E-commerce poháněná AI. Šest tipů, jak „nakopnout“ svůj byznys

26. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Brilo)
Čísla z trhu předpovídají, že umělá inteligence má potenciál generovat hodnotu odpovídající 2,6 až 4,4 bilionu dolarů ročně. Boom AI se jednoduše nezastaví a nezbývá než se přizpůsobit. Tedy alespoň pokud se nechcete nechat předběhnout v nekončícím boji o zákazníky. Jaké jsou ty nejefektivnější způsoby využití umělé inteligence, které už vaše konkurence možná dávno zná?

1. TIP: Personalizace

Jedním z nejdůležitějších přínosů AI v e-commerce je schopnost personalizovat zákaznickou zkušenost. AI algoritmy analyzují chování a preference zákazníků, což umožňuje obchodníkům poskytovat doporučení na míru. „Když zákazník prochází e-shopem, AI může navrhnout produkty, které by ho mohly zajímat, na základě jeho předchozích nákupů a prohlížení. Tento přístup nejenže zvyšuje pravděpodobnost nákupu, ale také zlepšuje celkovou spokojenost zákazníků,“ vysvětlil David Zelenka z Brila. Podle dat společnosti McKinsey navíc firmy, které personalizaci využívají, rostou o 40 % rychleji. A to už je motivace k zapojení AI.

2. TIP: Chatboti a virtuální asistenti

Tyto nástroje poskytují okamžitou podporu zákazníkům, odpovídají na jejich dotazy a pomáhají s jejich problémy při nákupu. V e-commerce nejde o žádnou novinku. Ale moderní AI chatboti mohou provádět komplexní úkoly, jako je doporučování produktů, sledování objednávek nebo řešení reklamací. To vše bez nutnosti zásahu custom care, což šetří čas a snižuje náklady na zákaznickou podporu. „Uplatnění najde AI asistent i na straně firmy, kde může pomoct se správou e-shopu nebo být k ruce zákaznické podpoře. Pomáhat může například s analýzou dat. Funguje jednoduše jako interní chatbot,“ dodal Zelenka.

3. TIP: Optimalizace cen a správa zásob

Díky analýze velkých objemů dat může AI předpovídat poptávku po konkrétních produktech a optimalizovat ceny tak, aby maximalizovala zisk. „Například dynamické cenové modely, které AI využívá, umožňují automatické úpravy cen na základě aktuální poptávky, konkurenčních cen a dalších faktorů. Podobně AI pomáhá při správě zásob tím, že předpovídá, které produkty budou potřeba kdy a kde, což minimalizuje přebytky a nedostatky zásob,“ uvedl konkrétní příklady Zelenka.

4. TIP: Prediktivní analýza

Pomocí strojového učení a analýzy historických dat mohou obchodníci předvídat budoucí nákupní trendy a chování zákazníků. To jim umožňuje lepší plánování marketingových kampaní, cílení reklamy a optimalizaci zásob. Například AI může identifikovat, které produkty budou v nadcházejících sezónách populární, což obchodníkům umožňuje připravit se na zvýšenou poptávku.

5. TIP: Automatizace marketingových kampaní

Pomocí AI lze vytvářet a spravovat cílené reklamní kampaně, které jsou personalizované pro jednotlivé segmenty zákazníků. „AI může analyzovat data z různých marketingových kanálů a určit, které kampaně jsou nejefektivnější pro konkrétní cílovou skupinu. To umožňuje obchodníkům lépe investovat do marketingu a dosáhnout vyšší návratnosti investic,“ dodal Zelenka z Brila.

6. TIP: Zlepšení zákaznické podpory

AI může zlepšit i tradiční formy zákaznické podpory. Například analýza sentimentu umožňuje AI identifikovat nálady zákazníků z jejich zpětné vazby a sociálních médií. Tímto způsobem mohou obchodníci rychle reagovat na negativní recenze nebo problémy, což zlepšuje celkovou reputaci značky a zvyšuje loajalitu zákazníků.

Bonus: Na co být připraveni? Hlasoví boti jako vrchol custom care

Hlasoví asistenti tvoří nedílnou součást našeho každodenního života už dnes. Známe Siri, Alexu, Cortanu. Zmínit musíme i ChatGPT-4o, za kterým stojí OpenAI. Ten kromě jiných funkcí nativně zpracovává, co slyší, a stejně tak reaguje i zvukem. Oproti jiným hlasovým botům přeskočil proces zaznamenávání hlasu do textu a opačně, což je zásadní posun ve vývoji hlasových botů. Technologie stojící za těmito hlasovými asistenty umělé inteligence se bude jen zdokonalovat a vytvoří bezproblémový hlasem ovládaný zážitek, který ovlivní nákupní chování zákazníků.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více