Infografika: Češi jsou v online nakupování pod evropským průměrem

6. 4. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup v České republice tvoří podíl online nákupů pouze 8,4 % z celkových nákupů, což je evropský podprůměr (9,6 %).
Foto: Pixabay.com

V tuzemských e-shopech nakupujeme nejvíce produkty z kategorie zdraví / krása (63 %), móda (62 %) a volný čas (52 %). Následují knihy (49 %), elektronika (45 %), léky (45 %), boty (40 %), hračky (38 %), bílé domácí spotřebiče (35 %) a sportovní zboží (29 %). Tři nejčastější kategorie online nákupů v Evropě jsou móda (63 %), knihy (56 %) a boty (56 %). Češi průměrně kupují více zboží pro volný čas než ostatní Evropané.

Pouze pět procent respondentů uvedlo, že se opakovaně vrací do jednoho e-shopu, spíše vyhledávají nejlepší cenu a navštěvují jich proto více pro porovnání (20 %). Tři čtvrtiny lidí jsou loajálních k určitým e-shopům, rádi však zkouší i nové. Přímo na stránku e-shopu jde a nakoupí 49 % zákazníků, 22 % využije internetový vyhledávač, 21 % cenový srovnávač a pouze 3 % hledají zboží na sociálních sítích. Nejčastěji Češi využívají k nákupům na internetu notebook (73 %), stolní počítač (52 %) a chytrý telefon (35 %), nejméně pak tablet (16 %).

„Ačkoliv jsme se jako Česká republika umístili pod evropským průměrem, budoucnost online nakupování vidíme velmi pozitivně a už nyní pozorujeme trend každoročního růstu. DPD se snaží dlouhodobě sledovat zahraniční trendy a inovace, jejichž lídrem je především Velká Británie a přinášet je jako první i k našim zákazníkům. Cílem je učinit přepravu z e-shopu co nejpohodlnější a neustále vylepšovat možnosti kontroly nad celým doručovacím procesem,” řekl Miloš Malaník, ředitel DPD CZ.  

V západní Evropě jsou na tom nejlépe Německo (11,5 %), Velká Británie (11 %) a Rakousko (10 %), nejhůře si vedou Belgie (7,6 %) a Portugalsko (6,6 %). Z hlediska východní Evropy je Česká republika na třetím místě (8,4 %) hned po Polsku (10,2 %) a Rumunsku (8,9 %). Nejnižší podíl připadá na Chorvatsko (6 %) a Maďarsko (6,6 %).

„Je v našem zájmu znát nákupní zvyklosti zákazníků napříč Evropou, abychom mohli být e-shopům dobrými partnery nejen v oblasti doručování, ale i v byznysu. To samé samozřejmě platí pro Českou republiku, kde budujeme dlouhodobé vztahy s e-shopy právě na tomto základě. Již minulý rok jsme proto připravili sérii videí "Tipy pro podnikání”. V nich představujeme doporučení, na co se v jednotlivých oblastech e-commerce zaměřit a čemu se naopak vyhnout," doplňuje Malaník.

Většina respondentů nakupuje online více než pět let (69 %). Na internetu nakupují více lidé s nižšími příjmy (67 %), než s vyššími (33 %).

Štítky: 

Podobné články

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

Skip Pay zavádí možnost rozesplátkovat vyúčtování

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech od ČSOB, rozšiřuje možnosti svých odložených plateb. Přibyla nabídka rozložit si vyúčtování na splátky po dobu 4–⁠⁠⁠⁠⁠⁠37 měsíců. Je určena především pro nečekané výdaje, které nejdou jednoduše pokrýt z běžného rozpočtu – například stěhování nebo nákladné opravy. Na rozdíl od klasických splátkových produktů na e-shopech zákazník získává větší volnost. Čtěte více