Infografika: Češi jsou v online nakupování pod evropským průměrem

6. 4. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup v České republice tvoří podíl online nákupů pouze 8,4 % z celkových nákupů, což je evropský podprůměr (9,6 %).
Foto: Pixabay.com

V tuzemských e-shopech nakupujeme nejvíce produkty z kategorie zdraví / krása (63 %), móda (62 %) a volný čas (52 %). Následují knihy (49 %), elektronika (45 %), léky (45 %), boty (40 %), hračky (38 %), bílé domácí spotřebiče (35 %) a sportovní zboží (29 %). Tři nejčastější kategorie online nákupů v Evropě jsou móda (63 %), knihy (56 %) a boty (56 %). Češi průměrně kupují více zboží pro volný čas než ostatní Evropané.

Pouze pět procent respondentů uvedlo, že se opakovaně vrací do jednoho e-shopu, spíše vyhledávají nejlepší cenu a navštěvují jich proto více pro porovnání (20 %). Tři čtvrtiny lidí jsou loajálních k určitým e-shopům, rádi však zkouší i nové. Přímo na stránku e-shopu jde a nakoupí 49 % zákazníků, 22 % využije internetový vyhledávač, 21 % cenový srovnávač a pouze 3 % hledají zboží na sociálních sítích. Nejčastěji Češi využívají k nákupům na internetu notebook (73 %), stolní počítač (52 %) a chytrý telefon (35 %), nejméně pak tablet (16 %).

„Ačkoliv jsme se jako Česká republika umístili pod evropským průměrem, budoucnost online nakupování vidíme velmi pozitivně a už nyní pozorujeme trend každoročního růstu. DPD se snaží dlouhodobě sledovat zahraniční trendy a inovace, jejichž lídrem je především Velká Británie a přinášet je jako první i k našim zákazníkům. Cílem je učinit přepravu z e-shopu co nejpohodlnější a neustále vylepšovat možnosti kontroly nad celým doručovacím procesem,” řekl Miloš Malaník, ředitel DPD CZ.  

V západní Evropě jsou na tom nejlépe Německo (11,5 %), Velká Británie (11 %) a Rakousko (10 %), nejhůře si vedou Belgie (7,6 %) a Portugalsko (6,6 %). Z hlediska východní Evropy je Česká republika na třetím místě (8,4 %) hned po Polsku (10,2 %) a Rumunsku (8,9 %). Nejnižší podíl připadá na Chorvatsko (6 %) a Maďarsko (6,6 %).

„Je v našem zájmu znát nákupní zvyklosti zákazníků napříč Evropou, abychom mohli být e-shopům dobrými partnery nejen v oblasti doručování, ale i v byznysu. To samé samozřejmě platí pro Českou republiku, kde budujeme dlouhodobé vztahy s e-shopy právě na tomto základě. Již minulý rok jsme proto připravili sérii videí "Tipy pro podnikání”. V nich představujeme doporučení, na co se v jednotlivých oblastech e-commerce zaměřit a čemu se naopak vyhnout," doplňuje Malaník.

Většina respondentů nakupuje online více než pět let (69 %). Na internetu nakupují více lidé s nižšími příjmy (67 %), než s vyššími (33 %).

Štítky: 

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více