E-shopy rozšiřují služby, ale řada z nich přitom nestíhá

30. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ShrtCut Studio)
Opatření vlády kvůli pandemii koronaviru ze dne na den přesunula většinu obchodů z kamenných prodejen na internet. Zároveň také změnila chování mnoha spotřebitelů. Jak uvádějí největší české e-shopy, tak například nárůst prodeje elektroniky, zejména počítačů, tiskáren nebo webkamer, v březnu meziročně stoupl o stovky procent.

„E-shopy kvůli enormní poptávce nestíhají reagovat na požadavky, a to i přesto, že neustále zvyšují kapacity volných termínů dodání. Zákazníci si na objednané zboží musí počkat několik dnů nebo dokonce týdnů. Situaci to komplikuje zejména firmám, které ze dne na den přesunuly zaměstnance na home office a snaží se jim zajistit vybavení pro práci z domova. Software naštěstí dokážeme instalovat i na dálku, ale montáž počítačů nebo domácích spotřebičů teď většina firem z časových a epidemiologických důvodů ani nenabízí,” uvedl František Zeman, ředitel technologické společnosti Algotech.

Zájem o nákup online dokládá i dvojnásobný počet nových internetových obchodů. Podle společnosti Shoptet jich v Česku na konci letošního března přibylo 270. Mezi novými prodejci na internetu převažují restaurace, kavárny, cukrárny, obchody s potravinami či zverimexy.

Dezinfekce nebo obědy online

Nové e-shopy zakládají také výrobci dezinfekcí či ochranných pomůcek. Speciální e-shop na adrese www.anticovidshop.cz pro nákup dezinfekčních prostředků Anti-COVID, spustila na konci minulého měsíce firma DF Partner, která dezinfekci s povolením Ministerstva zdravotnictví vyrábí a distribuuje. „Zájem je obrovský, primárně se snažíme vyhovět státním institucím jako jsou nemocnice, kraje a obce. Z eshopu zároveň dezinfekci objednávají i maloobchodní sítě a čerpací stanice,” dodal Tomáš Skopový, marketingový ředitel DF Partner.

Složitou situaci v gastru se pomocí webové stránky www.kde-se-najim.cz snaží řešit společnost Storyous, která poskytuje gastro provozům pokladní systémy. Web pomáhá restauracím, které stále fungují a nabízejí jídlo s sebou nebo jej dodávají domů. „Podnikům, které mají otevřeno, se daří dosahovat téměř 70 % tržeb v porovnání s únorem. Gastronomie ale stále nemá vyhráno. Výdejní okénka nebo rozvoz jídla totiž zatím provozuje jenom přibližně třetina všech podniků, a ty zbylé zůstávají zavřené. Proto celý gastro sektor ve srovnání s únorem zaznamenává pouze pětinové tržby,” informoval o situaci ředitel Storyous Igor Třeslín.

E-shopy nejen pro mladé

Nárůst objednávek ve stovkách procent zažívají také lékárenské e-shopy, které začaly využívat i starší lidé. „V mnoha směrech už elektronický systém zdravotnictví funguje skvěle, stačilo by dotáhnout několik detailů. Například, když chci staršímu člověku objednat léky na předpis, které užívá pravidelně, bylo by možné zavést online verifikaci totožnosti. Dokázali bychom tak chránit starší generaci před tím, aby zbytečně chodila do lékárny v době chřipkové epidemie,” prohlásil Karel Diviš, ředitel společnosti IDC-softwarehouse, která vyvíjí a spravuje online systémy pro lékárenské e-shopy.

E-commerce je budoucnost podnikání

Daří se především obchodům, které byly na současnou situaci připraveny a už před koronakrizí fungovaly online. „Vytvořit jednoduchý e-shop pro malou firmu může být otázkou dnů. Kvalitně digitalizovat svůj existující business a přejít s ním do online světa ale nemusí být vůbec jednoduché. Nestačí pouze použít krabicové řešení softwaru, je potřeba provést analýzy, napojení na stávající ERP systémy, vše otestovat a spustit. To zabere klidně i několik měsíců. Spotřebitelé si ale zvykli na dostupnost služeb online, a proto doporučujeme tvorbu e-shopu neodkládat, protože by to mohlo být pro řadu společností likvidační,” poradil šéf IT společnosti Coding Bear Miroslav Fuksa.

Česko patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. V provozu jich je zhruba 40 tisíc. Podle Asociace pro elektronickou komerci v nich Češi loni nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 % více než v roce 2018.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více