E-commerce poháněná AI. Šest tipů, jak „nakopnout“ svůj byznys

26. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Brilo)
Čísla z trhu předpovídají, že umělá inteligence má potenciál generovat hodnotu odpovídající 2,6 až 4,4 bilionu dolarů ročně. Boom AI se jednoduše nezastaví a nezbývá než se přizpůsobit. Tedy alespoň pokud se nechcete nechat předběhnout v nekončícím boji o zákazníky. Jaké jsou ty nejefektivnější způsoby využití umělé inteligence, které už vaše konkurence možná dávno zná?

1. TIP: Personalizace

Jedním z nejdůležitějších přínosů AI v e-commerce je schopnost personalizovat zákaznickou zkušenost. AI algoritmy analyzují chování a preference zákazníků, což umožňuje obchodníkům poskytovat doporučení na míru. „Když zákazník prochází e-shopem, AI může navrhnout produkty, které by ho mohly zajímat, na základě jeho předchozích nákupů a prohlížení. Tento přístup nejenže zvyšuje pravděpodobnost nákupu, ale také zlepšuje celkovou spokojenost zákazníků,“ vysvětlil David Zelenka z Brila. Podle dat společnosti McKinsey navíc firmy, které personalizaci využívají, rostou o 40 % rychleji. A to už je motivace k zapojení AI.

2. TIP: Chatboti a virtuální asistenti

Tyto nástroje poskytují okamžitou podporu zákazníkům, odpovídají na jejich dotazy a pomáhají s jejich problémy při nákupu. V e-commerce nejde o žádnou novinku. Ale moderní AI chatboti mohou provádět komplexní úkoly, jako je doporučování produktů, sledování objednávek nebo řešení reklamací. To vše bez nutnosti zásahu custom care, což šetří čas a snižuje náklady na zákaznickou podporu. „Uplatnění najde AI asistent i na straně firmy, kde může pomoct se správou e-shopu nebo být k ruce zákaznické podpoře. Pomáhat může například s analýzou dat. Funguje jednoduše jako interní chatbot,“ dodal Zelenka.

3. TIP: Optimalizace cen a správa zásob

Díky analýze velkých objemů dat může AI předpovídat poptávku po konkrétních produktech a optimalizovat ceny tak, aby maximalizovala zisk. „Například dynamické cenové modely, které AI využívá, umožňují automatické úpravy cen na základě aktuální poptávky, konkurenčních cen a dalších faktorů. Podobně AI pomáhá při správě zásob tím, že předpovídá, které produkty budou potřeba kdy a kde, což minimalizuje přebytky a nedostatky zásob,“ uvedl konkrétní příklady Zelenka.

4. TIP: Prediktivní analýza

Pomocí strojového učení a analýzy historických dat mohou obchodníci předvídat budoucí nákupní trendy a chování zákazníků. To jim umožňuje lepší plánování marketingových kampaní, cílení reklamy a optimalizaci zásob. Například AI může identifikovat, které produkty budou v nadcházejících sezónách populární, což obchodníkům umožňuje připravit se na zvýšenou poptávku.

5. TIP: Automatizace marketingových kampaní

Pomocí AI lze vytvářet a spravovat cílené reklamní kampaně, které jsou personalizované pro jednotlivé segmenty zákazníků. „AI může analyzovat data z různých marketingových kanálů a určit, které kampaně jsou nejefektivnější pro konkrétní cílovou skupinu. To umožňuje obchodníkům lépe investovat do marketingu a dosáhnout vyšší návratnosti investic,“ dodal Zelenka z Brila.

6. TIP: Zlepšení zákaznické podpory

AI může zlepšit i tradiční formy zákaznické podpory. Například analýza sentimentu umožňuje AI identifikovat nálady zákazníků z jejich zpětné vazby a sociálních médií. Tímto způsobem mohou obchodníci rychle reagovat na negativní recenze nebo problémy, což zlepšuje celkovou reputaci značky a zvyšuje loajalitu zákazníků.

Bonus: Na co být připraveni? Hlasoví boti jako vrchol custom care

Hlasoví asistenti tvoří nedílnou součást našeho každodenního života už dnes. Známe Siri, Alexu, Cortanu. Zmínit musíme i ChatGPT-4o, za kterým stojí OpenAI. Ten kromě jiných funkcí nativně zpracovává, co slyší, a stejně tak reaguje i zvukem. Oproti jiným hlasovým botům přeskočil proces zaznamenávání hlasu do textu a opačně, což je zásadní posun ve vývoji hlasových botů. Technologie stojící za těmito hlasovými asistenty umělé inteligence se bude jen zdokonalovat a vytvoří bezproblémový hlasem ovládaný zážitek, který ovlivní nákupní chování zákazníků.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více