Češi platit, přesto jsme v této oblasti zaznamenali velký posun. Oproti minulému roku je zde téměř 20% pokles. Lidé volí jiné levnější a rychlejší varianty. Druhou volbou zákazníků je platba pomocí bankovního převodu. Největší nárůst o 200 % zaznamenali platby pomocí rychlých bankovních převodů, takzvaných platebních tlačítek. Nakupující se také přestali bát platit kartami. Ještě minulý rok činily platby kartou pouze 9 % celkového objemu e-commerce, letos to bylo již 14 %,“ komentoval Gabriel Kalapoš, ředitel společnosti PayU Czech Republic.

Čeho se lidé bojí?

„Když jsme zjišťovali důvody, proč lidé nenakupují na internetu, pak jsme nejčastěji dostali odpověď, že si věc nemohou osahat a vyzkoušet nebo že je nebaví čekat, než jim zboží doručí. Více než čtvrtina se obává problémů s případnou reklamací. Tady mohu jen říci, že oproti kamenným obchodům má každý e-shop na svých stránkách jasně formulovaná pravidla pro případ vracení zboží nebo reklamace. Často jsou velkorysejší a k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou a seriózní e-shop má jen jednu pověst, o kterou si nemůže dovolit přijít,“ objasňil Miroslav Uďan.

Štítky: 

Podobné články

Výdaje na kybernetickou bezpečnost letos v Evropě vzrostou o 11,8%

9. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Společnost IDC předpokládá, že výdaje na bezpečnost v Evropě v roce 2025 meziročně vzrostou o 11,8 %. Geopolitický vývoj, zintenzivnění kybernetické kriminality a zpřísňující se regulační prostředí nutí evropské organizace přijímat stále sofistikovanější obranná opatření. Očekává se, že výdaje na bezpečnost zůstanou po celé období 2023-2028 vysoké a do roku 2028 dosáhnou téměř 97 miliard USD. Čtěte více

Prodej tiskáren a multifunkcí ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostl o 3,1 %

2. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s periferními tiskovými zařízeními podle IDC ve čtvrtém kvartálu roku 2024 zaznamenal meziroční růst o 3,1 %. Pro dalo se téměř 22 milionů zařízení. Podle IDC tak jde o druhé čtvrtletí růstu v řadě. Čtěte více

Celosvětový trh s chytrými telefony v 1. čtvrtletí 2025 vzrostl o 1,5 %

24. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej chytrých telefonů v prvním čtvrtletí roku 2025 meziročně o 1,5 % na 304,9 milionu kusů. Trh s chytrými telefony si vedl v souladu s prognózami IDC, současná obchodní válka mezi USA a Čínou a volatilita cel však způsobuje obavy ohledně dalšího vývoje. Čtěte více

Celosvětové dodávky PC v prvním čtvrtletí roku 2025 vzrostly o 4,8 %

17. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podle informací společnosti Gartner se v prvním kvartálu roku 2025 globálně prodalo celkem 59 milionů osobních počítačů. Růst podpořily zejména prodeje počítačů kvůli upgradu na Windows 11 a zvýšené pořizování zásob s cílem alespoň na čas předejít dopadům amerických celních opatření. Čtěte více