E-shopy vyhlížejí další rekordní rok. Brzdí je ale nedostatek kapitálu

6. 6. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: oXyShop)
Majitelé e-shopů v Česku letos očekávají další rekordní rok. Úspěšnost jejich obchodu stojí a padá s kvalitním marketingem a technologiemi, každému třetímu prodejci se přitom nedostává kapitálu. Čtvrtina e-shopů vidí příležitost v expanzi do zahraničí, ale pouze 15 % do ní plánuje letos investovat.

Více než čtvrtině tuzemských e-shopů vzrostly loni meziročně tržby o více než 40 %. „Podobně optimističtí jsou prodejci i s výhledem na letošní rok. S růstem tržeb počítá 85 % z nich a přinejhorším stagnaci si připouští zbývajících 15 %,“ uvedl výsledky národního průzkumu mezi českými e-shopy Tomáš Petrů ze společnosti oXyShop. Klíčem k růstu byla i nadále sílící poptávka ze strany zákazníků o nakupování online. Loni podle analýzy Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly české e-shopy obratu 135 miliard korun, což bylo v meziročním srovnání o 17 % více.

Mezi nejčastěji zmiňované problémy, s nimiž se loni internetoví prodejci potýkali, patří marketing, reklama a e-shopová platforma. „Přibližně každého třetího prodejce také tížil nedostatek kapitálu. Je to pro ně dokonce závažnější problém než nízký počet pracovníků, se kterým se potýká většina jiných oborů,“ vysvětluje Tomáš Petrů. Ten současně upozorňuje, na co se musejí majitelé e-shopů zaměřit: „Úspěšné e-shopy se od těch méně úspěšných zpravidla odlišují propracovanější strategií prodeje a marketingu. Díky tomu neinzerují zboží s nízkou rentabilitou a prostřednictvím nevhodných reklamních kanálů. Jde také o zacílení na konkrétní zákazníky, a tomu je nezbytné přizpůsobit komunikaci, péči o zákazníky, strukturu celého e-shopu i jednotlivých kategorií, včetně popisků produktů, aby byl nákup pro zákazníky maximálně pohodlný a odrážel specifika jejich nákupního chování,“ popsal správnou cestu Petrů.

Průzkum naznačuje, že si majitelé e-shopů uvědomují ušlé příležitosti a letos nenechají nic náhodě. Sedm z deseti oslovených plánuje investovat nejvíce peněz do online marketingu a více než třetina do e-shopové platformy. „E-shopy se stále více začínají vedle klasických výkonnostních kanálů zaměřovat na budování vlastní značky a vztahu se zákazníkem. To je jednoznačně správný směr,“ řekl David Vurma z konzultační společnosti Acomware.

Hojně diskutovaná je také problematika expanze do zahraničí. Pro 25 % e-shopů je zahraničí klíčové pro budoucnost, jen 15 % ale bude letos do expanze investovat. „Je to poměrně nízké číslo v kontextu toho, jak ideální podmínky má Česká republika díky své poloze,“ doplnil Vurma, podle něhož menší ochota investovat do expanze souvisí právě s nedostatkem kapitálu. „Jak ukazují příklady Kulina.cz nebo Zoot.cz, spoustu e-shopů nemá finance v pořádku. Často nemají finančního ředitele, což u firem se stamilionovými obraty není úplně obvyklé. A mnohem více se řeší inovace než zdravé fungování firmy,“ uzavřel Vurma.

Informace vyplývají z národního průzkumu mezi českými e-shopy, který provedla společnost oXyShop ve spolupráci s konzultační společností Acomware a portálem Tyinternety.cz.

Štítky: 

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více