E-shopy rostou, ale ostatní mají problémy

26. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Proficio)
Z průzkumu konzultační společnosti Proficio, uskutečněného agenturou STEM/MARK, vyplývá, že 70 % českých firem během pandemie COVID-19 klesly tržby a 44 % zaznamenalo výrazný odliv zákazníků. Firmy však věří, že po rozvolnění opatření se část nakupujících vrátí do kamenných obchodů.

Většině (70 %) oslovených firem podnikajících v oblasti obchodu, služeb a výroby, klesly v průběhu pandemie tržby. Nárůst zaznamenalo jen 15 % podniků. Téměř dvě třetiny (60 %) respondentů uvedlo, že přišli kvůli pandemii o objednávky. Více jak třetina podniků (37 %) navíc přiznává, že jejich zákazníci, a to jak firmy, tak jednotlivci, utrácejí mnohem méně, 35 % pak zaznamenalo i snížený objem nákupu zboží a služeb. Že jejich zákazníci jsou opatrnější, váhavější, déle vybírají a zároveň mají mnohem větší zájem o slevy, uvedlo 31 % firem.

„Průzkum ukázal zásadní rozdíl mezi rekordním růstem u e-shopů, prodávajících například potraviny nebo zboží denní potřeby, které nebylo dostupné v kamenných prodejnách, a firmami, které se zabývají například výrobou, službami, nebo maloobchodem, kde zaznamenáváme zcela opačný trend,” vysvětlil CEO společnosti Proficio Petr Halík.

Z průzkumu také vyplynulo, že na rozdíl od e-shopů, kde největší skupinu mezi nově příchozími nakupujícími tvořili senioři (např. průzkum DPD e-shopper barometr), oslovené podniky (61 %) zaznamenaly největší nárůst nových zákazníků ve věkové skupině od 36 do 50 let a naopak senioři (65 +) nakupovali více než před pandemií pouze u tří procent dotázaných.

Společnosti se potýkají i s dalšími těžkostmi – téměř polovina z nich (42 %) má problémy s dodavateli a díky tomu nedostatek zboží na skladě (30 %). Opět téměř polovina respondentů (42 %) musela pozastavit, nebo úplně zrušit některé své služby, 28 % přestalo zcela prodávat některý sortiment zboží a stejné procento si stěžuje na špatně fungující přepravu.

Firmy se však snažily vyjít zákazníkům vstříc a byly během pandemie aktivní - 36 % například vylepšilo stávající služby a 16 % spustilo některé zcela nové. Část firem (20 %) rozšířila pro své zákazníky nabídku zboží, 20 % ji na základě poptávky změnilo. Pouze tři procenta dotázaných uvedlo, že si zákazníci stěžovali na služby více než před pandemií. Budoucnost vidí většina pozitivně – 64 % dotázaných očekává, že část nakupujících se vrátí do kamenných obchodů.

Podobné články

Tech Data rozšířila e-shop pro partnery o vybrané produkty HPE a Lenovo

13. 9. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Tech Data Distribution)
Distributor Tech Data připravil pro partnery flexibilnější, rychlejší a jednodušší způsob objednávání zboží HPE a Lenovo ISG. Nabídka vybraných produktů uvedených výrobců bude nově dostupná prostřednictvím e-shopu InTouch. Čtěte více

Kolik je třeba e-mailů k úspěšnému prodeji?

7. 9. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Protipandemická opatření od základů změnila způsob práce obchodníků a komunikaci se zákazníky. To, co si obě strany dříve předávaly na osobních schůzkách, se nyní ještě více přesouvá do online světa. Čtěte více

Alza.cz začala doručovat do zaparkovaných automobilů

30. 8. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza.cz)
Alza.cz začíná jako první e-shop v Česku ve spolupráci se Škoda Auto doručovat objednávky do kufrů vozidel. Díky využití aplikace MyŠKODA s funkcí Přístup do vozu si mohou zákazníci nechat své nákupy doručit přímo do zaparkovaného vozidla. Čtěte více

CZC.cz hodlá zahýbat se slevovou politikou

24. 8. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: CZC.CZ)
CZC.cz chce zbořit mýtus 80% slev a s reálnými slevami chce jít příkladem. Dvojka na online trhu s elektronikou spouští malou revoluci na poli e-shopového počítání slev. S heslem „Dvojky hrají fér” přináší novou slevovou politiku, ve které sází na maximální transparenci vůči zákazníkům. Čtěte více