E-shopy jako například Alza.cz nevrací poštovné

24. 3. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Nový občanský zákoník ukládá e-shopům, aby vracely poštovné v případě, že zákazník v prvních 14 dnech odstoupí od kupní smlouvy. Některé e-shopy si povinnosti vykládají svérázně a peníze za poštovné si nechávají.

Spotřebitelská organizace dTest prověřovala obchodní podmínky českých e-shopů a ve dvou případech zjistila, že provozovatelé internetových obchodů obcházejí zákon.

Koupíte-li si zboží ve svém oblíbeném e-shopu a poté zjistíte, že vám nevyhovuje, můžete jej do 14 dnů vrátit a požadovat zpět vše, co jste zaplatili, tedy i poštovné. „Nová právní úprava říká, že náklady na dodání musejí být zákazníkovi vráceny jen do výše nejlevnějšího způsobu dopravy, který provozovatel e-shopu nabízí. Nejčastěji to bude obyčejné poštovné při platbě předem,“ vysvětlil Miloš Borovička, právní poradce dTestu. Například výdaje za dopravu dražším kurýrem tedy prodávající nemusí vrátit v plné výši. Vrátí pouze cenu obyčejného poštovného.

Nová právní úprava svádí ke svérázným výkladům. Zákoník hovoří o nákladech na dodání - a některé e-shopy za nejlevnější způsob považují vyzvednutí na pobočce. Takový výklad je obcházením zákona. „Dodat znamená dopravit a odevzdat, nikoliv nechat ležet a čekat, stačí otevřít slovník,“ řekl Miloš Borovička a dodal: „Zákazník má vždy právo na vrácení nejlevnějšího poštovného, které prodejci zaplatil. Princip nakupování na internetu spočívá v dopravování zboží, zákazník ze severní Moravy by asi příliš neocenil, že si zboží může vyzvednout zdarma na centrále v Praze.“ Takovéto obcházení zákona objevil dTest v obchodních podmínkách známého internetového obchodu Alza.cz a e-shopu Obchody24.cz.

Dalším trikem, jak nevrátit zákazníkovi všechny peníze, mohou být i různé servisní poplatky, které si obchod účtuje za uvedení zboží do původního stavu. Zákazník však odpovídá za snížení hodnoty zboží pouze v případě, že jej během 14 denní lhůty používá jinak než je nutné k jeho vyzkoušení. Účtovat paušální servisní poplatky je tedy nezákonné a zákazník je platit nemusí.

Časopis dTest během průzkumu obchodních podmínek e-shopů zaznamenal i vstřícné kroky nad rámec zákonných povinností: „Mile nás překvapilo několik internetových obchodů, které lhůtu na odstoupení od smlouvy prodlužují na 30 dní,“ uzavřel Miloš Borovička.

Štítky: 

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Allegro přichází na Slovensko

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Po úspěšném spuštění tržiště allegro.cz přichází největší nákupní platforma evropského původu také na Slovensko. Nabízí přitom i zboží od tisíců českých obchodníků, kteří tak získávají přístup na nový trh s dosahem na téměř 5,5 milionu potenciálních zákazníků. Čtěte více

Češi v únoru nakupovali v e-shopech obdobně jako v lednu, šetřili ale na on-line službách

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé čtyři tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci. Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých sedmi tisíc na čtyři tisíce korun. Čtěte více

Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 % všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc. Čtěte více