E-shopy rozšiřují služby, ale řada z nich přitom nestíhá

30. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ShrtCut Studio)
Opatření vlády kvůli pandemii koronaviru ze dne na den přesunula většinu obchodů z kamenných prodejen na internet. Zároveň také změnila chování mnoha spotřebitelů. Jak uvádějí největší české e-shopy, tak například nárůst prodeje elektroniky, zejména počítačů, tiskáren nebo webkamer, v březnu meziročně stoupl o stovky procent.

„E-shopy kvůli enormní poptávce nestíhají reagovat na požadavky, a to i přesto, že neustále zvyšují kapacity volných termínů dodání. Zákazníci si na objednané zboží musí počkat několik dnů nebo dokonce týdnů. Situaci to komplikuje zejména firmám, které ze dne na den přesunuly zaměstnance na home office a snaží se jim zajistit vybavení pro práci z domova. Software naštěstí dokážeme instalovat i na dálku, ale montáž počítačů nebo domácích spotřebičů teď většina firem z časových a epidemiologických důvodů ani nenabízí,” uvedl František Zeman, ředitel technologické společnosti Algotech.

Zájem o nákup online dokládá i dvojnásobný počet nových internetových obchodů. Podle společnosti Shoptet jich v Česku na konci letošního března přibylo 270. Mezi novými prodejci na internetu převažují restaurace, kavárny, cukrárny, obchody s potravinami či zverimexy.

Dezinfekce nebo obědy online

Nové e-shopy zakládají také výrobci dezinfekcí či ochranných pomůcek. Speciální e-shop na adrese www.anticovidshop.cz pro nákup dezinfekčních prostředků Anti-COVID, spustila na konci minulého měsíce firma DF Partner, která dezinfekci s povolením Ministerstva zdravotnictví vyrábí a distribuuje. „Zájem je obrovský, primárně se snažíme vyhovět státním institucím jako jsou nemocnice, kraje a obce. Z eshopu zároveň dezinfekci objednávají i maloobchodní sítě a čerpací stanice,” dodal Tomáš Skopový, marketingový ředitel DF Partner.

Složitou situaci v gastru se pomocí webové stránky www.kde-se-najim.cz snaží řešit společnost Storyous, která poskytuje gastro provozům pokladní systémy. Web pomáhá restauracím, které stále fungují a nabízejí jídlo s sebou nebo jej dodávají domů. „Podnikům, které mají otevřeno, se daří dosahovat téměř 70 % tržeb v porovnání s únorem. Gastronomie ale stále nemá vyhráno. Výdejní okénka nebo rozvoz jídla totiž zatím provozuje jenom přibližně třetina všech podniků, a ty zbylé zůstávají zavřené. Proto celý gastro sektor ve srovnání s únorem zaznamenává pouze pětinové tržby,” informoval o situaci ředitel Storyous Igor Třeslín.

E-shopy nejen pro mladé

Nárůst objednávek ve stovkách procent zažívají také lékárenské e-shopy, které začaly využívat i starší lidé. „V mnoha směrech už elektronický systém zdravotnictví funguje skvěle, stačilo by dotáhnout několik detailů. Například, když chci staršímu člověku objednat léky na předpis, které užívá pravidelně, bylo by možné zavést online verifikaci totožnosti. Dokázali bychom tak chránit starší generaci před tím, aby zbytečně chodila do lékárny v době chřipkové epidemie,” prohlásil Karel Diviš, ředitel společnosti IDC-softwarehouse, která vyvíjí a spravuje online systémy pro lékárenské e-shopy.

E-commerce je budoucnost podnikání

Daří se především obchodům, které byly na současnou situaci připraveny a už před koronakrizí fungovaly online. „Vytvořit jednoduchý e-shop pro malou firmu může být otázkou dnů. Kvalitně digitalizovat svůj existující business a přejít s ním do online světa ale nemusí být vůbec jednoduché. Nestačí pouze použít krabicové řešení softwaru, je potřeba provést analýzy, napojení na stávající ERP systémy, vše otestovat a spustit. To zabere klidně i několik měsíců. Spotřebitelé si ale zvykli na dostupnost služeb online, a proto doporučujeme tvorbu e-shopu neodkládat, protože by to mohlo být pro řadu společností likvidační,” poradil šéf IT společnosti Coding Bear Miroslav Fuksa.

Česko patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. V provozu jich je zhruba 40 tisíc. Podle Asociace pro elektronickou komerci v nich Češi loni nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 % více než v roce 2018.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více