E-shopy vyhlížejí další rekordní rok. Brzdí je ale nedostatek kapitálu

6. 6. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: oXyShop)
Majitelé e-shopů v Česku letos očekávají další rekordní rok. Úspěšnost jejich obchodu stojí a padá s kvalitním marketingem a technologiemi, každému třetímu prodejci se přitom nedostává kapitálu. Čtvrtina e-shopů vidí příležitost v expanzi do zahraničí, ale pouze 15 % do ní plánuje letos investovat.

Více než čtvrtině tuzemských e-shopů vzrostly loni meziročně tržby o více než 40 %. „Podobně optimističtí jsou prodejci i s výhledem na letošní rok. S růstem tržeb počítá 85 % z nich a přinejhorším stagnaci si připouští zbývajících 15 %,“ uvedl výsledky národního průzkumu mezi českými e-shopy Tomáš Petrů ze společnosti oXyShop. Klíčem k růstu byla i nadále sílící poptávka ze strany zákazníků o nakupování online. Loni podle analýzy Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly české e-shopy obratu 135 miliard korun, což bylo v meziročním srovnání o 17 % více.

Mezi nejčastěji zmiňované problémy, s nimiž se loni internetoví prodejci potýkali, patří marketing, reklama a e-shopová platforma. „Přibližně každého třetího prodejce také tížil nedostatek kapitálu. Je to pro ně dokonce závažnější problém než nízký počet pracovníků, se kterým se potýká většina jiných oborů,“ vysvětluje Tomáš Petrů. Ten současně upozorňuje, na co se musejí majitelé e-shopů zaměřit: „Úspěšné e-shopy se od těch méně úspěšných zpravidla odlišují propracovanější strategií prodeje a marketingu. Díky tomu neinzerují zboží s nízkou rentabilitou a prostřednictvím nevhodných reklamních kanálů. Jde také o zacílení na konkrétní zákazníky, a tomu je nezbytné přizpůsobit komunikaci, péči o zákazníky, strukturu celého e-shopu i jednotlivých kategorií, včetně popisků produktů, aby byl nákup pro zákazníky maximálně pohodlný a odrážel specifika jejich nákupního chování,“ popsal správnou cestu Petrů.

Průzkum naznačuje, že si majitelé e-shopů uvědomují ušlé příležitosti a letos nenechají nic náhodě. Sedm z deseti oslovených plánuje investovat nejvíce peněz do online marketingu a více než třetina do e-shopové platformy. „E-shopy se stále více začínají vedle klasických výkonnostních kanálů zaměřovat na budování vlastní značky a vztahu se zákazníkem. To je jednoznačně správný směr,“ řekl David Vurma z konzultační společnosti Acomware.

Hojně diskutovaná je také problematika expanze do zahraničí. Pro 25 % e-shopů je zahraničí klíčové pro budoucnost, jen 15 % ale bude letos do expanze investovat. „Je to poměrně nízké číslo v kontextu toho, jak ideální podmínky má Česká republika díky své poloze,“ doplnil Vurma, podle něhož menší ochota investovat do expanze souvisí právě s nedostatkem kapitálu. „Jak ukazují příklady Kulina.cz nebo Zoot.cz, spoustu e-shopů nemá finance v pořádku. Často nemají finančního ředitele, což u firem se stamilionovými obraty není úplně obvyklé. A mnohem více se řeší inovace než zdravé fungování firmy,“ uzavřel Vurma.

Informace vyplývají z národního průzkumu mezi českými e-shopy, který provedla společnost oXyShop ve spolupráci s konzultační společností Acomware a portálem Tyinternety.cz.

Štítky: 

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více