E-shopy vyhlížejí další rekordní rok. Brzdí je ale nedostatek kapitálu

6. 6. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: oXyShop)
Majitelé e-shopů v Česku letos očekávají další rekordní rok. Úspěšnost jejich obchodu stojí a padá s kvalitním marketingem a technologiemi, každému třetímu prodejci se přitom nedostává kapitálu. Čtvrtina e-shopů vidí příležitost v expanzi do zahraničí, ale pouze 15 % do ní plánuje letos investovat.

Více než čtvrtině tuzemských e-shopů vzrostly loni meziročně tržby o více než 40 %. „Podobně optimističtí jsou prodejci i s výhledem na letošní rok. S růstem tržeb počítá 85 % z nich a přinejhorším stagnaci si připouští zbývajících 15 %,“ uvedl výsledky národního průzkumu mezi českými e-shopy Tomáš Petrů ze společnosti oXyShop. Klíčem k růstu byla i nadále sílící poptávka ze strany zákazníků o nakupování online. Loni podle analýzy Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly české e-shopy obratu 135 miliard korun, což bylo v meziročním srovnání o 17 % více.

Mezi nejčastěji zmiňované problémy, s nimiž se loni internetoví prodejci potýkali, patří marketing, reklama a e-shopová platforma. „Přibližně každého třetího prodejce také tížil nedostatek kapitálu. Je to pro ně dokonce závažnější problém než nízký počet pracovníků, se kterým se potýká většina jiných oborů,“ vysvětluje Tomáš Petrů. Ten současně upozorňuje, na co se musejí majitelé e-shopů zaměřit: „Úspěšné e-shopy se od těch méně úspěšných zpravidla odlišují propracovanější strategií prodeje a marketingu. Díky tomu neinzerují zboží s nízkou rentabilitou a prostřednictvím nevhodných reklamních kanálů. Jde také o zacílení na konkrétní zákazníky, a tomu je nezbytné přizpůsobit komunikaci, péči o zákazníky, strukturu celého e-shopu i jednotlivých kategorií, včetně popisků produktů, aby byl nákup pro zákazníky maximálně pohodlný a odrážel specifika jejich nákupního chování,“ popsal správnou cestu Petrů.

Průzkum naznačuje, že si majitelé e-shopů uvědomují ušlé příležitosti a letos nenechají nic náhodě. Sedm z deseti oslovených plánuje investovat nejvíce peněz do online marketingu a více než třetina do e-shopové platformy. „E-shopy se stále více začínají vedle klasických výkonnostních kanálů zaměřovat na budování vlastní značky a vztahu se zákazníkem. To je jednoznačně správný směr,“ řekl David Vurma z konzultační společnosti Acomware.

Hojně diskutovaná je také problematika expanze do zahraničí. Pro 25 % e-shopů je zahraničí klíčové pro budoucnost, jen 15 % ale bude letos do expanze investovat. „Je to poměrně nízké číslo v kontextu toho, jak ideální podmínky má Česká republika díky své poloze,“ doplnil Vurma, podle něhož menší ochota investovat do expanze souvisí právě s nedostatkem kapitálu. „Jak ukazují příklady Kulina.cz nebo Zoot.cz, spoustu e-shopů nemá finance v pořádku. Často nemají finančního ředitele, což u firem se stamilionovými obraty není úplně obvyklé. A mnohem více se řeší inovace než zdravé fungování firmy,“ uzavřel Vurma.

Informace vyplývají z národního průzkumu mezi českými e-shopy, který provedla společnost oXyShop ve spolupráci s konzultační společností Acomware a portálem Tyinternety.cz.

Štítky: 

Podobné články

Během prvního pololetí utratili Češi v e-shopech 58 miliard korun

19. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka a APEK)
Češi v e-shopech nakupují rádi, každý rok o něco více. Potvrdil to obrat českých e-shopů v první polovině letošního roku, který meziročně vzrostl o 13 %. V uplynulém pololetí nechali Češi v e-shopech 58 miliard korun, tedy o 6,5 miliardy více než vloni. Čtěte více

Stížnosti na Českou poštu pokračují – podle e-shopů nerozváží balíky

12. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká pošta při objednání služby „Balík do ruky“ slibuje dodání objednané zásilky až k adresátovi. V posledních měsících ale v některých případech uloží balíček pouze na nejbližší pobočce. Cena za dodání přitom zůstává stejná a nespokojenost zákazníků dopadá i na internetové obchody. Těm se přístup státního podniku vůbec nelíbí. Čtěte více

PSD2 – jen heslo už nestačí. Budou nákupy na e-shopech složitější?

9. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: VISA)
Zákazníci nejen českých e-shopů se od 14. září letošního roku dočkají vylepšeného zabezpečení svých plateb. V platnost vstoupí evropská směrnice o platebních službách PSD2 a její principy silného ověření klienta (SCA). To přinese zásadní změny v ověřování online plateb. Heslo už stačit nebude, a kromě jednorázových přístupových kódů budou zákazníci naplno využívat biometrické technologie. Čtěte více

E-shopy uživatelské recenze nepodceňují. Přesto je zde velký prostor pro zlepšení

1. 7. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lesensky)
Uživatelské recenze využívá na svých e-shopech čím dál více značek. Není divu, dávno už totiž neplatí, že se Češi rozhodují především podle nejnižší ceny. Mezi nejdůležitější aspekty, podle kterých si lidé zboží vybírají, patří hodnocení ostatních zákazníků, recenze a zkušenosti s nákupem. Čtěte více