E-shopy rostou, ale ostatní mají problémy

26. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Proficio)
Z průzkumu konzultační společnosti Proficio, uskutečněného agenturou STEM/MARK, vyplývá, že 70 % českých firem během pandemie COVID-19 klesly tržby a 44 % zaznamenalo výrazný odliv zákazníků. Firmy však věří, že po rozvolnění opatření se část nakupujících vrátí do kamenných obchodů.

Většině (70 %) oslovených firem podnikajících v oblasti obchodu, služeb a výroby, klesly v průběhu pandemie tržby. Nárůst zaznamenalo jen 15 % podniků. Téměř dvě třetiny (60 %) respondentů uvedlo, že přišli kvůli pandemii o objednávky. Více jak třetina podniků (37 %) navíc přiznává, že jejich zákazníci, a to jak firmy, tak jednotlivci, utrácejí mnohem méně, 35 % pak zaznamenalo i snížený objem nákupu zboží a služeb. Že jejich zákazníci jsou opatrnější, váhavější, déle vybírají a zároveň mají mnohem větší zájem o slevy, uvedlo 31 % firem.

„Průzkum ukázal zásadní rozdíl mezi rekordním růstem u e-shopů, prodávajících například potraviny nebo zboží denní potřeby, které nebylo dostupné v kamenných prodejnách, a firmami, které se zabývají například výrobou, službami, nebo maloobchodem, kde zaznamenáváme zcela opačný trend,” vysvětlil CEO společnosti Proficio Petr Halík.

Z průzkumu také vyplynulo, že na rozdíl od e-shopů, kde největší skupinu mezi nově příchozími nakupujícími tvořili senioři (např. průzkum DPD e-shopper barometr), oslovené podniky (61 %) zaznamenaly největší nárůst nových zákazníků ve věkové skupině od 36 do 50 let a naopak senioři (65 +) nakupovali více než před pandemií pouze u tří procent dotázaných.

Společnosti se potýkají i s dalšími těžkostmi – téměř polovina z nich (42 %) má problémy s dodavateli a díky tomu nedostatek zboží na skladě (30 %). Opět téměř polovina respondentů (42 %) musela pozastavit, nebo úplně zrušit některé své služby, 28 % přestalo zcela prodávat některý sortiment zboží a stejné procento si stěžuje na špatně fungující přepravu.

Firmy se však snažily vyjít zákazníkům vstříc a byly během pandemie aktivní - 36 % například vylepšilo stávající služby a 16 % spustilo některé zcela nové. Část firem (20 %) rozšířila pro své zákazníky nabídku zboží, 20 % ji na základě poptávky změnilo. Pouze tři procenta dotázaných uvedlo, že si zákazníci stěžovali na služby více než před pandemií. Budoucnost vidí většina pozitivně – 64 % dotázaných očekává, že část nakupujících se vrátí do kamenných obchodů.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více