E-shopy rozšiřují služby, ale řada z nich přitom nestíhá

30. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ShrtCut Studio)
Opatření vlády kvůli pandemii koronaviru ze dne na den přesunula většinu obchodů z kamenných prodejen na internet. Zároveň také změnila chování mnoha spotřebitelů. Jak uvádějí největší české e-shopy, tak například nárůst prodeje elektroniky, zejména počítačů, tiskáren nebo webkamer, v březnu meziročně stoupl o stovky procent.

„E-shopy kvůli enormní poptávce nestíhají reagovat na požadavky, a to i přesto, že neustále zvyšují kapacity volných termínů dodání. Zákazníci si na objednané zboží musí počkat několik dnů nebo dokonce týdnů. Situaci to komplikuje zejména firmám, které ze dne na den přesunuly zaměstnance na home office a snaží se jim zajistit vybavení pro práci z domova. Software naštěstí dokážeme instalovat i na dálku, ale montáž počítačů nebo domácích spotřebičů teď většina firem z časových a epidemiologických důvodů ani nenabízí,” uvedl František Zeman, ředitel technologické společnosti Algotech.

Zájem o nákup online dokládá i dvojnásobný počet nových internetových obchodů. Podle společnosti Shoptet jich v Česku na konci letošního března přibylo 270. Mezi novými prodejci na internetu převažují restaurace, kavárny, cukrárny, obchody s potravinami či zverimexy.

Dezinfekce nebo obědy online

Nové e-shopy zakládají také výrobci dezinfekcí či ochranných pomůcek. Speciální e-shop na adrese www.anticovidshop.cz pro nákup dezinfekčních prostředků Anti-COVID, spustila na konci minulého měsíce firma DF Partner, která dezinfekci s povolením Ministerstva zdravotnictví vyrábí a distribuuje. „Zájem je obrovský, primárně se snažíme vyhovět státním institucím jako jsou nemocnice, kraje a obce. Z eshopu zároveň dezinfekci objednávají i maloobchodní sítě a čerpací stanice,” dodal Tomáš Skopový, marketingový ředitel DF Partner.

Složitou situaci v gastru se pomocí webové stránky www.kde-se-najim.cz snaží řešit společnost Storyous, která poskytuje gastro provozům pokladní systémy. Web pomáhá restauracím, které stále fungují a nabízejí jídlo s sebou nebo jej dodávají domů. „Podnikům, které mají otevřeno, se daří dosahovat téměř 70 % tržeb v porovnání s únorem. Gastronomie ale stále nemá vyhráno. Výdejní okénka nebo rozvoz jídla totiž zatím provozuje jenom přibližně třetina všech podniků, a ty zbylé zůstávají zavřené. Proto celý gastro sektor ve srovnání s únorem zaznamenává pouze pětinové tržby,” informoval o situaci ředitel Storyous Igor Třeslín.

E-shopy nejen pro mladé

Nárůst objednávek ve stovkách procent zažívají také lékárenské e-shopy, které začaly využívat i starší lidé. „V mnoha směrech už elektronický systém zdravotnictví funguje skvěle, stačilo by dotáhnout několik detailů. Například, když chci staršímu člověku objednat léky na předpis, které užívá pravidelně, bylo by možné zavést online verifikaci totožnosti. Dokázali bychom tak chránit starší generaci před tím, aby zbytečně chodila do lékárny v době chřipkové epidemie,” prohlásil Karel Diviš, ředitel společnosti IDC-softwarehouse, která vyvíjí a spravuje online systémy pro lékárenské e-shopy.

E-commerce je budoucnost podnikání

Daří se především obchodům, které byly na současnou situaci připraveny a už před koronakrizí fungovaly online. „Vytvořit jednoduchý e-shop pro malou firmu může být otázkou dnů. Kvalitně digitalizovat svůj existující business a přejít s ním do online světa ale nemusí být vůbec jednoduché. Nestačí pouze použít krabicové řešení softwaru, je potřeba provést analýzy, napojení na stávající ERP systémy, vše otestovat a spustit. To zabere klidně i několik měsíců. Spotřebitelé si ale zvykli na dostupnost služeb online, a proto doporučujeme tvorbu e-shopu neodkládat, protože by to mohlo být pro řadu společností likvidační,” poradil šéf IT společnosti Coding Bear Miroslav Fuksa.

Česko patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. V provozu jich je zhruba 40 tisíc. Podle Asociace pro elektronickou komerci v nich Češi loni nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 % více než v roce 2018.

Podobné články

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více